Żegluga

Znów utrudniona jest żegluga na Regalicy, bo nie działa zwodzone przęsło mostu kolejowego w Szczecinie Podjuchach. Tym razem z powodu złodziei, którzy ukradli kable, m.in. zasilające mechanizmy odpowiedzialne za jego podnoszenie.

W marcu br., gdy tylko ruszył sezon żeglugowy, przez kilka dni jednostki śródlądowe nie mogły przepływać pod zwodzonym przęsłem z powodu jego awarii. Jak tłumaczył nam Maciej Dutkiewicz ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, nie zadziałały czujniki odpowiedzialne za ryglowanie zabytkowej konstrukcji.

W środę znów się pojawiły kłopoty. Od rana przęsła nie można było podnosić.

– Operator mostu poinformował nas, że złodzieje ukradli kable zasilające nie tylko oznakowanie nawigacyjne, ale też mechanizmy odpowiedzialne za podnoszenie przęsła – powiedział Stefan Iwicki, p.o. kierownika wydziału śródlądowych dróg wodnych w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Szczecinie. – To już nie pierwszy raz. Mamy nadzieję, że zniszczenia zostaną szybko naprawione.

Armatorzy jednostek śródlądowych od lat narzekają na problemy z kolejowym mostem w Podjuchach i zabiegają o jego przebudowę. Wiele razy wnioskował o to również szczeciński RZGW. Bezskutecznie. Inwestycja jest droga (mówi się nawet o miliardzie złotych), a na dodatek zwodzone przęsło to zabytek.

Na razie jednak koszty – z powodu opóźnień w przewozie ładunków – ponoszą armatorzy i współpracujące z nimi firmy.

– Ruch na Regalicy jest dość duży, między innymi pływają barki do kopalni kruszywa w Bielinku, coraz częściej o tę trasę pytają też armatorzy białej floty, zainteresowani rejsami w kierunku Gryfina – dodał S. Iwicki. – Wiele razy awarie mostu w Podjuchach utrudniały nam akcję lodołamania, a wówczas każda godzina się liczy.

Po marcowej awarii spółka PKP PLK zapowiedziała, że do połowy tego roku powinna zostać wykonana modernizacja układów sterowania i zasilania mechanizmów, dzięki którym podnoszone jest przęsło. Zaplanowano ponadto całkowitą wymianę urządzeń elektrycznych. Warto, by kolejowa spółka zainwestowała także w monitoring tego miejsca.

(ek)

 

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter