Stocznie, Statki

Pierwsze dwa z czterech nowych statków regularnej żeglugi przybrzeżnej Havila Voyages - Havila Castor i Havila Capella - zostały zwodowane w sobotę w tureckiej stoczni Tersan.

Arild Myrvoll, dyrektor generalny Havila Kystruten powiedział: "Dobrze będzie zacząć zapewniać mieszkańcom wybrzeża i turystom bezpieczny transport i przyjazne dla środowiska pływanie w najpiękniejszej na świecie podróży przybrzeżnej".

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy pandemia koronawirusa dotknęła stocznię w Turcji i budowa nowych statków żeglugi przybrzeżnej oznacza, że dwa pierwsze statki nie będą gotowe na Nowy Rok, jak pierwotnie planowano. Ale - jak twierdzi Arild Myrvoll - "na podstawie obecnej wiedzy, wygląda na to, że dostawa może nastąpić w pierwszym kwartale 2021 roku".

Aby jak najbardziej przyspieszyć proces budowy, pomimo wyzwań związanych z pandemią koronaawirusa, statki przebywały na lądzie dłużej niż zwykle, to znaczy zostały przed wodowaniem wyposażone w wyższym stopniu niż pierwotnie planowano. W związku z tym kilka zadań zostało usprawnionych. "Oznacza to, że prace na zwodowanych statkach są zaawansowane w zakresie hydrauliki, maszyn, energii elektrycznej oraz armatury". W Turcji malowanie poszycia kadłuba i nadbudówek odbywa się zazwyczaj na późniejszym etapie, a zatem budowa jest bardziej zaawansowana, niż mogłoby się wydawać z obecnego (przy wodowaniu) wyglądu zewnętrznego statków.

W oczekiwaniu na nowe statki, Havila Voyages otrzymała zgodę na użycie dwóch statków zastępczych, ale zapotrzebowanie na przewozy pasażerskie na trasie przybrzeżnej między Bergen, a Kirkenes jest obecnie bardzo niepewne i popyt na zdolność przewozową na początku nowego kontraktu na obsługę linii, czyli od 1 stycznia 2021 r., jest w trakcie oceny. Pandemia koronawirusa i ograniczenia w podróżowaniu mają wpływ na całą branżę turystyczną i utrudniają Havila Voyages dokładne określenie tego, co wydarzy się w przyszłym roku.

"Z przyjemnością zauważamy, że Havila Voyages cieszy się dużym zainteresowaniem biur podróży i organizatorów wycieczek. Cieszymy się z dużego popytu i nie możemy się doczekać, aby zacząć go obsługiwać" - stwierdził Arild Myrvoll.

Kiedy nowe statki wejdą do eksploatacji, pasażerowie podróżujący między Bergen, a Kirkenes będą mieli do dyspozycji promy wycieczkowe napędzane paliwem gazowym, przechowywanym w postaci skroplonej (LNG), zmniejszające emisję CO2 o 25 proc. w porównaniu z tradycyjnym napędem. Będą miały również - jak stwierdzono w oficjalnym komunikacie Havila - największe na świecie akumulatory. Oznacza to, że będzie możliwe pływanie nawet przez cztery godziny bez emisji i hałasu.

Co więcej, w niedalekiej przyszłości planowana jest przebudowa systemu napędowego jednego z nowych promów, przystosowująca go do zasilania wodorem, w ramach projektu FreeCO2ast. Pracuje nad tym zespół norweskich i szwedzkich firm. Nowy napęd ma się składać z modułów systemu ogniw paliwowych o mocach 200 kW, które zostaną połączone w jedną „elektrownię” 3,2 MW – jak się określa - największą zaprojektowaną dotąd na dużym statku.

Statki o długości 121 i szerokości 22 m mają po 179 przestronnych kabin dla 640 pasażerów z wnętrzami norweskiego standardu.

"Chcemy pokazać to, co najlepsze, co Norwegia ma do zaoferowania. To oznacza dobre rozwiązania techniczne w zakresie eksploatacji statków i dobre, praktyczne rozwiązania dla podróżujących z nami" - podkreśla Arild Myrvoll.

Havila Voyages jest rodzinną norweską firmą żeglugową z siedzibą w Fosnavåg (okręg Sunnmøre). Tradycyjna norweska regularna przybrzeżna linia żeglugowa Hurtigruten (od której zapożyczył nazwę także dotychczasowy wyłączny operator linii), z zawinięciami do 34 portów, ma duże znaczenie komunikacyjne dla Norwegów, dlatego jest dotowana, a jej obsługa odbywa się w oparciu o rządowe przetargi. Havila Voyages zawarła umowę z norweskim Ministerstwem Transportu na obsługę czterech z jedenastu statków, które w latach 2021-2030 będą odbywały klasyczne rejsy przybrzeżne między Bergen, a Kirkenes.

