Porty, logistyka

„Gazeta Wyborcza Szczecin” przytacza wypowiedzi polityków i samorządowców z Pomorza Zachodniego na temat procedowanej obecnie w Sejmie nowelizacji Ustawy o gospodarce nieruchomościami, która ma spowodować, że szczecińskie spółki portowe będą płaciły mniej za użytkowanie wieczyste.

„GW” przytacza wypowiedź szczecińskiego posła PO Arkadiusza Litwińskiego, który zapowiada, że jeżeli korzystnych dla Szczecina i Świnoujścia zmian nie będzie, wówczas poseł będzie interweniował w Brukseli. - Tak patologiczna sytuacja nie może dłużej trwać – mówi Litwiński. - Trzeba doprowadzić do tego, by nasze spółki płaciły tyle samo co trójmiejskie.

Prace nad nowelizacją ustawy zaczęły się w ubiegłym tygodniu. Sprawa dotyczy podatku za wieczyste użytkowanie gruntów w portach. Przedmiotem obrad jest poselski projekt PiS, w którym zapisane zostało wprost, że przedsiębiorstwa portowe płacić mają stawkę 0,3%. Obecnie ustawa mówi jedynie, że niższy podatek obowiązuje podmioty ważne dla obronności kraju. Media przypominają, że prezydenci Gdańska i Gdyni uznali już dawno, że porty są ważne dla obronności i zastosowali niższą stawkę, dzięki czemu podmioty gospodarcze operujące w gdańskim i gdyńskim porcie od dawna płacą zmniejszony podatek. Innego zdania są natomiast prezydenci Szczecina i Świnoujścia, dlatego firmy z Pomorza Zachodniego od wielu lat płacą 10 razy więcej, czyli 3%.

Trójmiasto obniżyło już dawno

Jak zauważyła „Gazeta Wyborcza Szczecin”, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz już wiele lat temu obniżył stawki podatku po tym, jak sąd w Gdańsku orzekł, że porty służą obronności kraju. Podobnie postąpił później prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Tymczasem szczecińskie sądy orzekają, że tereny portowe służą głównie działalności komercyjnej. Dlatego - ich zdaniem - o obniżeniu stawki nie może być mowy. Zachodniopomorskie spółki portowe o równe prawa walczą od 2010 r.

Jak podkreśla Rada Interesantów Portu Szczecin-Świnoujście, przez nierówne traktowanie zachodniopomorskie spółki portowe już na starcie są w gorszej pozycji: mają wyższe koszty działalności. Pieniądze trójmiejskich spółek idą na inwestycje, miliony ze spółek zachodniopomorskich – do budżetu państwa.

Załatwienie sprawy w tej kadencji Sejmu obiecała posłanka PO Renata Zaremba. W lipcu weszło w życie specjalne rządowe rozporządzenie. Jednak prezydenci m.in. Szczecina i Świnoujścia, czyli miast ściągających te podatki, zwracają uwagę, że samo rozporządzenie nie umożliwia automatycznie zmiany stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości portowych. Dlatego ze strony władz samorządowych wysunięty został postulat nowelizacji ustawy.

- Nie jestem kompetentny by określić, które grunty na terenie portu wykorzystywane są na cele obronności, a które nie. Nie jestem dowódcą garnizonu Szczecin – mówi „GW” prezydent tego miasta Piotr Krzystek.

Interwencja w Brukseli?

Poseł Arkadiusz Litwiński, cytowany przez „GW” uważa jednak, że prezydent Szczecina już teraz, na podstawie lipcowego rozporządzenia, mógłby obniżyć stawki. Poseł wystąpił w tej sprawie m.in. do NIK, która nie widzi ku temu przeszkód. – Jeżeli sąd uzna, że rządowe rozporządzenie nie daje podstaw do obniżenia stawek, wtedy trzeba jak najszybciej wprowadzić zmiany do ustawy - mówi „GW” Litwiński. I zapowiada, że jeżeli prace nad nią nie będą szły szybko, wystąpi do Komisji Europejskiej z zapytaniem, czy preferencyjne stawki dla Trójmiasta nie są niedozwoloną pomocą publiczną.

„Gazeta” dodaje też, że niewykluczone, iż w najbliższym czasie o obniżenie stawek na podstawie lipcowego rozporządzenia wystąpi do prezydenta Szczecina Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

 

 

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter