Inne

Joanna Pajkowska ma już za sobą 7500 mil morskich wyprawy, w którą wyruszyła na jachcie Fanfan 23 września z Plymouth. W ciągu doby żeglarka minie Przylądek Igielny. Tym samym zaliczy pierwszy z trzech obowiązkowych punktów na trasie samotnego rejsu wokółziemskiego bez zawijania do portów.

„Wczoraj jednak słaby wiatr i przebieg gorszy niż zakładałam. Do Przylądka Dobrej Nadziei jeszcze ok. 280 mil. Log 7436. Będę jednak pisać Przylądek Agulhas, bo to najbardziej na południe wysunięty ląd Afryki, czyli ok. 280 mil do C. Agulhas” – tak jeszcze w poniedziałek kapitan Pajkowska komentowała przebieg rejsu w mediach społecznościowych. Wyjaśnienie o tyle ważne, że zwyczajowo za przylądek, który obowiązkowo muszą minąć żeglarze płynący w rejsach wokółziemskich uznaje się Przylądek Dobrej Nadziei. Jednak to właśnie Przylądek Igielny (Agulhas) jest położony o ok. 160 km bardziej na południe i uznaje się go za umowną granicę dwóch oceanów – Atlantyckiego i Indyjskiego.

Dla Joanny Pajkowskiej najważniejsze na tym etapie wyprawy może być jednak minięcie innego punktu na południowym wybrzeżu Republiki Południowej Afryki, Port Elisabeth. To właśnie w tym porcie, w 2008 roku, podczas rejsu z Panamy do Colon, portów położonych po obu stronach Kanału Panamskiego, polska samotniczka z powodu silnego sztormu musiała szukać schronienia. Pierwotnie żeglarka chciała tę trasę pokonać non stop.

Podczas trwającego teraz rejsu Pajkowska korzysta z doświadczeń innego polskiego samotnika, Szymona Kuczyńskiego, który tę samą trasę pokonał w rejsie non stop na jachcie Atlantic Puffin w ciągu 270 (sierpień 2017-maj 2018) dni. W rozmowie z Żeglarski.info, jeszcze przed wyruszeniem na trasę żeglarka zadeklarowała, że chce, by jej rejs zakończył się w ciągu 200-220 dni. Na trackingu wyprawy Polki, poza aktualnym śladem jachtu Fanfan widać trasę, jaką pokonał Szymon w swoim rejsie.

Kolejne dwa „obowiązkowe” przylądki na trasie samotnego rejsu Pajkowskiej to Leeuwin w Australii i Horn w Ameryce Południowej.

Przebieg rejsu można obserwować na trackingu i śledzić na stronie internetowej projektu Solo 360 NonStop.

Dariusz Olejniczak / Żeglarski.info

Fot.: Paul Gibbins 

1 1 1