Podwójne wodowanie statków, o masie wodowania 6200 ton - każdy, stanowiło technologiczny kamień milowy dla Stoczni Tersan. Lądowy transport statków do doku pływającego trwał kilka dni. Statki zostały przetransportowane na platformach wielokołowych (1600 kół / 200 osi).

Warto przypomnieć, że spółka Havila Kystruten zamówiła początkowo po dwa statki w stoczni Tersan w Yalova i w hiszpańskiej stoczni Barreras. Jednak w listopadzie 2019 roku Havila zerwała kontrakt z Barreras ze względu na problemy finansowe tej stoczni i poważne opóźnienie w budowie zamówionych przez Norwegów statków.

W grudniu Havila powierzyła dokończenie "hiszpańskich" statków przez Tersan, co znaczy, że turecka stocznia przekaże wszystkie cztery statki potrzebne Havila do obsługi norweskiej linii przybrzeżnej. Postanowiono o przeholowaniu niedokończonych kadłubów z Barreras do Tersan.

PBS, rel

Fot.: Havila Kystruten

Havila Castor i Havila Capella - charakterystyka podstawowa:
operator - Havila Kystruten AS
armator - Havila Shipping ASA
stocznia - Tersan Tersanecilik ve Tasimacilik AS
długość całkowita - 122,70 m
długość między pionami - 115,20 m
szerokość maksymalna - 27,00 m
szerokość konstrukcyjna - 22,00 m
zanurzenie - 4,65 m
wysokość boczna - 5,50 m
tonaż pojemnościowy brutto - 15 800
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 19 146
nośność - 1000 t
miejsc pasażerskich - 640
ładowność samochodów – nieznana
łączna moc napędu głównego - MCR 8100 kW (11 014 KM), CSR 6884 kW (9360 KM)

 

Statki dla operatora Havila Kystruten
Statki dla operatora Havila Kystruten
Statki dla operatora Havila Kystruten
Statki dla operatora Havila Kystruten
Statki dla operatora Havila Kystruten
Statki dla operatora Havila Kystruten
Statki dla operatora Havila Kystruten
Statki dla operatora Havila Kystruten
Wodowanie promu-wycieczkowca Havila Kustruten
Wodowanie promu-wycieczkowca Havila Kustruten - wizualizacja
Statki dla operatora Havila KystrutenStatki dla operatora Havila KystrutenStatki dla operatora Havila KystrutenStatki dla operatora Havila KystrutenStatki dla operatora Havila KystrutenStatki dla operatora Havila KystrutenStatki dla operatora Havila KystrutenStatki dla operatora Havila KystrutenWodowanie promu-wycieczkowca Havila KustrutenWodowanie promu-wycieczkowca Havila Kustruten - wizualizacja
+2 Tersan
Ta średniej wielkości stocznia , porównywalna z Remontową Shipbuilding zasługuje na uwagę.
Jej podstawowe argumenty to: podwójna pochylnia o wymiarach 200 m długości i 56.5 m szer.
Obok płyta montażowa (horizontal construction area) 44000 m2. To na niej powstały Castor i Capella.
Z płyty zostały przemieszczone do pływającego doku metodą stosowaną przez Karstensens Gdynia,
z zastosowaniem multiosiowych platform. W części remontowej mają dwa pływające doki:
284 m zanurzenie 9 m i 180 m zanurzenie 7 m oraz keja (ostroga) 270 m.
Na Q3 2021 planowane jest przekazanie 100 jednostki z tej stoczni Argos Helena NB1100.
Należy zauważyć, że stocznia powstała na początku wieku. Zatrudnia około 2000 osób, głównie
bez umowy. Portfel zamówień jak na dzisiejsze czasy imponujący. Są to dwa siostrzane do Capella,
Pollux i Polaris, które przeniesiono z Barreras Vigo.Jest tam duży krylowiec i 108 metrowe
trawlery dla Rosjan.
07 wrzesień 2020 : 19:47 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Amber
Amber II PRO popłynął właśnie do Yalowa, pewnie po jeden z tych kadłubów.
08 wrzesień 2020 : 04:45 Hol Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Turecka konkurencja
Rozmawiałem niedawno z agentem (shipbrokerem) pracującym w Londynie m.in. także dla norweskich armatorów. Mówił mi, że przewagą tureckich stoczni jest dość sprawna organizacja, raczej terminowe dostawy statków i dużo niższe ceny, niż w Europie (a niewiele wyższe niż w Azji). Chodzi oczywiście o budowane w Turcji statki w pełni wyposażone. Natomiast wadą jest generalnie bardzo niska jakość - choć tu przyznał, że to zależy od stoczni. Tak czy owak wygrywają głównie ceną, a w obecnej sytuacji nawet Norki chcą budować tanio.
08 wrzesień 2020 : 07:58 master A. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1