Inne
Technika na oceanie. Jacht „Ericsson 4” wygrał okołoziemskie regaty Volvo Ocean Race. To prawdziwy bolid pod żaglami.

Ericsson 4 podczas regat Volvo Ocean Race
Źródło: AFP

Jeśli jacht jest w jednym kawałku po minięciu mety, to znaczy, że nie daliśmy z siebie wszystkiego. Ale jeśli nie wytrzyma wyścigu, to oznacza, iż nie został odpowiednio zbudowany – uważa Magnus Olsson, wielokrotny uczestnik regat.

Odpowiednia” budowa wymaga zastosowania najnowocześniejszych materiałów i technologii rodem z kosmosu. Te regaty i startujące w nich „łódki” nie istniałyby bez wykorzystania osiągnięć wielu dyscyplin naukowych. – Volvo Ocean Race to pragnienie przekraczania granic i stworzenia nowych możliwości, zarówno dla rozwiązań technologicznych, jak i wytrzymałości ludzkiej – powiedział Carl Henric Svanberg (Ericsson). Fakty i dane techniczne świadczą o tym, że te słowa to nie czcza retoryka. "Podczas Volvo Ocean Race port jest zawsze po drugiej stronie oceanu, bez względu na fale"

Konstruktorzy, inżynierowie i naukowcy stworzyli klasę jachtów Volvo Open 70. Są to najszybsze oceaniczne jednokadłubowe jachty na świecie. Potrafią osiągać prędkość ponad 40 węzłów (około 75 km/godz!). W czasie zakończonych 27 czerwca regat jacht „Ericsson 4” pobił dobowy rekord prędkości w kategorii jachtów jednokadłubowych, pokonując dystans 596,6 mili morskiej – prawie 1105 km. Poprzedni rekord – 562.96 Mm – także ustanowił jacht klasy Volvo Open 70 – podczas poprzednich regat, w styczniu 2006 roku na etapie do Melbourne.

Poszczególne jachty tej klasy nie są identyczne, ale ich podstawowe parametry są ściśle określone. Muszą mieć długość 70 stóp, czyli 21,5 m, i szerokość 5,7 m. Kil obciążony „bulbem” o wadze 4,5 tony można wychylać na prawą i lewą burtę do 40 stopni, co zwiększa stateczność jachtu, a tym samym prędkość. Podobne rozwiązanie stosowane jest w jachtach uczestniczących w Pucharze Ameryki, ale one pływają tylko w sprzyjających warunkach. Gdy jest zbyt duża fala lub wiatr powyżej 25 węzłów, wyścigi są przerywane, jachty wracają do portu. Podczas Volvo Ocean Race port jest zawsze po drugiej stronie oceanu, bez względu na fale i sztormy.

Stateczność jachtów zwiększa także balast wodny – do 1,2 tony. Jest on wykorzystywany, gdy wiatr wieje z tyłu, powoduje wówczas, że środek ciężkości przesuwa się w stronę rufy. Także podwójne płetwy sterowe są istotne dla oceanicznej regatowej żeglugi.

Jachty klasy Volvo Open 70 mają konstrukcję przekładkową na rdzeniu z nomexu (polimer o wysokiej odporności mechanicznej i termicznej) z okładkami z laminatu z włókna węglowego impregnowanego żywicą. To sprawia, że kadłub wraz z takielunkiem waży zaledwie 6,8 tony (cały jacht, z balastem – 12,5 t), ale ma wytrzymałość podobną do kadłuba stalowego.


Krzysztof Kowalski


Czytaj więcej w "Rzeczpospolitej"
1 1 1 1

Źródło: