Porty, logistyka

W Świnoujściu, 19 maja br., konferencją prasową z udziałem mediów oraz rad miast Świnoujścia i Międzyzdrojów, jak również tamtejszych rad osiedlowych, Zarząd Portu zainaugurował cykl spotkań społecznych w trakcie, których będzie przybliżać koncepcję budowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego mieszkańcom Świnoujścia. 

Najpierw powstał port, później zbudowano miasto. Świnoujście to jedno z najpiękniejszych miast Polski. Położone nad morzem, z najszerszą w kraju plażą, łagodnym klimatem i wieloma atrakcjami turystycznymi od 200 lat znakomicie łączy funkcję portu morskiego i kurortu, a także uzdrowiska.

Ważne daty:
1747 r. - powstanie portu morskiego
1765 r. - nadanie praw miejskich
1824 r. - uznanie miasta za kurort
1895 r. - uzyskanie tytułu uzdrowiska

Przez dziesięciolecia branża morska dawała zatrudnienie tysiącom mieszkańców Świnoujścia w Świnoportach, PPDIUR "Odra", Morskiej Stoczni Remontowej czy terminalu promowym. Dziś port w Świnoujściu to ponad pięć i pół kilometra nabrzeży, nowoczesny terminal promowy i gwarantujący bezpieczeństwo energetyczne Polski terminal LNG. Świnoujście wspólnie ze Szczecinem tworzy największy na Bałtyku zespół portów, który w 2018 r. obsłużył rekordowe 28,6 mln ton towarów. W Świnoujściu w gospodarce morskiej zatrudnionych jest ponad 2 tys. osób.

By dalej być nowoczesnym i konkurencyjnym, port w Świnoujściu musi się rozwijać, stąd decyzja o budowie Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego.Terminal spełniać będzie najwyższe standardy bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Jego umiejscowienie nie ograniczy dostępu do obiektów turystycznych i nie obniży walorów wypoczynkowych miasta, a przypływające kontenerowce będą dodatkową atrakcją turystyczną. Podobne terminale z powodzeniem funkcjonują w miastach odwiedzanych przez tysiące turystów np: w Barcelonie, Valencii, Pireusie czy La Spezii.

Terminal Kontenerowy ma zostać zlokalizowany w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG. Jest to najlepszy wybór spośród branych pod uwagę wariantów. Szczegóły - w prezentacji technicznej pod tekstem.

Jak deklaruje zarząd portów - od początku jego działań przyjęto zasadę minimalizacji ingerencji w środowisko naturalne i otoczenie. Port i miejsce składowania kontenerów umieszczone zostaną na pirsie, co zapobiegnie niepotrzebnej wycince drzew. Dostęp od strony lądu przewiduje budowę drogi dojazdowej o długości prawie trzech kilometrów od projektowanego węzła Łunowo na drodze S3 oraz torów kolejowych. Oba dojazdy ominą część mieszkalną Warszowa. Część ładunków będzie transportowana także żeglugą śródlądową.

W pobliżu Terminalu powstaną parkingi dla samochodów osobowych i ciężarowych oraz tory zdawczo odbiorcze. Terminal Kontenerowy będzie umożliwiał równoczesną obsługę 2 jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 metrów. Rocznie będzie można przeładować w nim około 1,5 miliona TEU. Terminal będzie mógł przyjąć największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. W zależności od stopnia zautomatyzowania w Terminalu Kontenerowym zatrudnienie znajdzie od 600 do 1000 osób, wśród nich wielu inżynierów i techników.

To, czy terminal powstanie zależy od dokładnej analizy rynkowej i decyzji inwestora zewnętrznego. Do dzisiaj podpisano kilka listów intencyjnych w tej sprawie.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w umowie na budowę Terminalu Kontenerowego zagwarantuje powstanie promenady wzdłuż plaży na Warszowie wraz z niezbędną infrastrukturą. Droga do plaży, ścieżka rowerowa, duży parking, oświetlenie, toalety, miejsca do prowadzenia działalności handlowej i gastronomicznej, stojaki rowerowe oraz punkt widokowy to tylko część naszej oferty. Inwestycje te z pewnością uatrakcyjnią propozycję spędzania wolnego czasu mieszkańcom Warszowa, Łunowa, Przytoru, Ognicy i Karsibora. Zagospodarowana i strzeżona plaża oraz promenada wzbogacą ofertę turystyczną tej części Świnoujścia, a powstała infrastruktura może posłużyć do dalszej rozbudowy miasta w kierunku Międzyzdrojów.

Port w Świnoujściu ma znaczenie strategiczne nie tylko dla Polski, ale także dla Czech i Słowacji. Dzięki temu powstaje droga S3 i modernizowany jest szlak kolejowy.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście od lat angażuje się w wydarzenia kulturalne miasta. Jesteśmy patronem oraz współfinansujemy Dni Morza, Sail Świnoujście, oraz festiwale: Grechuty i piosenki morskiej Wiatrak.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zamierza przybliżyć koncepcję budowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego mieszkańcom Świnoujścia i zaprasza na spotkania informacyjne:
- 9 czerwca, godzina 12.00 Sala Teatralna MDK, ul. Matejki,
- 16 czerwca, godzina 12.00 filia MDK na Warszowie, ul. Sosnowa 18

Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu to gwarancja dalszego rozwoju portu, miasta i Polski.

Głębokowodny Terminal Kontenerowy w skrócie:

- do 1000 nowych, dobrze płatnych, miejsc pracy, głównie dla inżynierów i techników,
- najwyższe standardy bezpieczeństwa i poszanowanie środowiska naturalnego,
- zaplecze terminalu zajmie do 68 ha, nie jak niektórzy podają 500 ha,
- budowa S3 i modernizacja linii kolejowej,
- przeładunek 1,5 mln TEU rocznie,
- zagospodarowanie plaży na Warszowie, budowa promenady, parkingu turystycznego, drogi dojazdowej i ścieżek rowerowych,
- obsługa statków do 400 metrów długości.

rel (ZMPSiŚ)

Wstępna koncepcja Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu - wizualizacja
Wstępna koncepcja Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu - wizualizacja
Wstępna koncepcja Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu - wizualizacja
Wstępna koncepcja Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu - wizualizacja
Wstępna koncepcja Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu - wizualizacja
Wstępna koncepcja Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu - wizualizacja


Prezentacja techniczna koncepcji Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu:


Broszura informacyjna:

Wstępna koncepcja Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu - wizualizacjaWstępna koncepcja Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu - wizualizacjaWstępna koncepcja Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu - wizualizacjaWstępna koncepcja Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu - wizualizacjaWstępna koncepcja Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu - wizualizacjaWstępna koncepcja Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu - wizualizacja
+7 I znowu ktoś nie miał wizji
gdy projektowano gazoport były założenia aby falochron był większy 4.5 km długości zamiast obecnych około 3 km aby można było zbudować inne nabrzeża portowe . Rzeczywistość wyprzedziła czas teraz trzeba będzie budować drugi falochron dla terminalu kontenerowego a można by było go zmieścić w starym założeniu , tak się złożyło ,że projekt realizowała PO , wybrała tańsza opcję co teraz się mści w postaci większych kosztów jakie trzeba będzie włożyć w ten projekt .
20 maj 2019 : 20:25 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Terminal
Budowa portu centralnego w Gdańsku jest poparta analizą obecnych i potencjalnych wyników ekonomicznych portu :i rosnących przeładunków kontenerów, pewności w zakresie wielkości kooperującego z portem zaplecza lądowego i gwarantującym sukces projektu stanowisku aliansów żeglugowych armatorów kontenerowców. Dodatkowym atutem jest autostrada A1, nowy szlak kolejowy , planowana Via Carpatia. Koncepcja terminala kontenerowego w Świnoujściu jest tego przeciwieństwem. Tu nie ma nic. Dlaczego? Bo porty w Szczecinie i Świnoujściu przeładowują coraz mniej kontenerów. W tym roku będzie to poniżzej 65 tys TEU. W Świnoujściu jest terminal OT Logistics, który od 2014 przeładował mniej niż 3 tys . Na te porty nie ma ciążenia kontenerów. Wielki terminal w Świnoujściu nie ma też sensu z powodu bardzo złego skomunikowania z zapleczem, brakiem ludzi do pracy, ogromnych kosztów budowy i utrzymania toru podejściowego itd. To dzieło w stylu Edwarda Gierka, wielkie i zbędne.
21 maj 2019 : 07:42 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Szkoda plaży!!!
Nie wiem czy dziennikarz piszący artykuł był na spotkaniu na statku, ale uważam, że jako portal zajmujący się tematyką gospodarki morskiej powinniście bliżej przyjrzeć się sprawie. Koncepcję podczas rejsu przedstawiono w sposób chaotyczny (filmiki do wglądu na świnoujskich portalach). Do tej pory nie zapytano się mieszkańców o zdanie. Terminal oznacza zajęcie plaży, bezcennych terenów leśnych, a na pytania odpowiada się ogólnikami lub w sposób wymijający. Jaki podatek dla miasta? Po takim czasie nikt nie potrafi lub nie chce odpowiedzieć. Rząd powinien zrezygnować z tego głupiego pomysłu i zostawić piękne warszowskie kąpielisko w spokoju. Szkoda tej plaży i rozwijającej się tutaj turystyki.
21 maj 2019 : 08:39 mieszkaniec Ścia Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 kłamstwa
Prawda jest taka że ten terminal nie ma żadnego uzasadnienia ekonomicznego a do tego jest koszmarnie drogi. Zniszczy bezcenne tereny Natura 2000, przepiękną szeroką plażę. Ludzie w Świnoujściu są wściekli że i rząd i władze lokalne nie rozmawiają z mieszkańcami tylko rżną głupa, że jakiś interes narodowy jest ważniejszy niż życie ludzi a miasto też nic z tego nie będzie miało. Decydenci czyli rząd ze spółką nie liczą się z nikim i z niczym! skandal. Może portal morski powinien się zainteresowac jak jest naprawdę z ta inwestycją a nie tylko siac propagandę wątpliwego sukcesu?
21 maj 2019 : 10:01 Kozłowski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 nowa moda
W kraju powstała nowa moda: TERMINALE KONTENEROWE. Terminal w porcie Centralnym w Gdańsku, Port Zewnętrzny w Gdyni i teraz w Świnoujściu. Ludzie, skąd weżmiecie tyle kontenerów ?
21 maj 2019 : 10:59 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-8 Wybory
Dokładny cytat: "To, czy terminal powstanie zależy od dokładnej analizy rynkowej i decyzji inwestora zewnętrznego. " - czyli nie ma żadnej decyzji, jest tylko kilka niezobowiązujących "listów intencyjnych", do tego parę ładnych rysunków i tyle. I nic od nas nie zależy (decyzja inwestora zewnętrznego).
Szopka, byle głupi lud kupił propagandę wyborczą.
21 maj 2019 : 11:00 Wyspiarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Terminale
Zgadzam się, że projekty kolejnych terminali to czysty populizm. W gdańskim porcie centralnym mają powstać dwa po 2 mln TEU przy już istniejącym DCT na 2,5 mln TEU. Dwa gdyńskie terminale na około 2 mln TEU ma wzbogacić terminal w porcie zewnętrznym na 2,5 mln TEU. Świnoujście ma dostać terminal na 1,5 mln TEU. Jest jeszcze Szczecin z możliwością na 100 tys TEU. Razem to będzie ponad 12 mln TEU. Jeśli by zbudowano to wszystko co PiS wymyślił, to wykorzystanie polskich terminali będzie na poziomie około 25%. Toż to czysta paranoja jest a nie racja stanu.
21 maj 2019 : 16:43 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter