Bezpieczeństwo, Granice

Morski Oddział Straży Granicznej pozyska nową, pełnomorską jednostkę patrolową. Umowę na jej budowę podpisali 2 października Zastępca Komendanta MOSG ds. Logistycznych kmdr ppor. SG Lesław Krysa i Philippe Gobert, prezes francuskiej stoczni SOCARENAM, która wygrała przetarg na budowę patrolowca. Jego koszt wyniesie 111 mln zł, z czego 90 proc. dofinansuje Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Przetarg na nową jednostkę pływającą wygrała francuska stocznia SOCARENAM z siedzibą w Boulogne-sur-Mer. Jej partnerami w budowie patrolowca są: biuro projektowe Mauric z Marsylii oraz firmy z Trójmiasta: NED-Project, NavireTECH i Baltic Operator. To właśnie w polskiej stoczni planowana jest budowa kadłuba wraz z częściowym wyposażeniem.

Nowa jednostka patrolowa OPV (offshore patrol vessel) ma służyć w ochronie zewnętrznych morskich granic Unii Europejskiej, głównie na akwenach Morza Bałtyckiego i Śródziemnego. Patrolowiec przeznaczony będzie do udziału w połączonych wielozadaniowych operacjach morskich koordynowanych przez Europejską Agencję Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex), w tym do ujawniania prób przekroczenia morskich granic UE wbrew przepisom, przeciwdziałania nielegalnej migracji oraz transportowania przez morskie granice odpadów i szkodliwych substancji chemicznych, środków odurzających i substancji psychotropowych, materiałów niebezpiecznych, broni, amunicji i materiałów wybuchowych oraz towarów objętych podatkiem akcyzowym bez wymaganych zezwoleń.

Jednostka będzie mogła uczestniczyć w akcjach ratowniczych, humanitarnych i innych zdarzeniach na morzu, a także usuwać zanieczyszczenia środowiska morskiego. Wśród zadań jednostki znajdzie się sprawowanie nadzoru nad obszarami morskimi i egzekwowanie przestrzegania przez statki przepisów obowiązujących na tych obszarach. Wyposażenie OPV pozwoli na współpracę ze statkami powietrznymi straży granicznych i przybrzeżnych UE.

Parametry jednostki

Długość całkowita nowego patrolowca wyniesie około 69,9 m, zanurzenie kadłuba około 3,2 m, szerokość około 11,5 m. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 35 osób, w tym 20 członków załogi stałej. Dodatkowo będzie miał możliwość ratowania rozbitków, w tym przy pomocy dwóch łodzi typu RIB będących na wyposażeniu. Dlatego też w części rufowej pokładu znajdzie się miejsce na tymczasowe umieszczenie 250 osób w czasie do 24 godzin. W celu ochrony przed trudnymi warunkami atmosferycznymi na odkrytych pokładach będą montowane czasowo osłony. Na pokładzie dziobowym przewidziano umiejscowienie płaszczyzny do współpracy ze śmigłowcem (ewakuacja medyczna), która będzie wykorzystywana również jako platforma do operowania dronem.

Autonomiczność jednostki wyniesie minimum 12 dni z 35 osobami. Prędkość maksymalną określono na 19 węzłów, zasięg minimum na 2600 Mm przy prędkości ekonomicznej 9 węzłów.

Patrolowiec będzie wyposażony w dwa kontenery 20-stopowe z wyposażeniem odpowiednim do realizacji zadań ratowniczych. Na jednostce zamontowane zostaną dwie armatki wodne
o możliwości podania strumienia wody na odległość minimum 50 m w celu wsparcia akcji gaśniczych, w tym likwidacji pożarów na innych jednostkach i obiektach brzegowych.

Na pokładzie znajdą się dwie łodzie motorowe typu RIB. Pierwsza to łódź kabinowa interwencyjno - abordażowa, druga, z pokładem otwartym, ma być przeznaczona do działań ratowniczo-interwencyjnych. Będą one zdolne do rozwinięcia maksymalnej prędkości odpowiednio minimum 35 i 30 węzłów z możliwością podjęcia i transportu na jednostkę minimum 10 rozbitków. Opuszczanie i podnoszenie łodzi będzie odbywało się przy użyciu dźwigów hydraulicznych umieszczonych na obu burtach.

Patrolowiec zostanie wyposażony w hydrauliczny dźwig pokładowy przeznaczony do załadunku kontenerów, zaopatrzenia i obsługi urządzeń likwidacji zanieczyszczeń ropopochodnych. Dla poprawy stateczności na patrolowcu będzie zainstalowany system tłumienia przechyłów z wykorzystaniem zbiornika stabilizującego.

Ekologiczny napęd

Jednostka patrolowa zostanie wyposażony w spalinowo – elektryczny układ napędowy. Napęd główny będą stanowiły silniki elektryczne napędzające pędniki śrubowe o stałym skoku osadzone na obrotowych kolumnach (azymutalne). W celu poprawienia własności manewrowych na dziobie zamontowany zostanie pędnik strumieniowy (ster strumieniowy).

Patrolowiec będzie budowany w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. Koszt budowy wyniesie 111 mln zł. Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego dofinansuje projekt do 90% wartości kontraktu, pozostała kwota będzie pochodzić z budżetu państwa. Zakończenie budowy OPV planowane jest na listopad 2022 r.

rel (Morski Oddział Straży Granicznej w Gdańsku)

0 ratownik
Każdy okręt Coast Guardu ma na rufie slip do spuszczania i podnoszenia w ruchu łodzi interwencyjnej RIB. Pamiętać należy o możliwości działania naszych R 27 i niemieckiej " Arkony" podczas akcji ratowniczej z MF "Jan Heweliusz".
05 październik 2020 : 08:57 Kaszub | Zgłoś
0 *
Projekt ma prawo być zmodyfikowany.
05 październik 2020 : 11:22 WD | Zgłoś
0 szkoda ze nie uzbrojony!?
Ale za to parametry pozwalajace na operowanie po mierzei wislanej..
05 październik 2020 : 11:02 Miroslaw | Zgłoś
+1 Prosta robota
Łajba wydaję się prosta w budowie. Żadnych fajerwerków tam pewnie nie ma. Dlaczego o ten kontrakt walczyła tylko SW ? Czemu żadna inna stocznia nie wyskoczyła z ofertą ?
05 październik 2020 : 16:19 Boomer | Zgłoś
0 A ochrona granic? Nie ma przed kim...
Za 111 mln będzieta wyławiać refjudżisów...Ciekawe które garbusy tam robotę dostaną?
05 październik 2020 : 16:57 Former 3.Flotylla | Zgłoś
0 GM
Dużo oficjeli i panienek może się opalać na tym pokładzie przed mostkiem, widać że to był priorytet.
05 październik 2020 : 21:03 minister | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter