Stocznie, Statki

Pomimo wcześniejszego zawieszenia działalności z powodu pandemii koronawirusa, stocznia Flensburger Schiffbau Gesellschaft (FSG) przekazała pod koniec marca swój najnowszy statek typu ro-ro - Liekut. Wczoraj, w poniedziałek, 20 kwietnia, statek zacumował przy nabrzeżu Węgierskim gdyńskiego portu. Został objęty zarządem technicznym przez polski oddział grupy Siem.

Liekut, o pojemności brutto niemal 33 000 i długości linii ładunkowej ro-ro ok. 4 km, to ósmy i ostatni z serii statków ro-ro zbudowanych na zlecenie byłego właściciela niemieckiej stoczni - Siem Europe.

Liekut jest też pierwszym statkiem przekazanym przez stocznię FSG, odkąd norweska Siem Group sprzedała swoje pozostałe udziały w przynoszącej straty stoczni we wrześniu 2019 r. międzynarodowej spółce inwestycyjnej Tennor Holding (dawniej Sapinda Holdings). Tennor, kierowana przez niemieckiego finansistę Larsa Windhorsta, w ramach planu przejęcia, dokapitalizował stocznię "zastrzykiem" kapitału w wysokości 33 mln EUR (36 mln USD).

Osiem zbudowanych we Flensburgu ro-ro Siema kontrolowanych jest z Wielkiej Brytanii przez Siem RoRo. Podobnie jak poprzedni statek z tej serii - Leevsten, Liekut został przekazany w zarząd techniczny i załogowy do polskiej spółki norweskiej grupy - Siem Ship Management z Gdyni.

Wyłączając statek Liekut, który - po zdaniu przez stocznię - pozostawał nieeksploatowany we Flensburgu, dla wszystkich statków z serii pozyskano czartery od operatorów duńskich (DFDS), tureckich i włoskich.

Na czekającym na dyspozycje armatora ro-ro Liekut podczas jego wizyty w Gdyni dokonana zostanie podmiana załogi.

Oczywiście, gdyby np. rejonem zatrudnienia statku miał być Bałtyk, całkiem naturalnym byłoby zawinięcie do niemal dowolnego bałtyckiego portu w celu podmiany załogi. W tym przypadku nie znamy jeszcze rejonu zatrudnienia statku.
Jednak można przypuszczać, że w normalnych warunkach, gdyby np. statek miał pracować na Morzu Północnym lub po przekazaniu przez stocznię miał się udać na Morze Śródziemne, to pochodząca z Polski załoga na podmianę dotarłaby na statek podróżując na Zachód autokarem lub korzystając z lotnictwa pasażerskiego. Natomiast w dobie pandemii i związanych z nią ograniczeń (na granicach i w transporcie) mogłoby dojść - jak można przypuszczać - do tego rodzaju zawinięcia "nie po drodze", specjalnie w celu dokonania wymiany załogi.

O ile sytuacja się nie zmieni, to wstępnie można przewidywać, że Liekut pozostanie w Gdyni przynajmniej do końca maja.

Seria reprezentowana przez Liekut jest rozwinięciem bardzo udanego typoszeregu opracowanego przez stocznię i budowanego przez ostatnich 20 lat w wielu egzemplarzach, wykorzystywanych głównie w żegludze bliskiego zasięgu (short sea shipping) na Morzu Śródziemnym i w północnej Europie.

W najnowszej mutacji ładowność naczep rozłożono na czterech pokładach, przy czym dwa najwyższe poziomy przyjmują najwięcej jednostek ładunkowych - 86 i 84 naczep, pokład główny - 73 jednostki, a dolna ładownia (na poziomie dna wewnętrznego) mieści kolejne 40 naczep.

Liekut, podobnie jak wiele innych statków ze stoczni FSG, posiada nadbudówkę zbudowaną w Polsce - w stoczni Marine Projects. Niewykluczone, że również niektóre sekcje czy bloki kadłuba tego statku powstały w .naszym kraju.

Wodowanie statku ro-ro Liekut:

Gdy 19 marca wprowadzono tymczasową przerwę w produkcji w stoczni, pozostawał jej do ukończenia i w portfelu zamówień już mocno opóźniony w budowie ro-pax Honfleur dla Brittany Ferries, który miał się stać pierwszym promem z napędem na LNG na Kanale La Manche oraz prom dla Irish Continental Group, zaprojektowany z rekordową ładownością 5615 m linii ładunkowej ro-ro.

Stocznia FSG utraciła zamówienie od australijskiej firmy TT Line na dwa promy typu ro-pax na rzecz stoczni fińskiej Rauma Marine Constructions. Umowę z FSG anulowano za obopólną zgodą w lutym tego roku, o czym już wspominaliśmy na łamach Portalu Morskiego.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Liekut - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9869966
państwo bandery - Malta
stocznia - Flensburger Schiffbau-Gesellschaft mbH & Co. KG, Flensburg, Niemcy
stoczniowy nr budowy - 781
data przekazania - 26.02.2020
długość całkowita - 209,79 m
długość między pionami - 197,74 m
szerokość konstrukcyjna - 26,00 m
zanurzenie konstrukcyjne - 6,45 m
zanurzenie maksymalne - 6,818 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 8,60 m
wysokość boczna do pokładu górnego - 17,00 m
wysokość boczna do pokładu nawigacyjnego (sterówki) - 34,25 m
wysokość od stępki do szczytu masztu radarowego - 48,38 m
nośność przy zanurzeniu 6,80 m - 11 930 t
wyporność - 22 374 t
masa statku pustego - 10 444,10 t
tonaż pojemnościowy brutto - 32 887
tonaż pojemnościowy netto - 9867
pokłady ładunkowe - 4
ładowność ro-ro (długość pasa ładunkowego) - 4076 m
ładowność trailerów (naczep) - 283
pojemność zbiorników balastowych - 4376.9
zbiorniki przeciwprzechyłowe - 1386,70
zbiorniki stabilizatorów - 916,20
pojemność zbiorników na wodę pitną - 251,30
pojemność zbiorników na paliwo ciężkie - 936,40
pojemność zbiorników na paliwo lekkie (MGO) - 230,80
pojemność zbiorników na olej smarny - 84,00
moc napędu głównego - 2 × 9600 kW
prędkość eksploatacyjna - 21,3 węzła
dziobowe stery strumieniowe - 2 × 1500 kW
silniki napędu głównego - 2 × MAN Diesel & Turbo 8L48/60CR
moc napędu głównego - 2 × 9600 kW (2 × 13 052 KM), obr./min.
śruby napędowe - 2 × nastawne, 4-skrzydłowe, ø 5,00 m
prędkość eksploatacyjne - 21,30 węzła
powierzchnia płetw sterowych - 2 × 15,40 m²
kotwice - 2 × 6225 kg
łańcuchy kotwiczne - 2 × 316,50 m

Seria ro-ro armatora Siem ze stoczni FSG:
Meleq - przekazanie kwiecień 2017
Gardenia Seaways - lipiec 2017
Tulipa Seaways - wrzesień 2017
Fadiq - styczeń 2018
Alf Pollak - październik 2018
Maria Grazia Onorato - grudzień 2018
Leevsten - wrzesień 2019
Liekut - marzec 2020

Liekut - szkic
Liekut - wejście do Gdyni, 20.04.2020
Liekut - wejście do Gdyni, 20.04.2020
Liekut - wejście do Gdyni, 20.04.2020
Liekut - wejście do Gdyni, 20.04.2020
Liekut - wejście do Gdyni, 20.04.2020
Liekut - wejście do Gdyni, 20.04.2020
Liekut - wejście do Gdyni, 20.04.2020
Liekut - szkicLiekut - wejście do Gdyni, 20.04.2020Liekut - wejście do Gdyni, 20.04.2020Liekut - wejście do Gdyni, 20.04.2020Liekut - wejście do Gdyni, 20.04.2020Liekut - wejście do Gdyni, 20.04.2020Liekut - wejście do Gdyni, 20.04.2020Liekut - wejście do Gdyni, 20.04.2020
+2 Stocznia we Flensburgu
Brawa dla tej stoczni. Szkoda że popadła w tarapaty finansowe!
21 kwiecień 2020 : 12:27 wacwac Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Gryfia
A który to już rok Gryfia tnie w c.... z promem. Ale c.... ciecie też zajęcie i trzeba za to im płacić i to nie mało. Tak myśli "związkowo-mafijna załoga" tego bajzlu. Taka mają mentalkę. Pamięta któryś, ze starszych górali taką "stępkę", hucznie w TV kładzioną ? Jest jeszcze czy ją już całkowicie korozja zjadła ? Wieloletnie promowanie na tej wyspie biernych, miernych ale wiernych kretynów, różnorakich złodziei z zarzutami prokuratorskimi albo łapanych na gorącym uczynku względem fachowców, ludzi wykształconych, przyniosło efekt jaki jest w finansach. Pal licho z nimi. Ważne żeby tylko nic nie wyłudzili i nie ukradli ze Skarbu Państwa metodą na tzw. koronawirusa, czyli wyłudzenie dodatkowej nienależnej państwowej kasy choć "normalnie" "pracują" kasę biorą.
22 kwiecień 2020 : 14:14 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Najlepiej przez zagraniczne spółki z oddziałem w Polsce a dywidendą w .......
"Ważne żeby tylko nic nie wyłudzili i nie ukradli ze Skarbu Państwa metodą na tzw. koronawirusa.
23 kwiecień 2020 : 08:02 Ottylia Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter