Stocznie, Statki

W piątek, 23 lutego 2018 r., w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta w Gdańsku (na terenie byłej Stoczni Gdańskiej), zwodowano kolejną jednostkę, która zostanie przekazana stoczni zagranicznej jako częściowo wyposazona.  

Budowę statku rozpoczęto formalnie pierwszym cięciem stali 4 kwietnia ubiegłego roku. Kontrakt na budowę częściowo wyposażonego statku o długości ok. 53 m został podpisany w lutym 2017 roku. 

Częściowo wyposazony statek rybacki typu longliner (taklowiec) powstał na zamówienie nowego dla ST Nauta klienta - norweskiej stoczni Vaagland Båtbyggeri AS, która w ostatnich latach współpracowała w Polsce głównie ze stocznią Finomar ze Szczecina, budującą dla Vaagland m.in. częściowo wyposażone barki do uwalniania na przemysłową skalę łososi hodowlanych z pasożytów rybnych. Stocznia Vaagland jest małą rodzinną stocznią położoną niedaleko Kristiansund, specjalizującą się głównie w budowie statków rybackich oraz statków i barek do obsługi farm rybnych.

Oprócz budowy kadłuba Nauta wykonała także część prac elektrycznych i wyposażeniowych.

Statek został zakontraktowany w stoczni Vaagland Båtbyggeri AS, przez przedsiębiorstwo armatorskie Seir AS (z regionu Møre og Romsdal w Norwegii) należące do rodziny Urkedal. Seir ("Zwycięski") jest także imieniem, które zostanie nadane statkowi.

Przy okazji rozpoczęcia budowy w kwietniu ub. r. ówczesny prezes zarządu SR Nauta, Sławomir Latos, zapowiadał, że częściowo wyposażona jednostka miała byc przekazana stoczni norweskiej pod koniec roku 2017. Według ówczesnej wiedzy przekazanie gotowego, wykończonego i doposażonego przez stocznię norweską statku spodziewane było w lipcu 2018 roku.

Statek będzie służył do połowów i sprawiania na miejscu złowionej ryby. Połowy będą odbywały się za pomocą sznurów haczykowych (np. w postaci długiej liny wydawanej ze statku, do której przymocowane są krótsze liny z haczykami i przynętą). Lina jest utrzymywana na powierzchni wody przez boje z chorągiewkami. Taka metoda zapewnia bardziej selektywny połów w zależności od zastosowanej przynęty. 

Częściowo wyposażony statek z "Nauty", budowany jest według projektu ST-155 z norweskiego biura projektowo-konsultingowego Skipsteknisk, pod stoczniowym symbolem budowy NB 157. Dokumentację warsztatową, konstrukcyjną oraz rurarską przygotowało biuro projektowe Nelton sp. z o.o. z siedzibą w Pruszczu Gdańskim.

Statek, zaprojektowany i budowany, z klasą lodową C, pod nadzorem towarzystwa DNV GL, posiadać będzie jednośrubowy napęd główny, ale będzie wyposażony również w chowany w kadłubie dziobowy pędnik azymutalny, który będzie mógł służyć jako awaryjny napęd "take me home".

W projektowaniu dużą wagę przykładano do zapewnienia polepszonej w stosunku do dotychczasowych projektów dzielności morskiej. Statek, w przeciwieństwie do klasycznych taklowców, na których sznury haczykowe wydawane są przez burtę, został zaprojektowany ze "studnią" (moonpool) do wydawania sznurów haczykowych, zaplanowaną w płaszczyźnie symetrii statku. Umożliwia to wydłużenie połowów na okres z trudniejszymi warunkami pogodowymi i zapewnia lepszą manewrowość oraz zdolność statku do utrzymania pozycji. Na sznurach haczykowych wydawanych przez statek będzie mogło się pomieścić do 65 000 haczyków.

Zadbano także o rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska, szczególnie redukcji emisji CO2 przez zwiększoną efektywność napędu. Osiągnięte to ma być m.in. przez zastosowanie zintegrowanego systemu automatyki z zaawansowanymi funkcjami zarządzania mocą oraz przez "recykling" energii czy tzw. ciepła odpadowego.

W tym roku SR Nauta przeprowadzi prawdopodobnie jeszcze 10 wodowań.

Taklowiec projektu Skipsteknisk ST-155 (Seir) - charakterystyka podstawowa:  długość całkowita - 53,10 m, długość między pionami - 47,40 m, szerokość konstrukcyjna - 12,80 m, wysokość boczna do pokładu głównego - 5,70 / 5,82 m, wysokość boczna do pokładu ochronnego 8,55 m, wysokość do pokładu dziobówki - 11,15 m, miejsca dla załogi - 20 (+ miejsca w szpitaliku), klasa - DNV +1A1, Ice C, Fishing Vessel.

PBS, AL, rel (MS TFI SA, Vaagland Båtbyggeri AS)

+8 kadlub statku
Z tekstu mozna wyciągnac wnioski, że projekt wykonala stocznia Nauta. Jest to oczywista bzdura i nieprawda w naucie nie ma juz biura konstrukcyjnego ani nie zatrudnia stocznia konstruktorow i projektantow. Dawno temu funkcjonowalo male bo male ale biuro konstrukcyjne w Naucie. Wazne sa wyniki finansowe na budowanych kadlubach statkow w zakladzie nowych budow w Gdansku na dawnym wydziale K-3 Stoczni Gdanskiej. Tajemnica poliszynela sa zle wyniki na tych projektach a powod jest prosty brak wiedzy o sposobie liczenia i dbania o koszty prac, zle kontrakty - zla wycena , dodatkowe wynagrodzenia dla pracownikow niezaleznie od podstawowych umow jak donosi nautowska mewa sa to kwoty do 8000 zł
miesiecznie.
25 luty 2018 : 06:53 mirelk Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 biuro
Zmień dealera. Tak się składa że biuro jest nadal i przyjmowani są nowi pracownicy. Małe to małe ale jest i na potrzeby stoczniowe (remontowe w zupełności wystarcza).
26 luty 2018 : 07:34 Konstruktor Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 biuro2
Sądzę , że nie wiesz co to jest biuro konstrukcyjne czy projektowe. To,że zatrudnieni są tam ludzie , ba nawet po studiach niewiele znaczy - to że ktoś dziś ma dyplom inżyniera nie znaczy , że jest inżynierem. Jest ogromna różnica
mieć dyplom inżyniera a być inżynierem - ,mam nadzieję , że zrozumiesz co mam na myśli a jeśli nie to zapytaj się kogoś starszego. I jeszcze jedno dziś po likwidacji szkolnictwa okrętowego na wszystkich poziomach nie ma dzisiaj osób
posiadających odpowiednia wiedzę , dobrze, że rząd chce odbudować przemysł stoczniowy - lecz niestety jest to daleka droga, trzeba wielu lat.
27 luty 2018 : 06:09 mirlek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Sprostowanie .
Czy na starszych czy też na tym liny wydawane są z rufy , a opisana studnia służy do wybierania lin .
27 luty 2018 : 20:11 Tomek Antek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 statki Vaagland
Nauta przejeła kontrachenta Finomaru obniżając zapewne cenę stąd kłopoty. Prawda jest taka że wszelkie budowy kadłuba nie są opłacalne. Walczymy dalej o kolejne kontrakty Vaańskglanda. Ciekawe Szczecin czy Gdańsk
11 marzec 2018 : 19:35 Fin Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter