Bezpieczeństwo, Granice

Szef brytyjskiej dyplomacji Jeremy Hunt zagroził w piątek Iranowi "poważnymi konsekwencjami" za przejęcie przez Gwardię Rewolucyjną "brytyjskiego" tankowca Stena Impero w rejonie cieśniny Ormuz. Jak zaznaczył postawa Iranu jest kompletnie nie do zaakceptowania. Statek w rzeczywistości należy do armatora szwedzkiego.

W wywiadzie udzielonym stacji telewizyjnej Sky News przed drugim posiedzeniem rządowego sztabu kryzysowego COBRA brytyjski minister spraw zagranicznych powiedział też, że rozmawiał o incydencie z amerykańskim sekretarzem stanu Mike'm Pompeo.
"Próbowałem porozumieć się także z ministrem spraw zagranicznych Iranu (Mohammadem Dżawadem) Zarifem, ale, jak rozumiem, znajduje się on obecnie na pokładzie samolotu, więc porozmawiam z nim tak szybko, jak to stanie się możliwe" - dodał.

Hunt ujawnił także szczegóły przejęcia tankowca przez Gwardię Rewolucyjną. Powiedział, że jednostka została otoczona przez cztery kutry i osłaniający je helikopter.

"To kompletnie nie do zaakceptowania, bo swoboda nawigacji musi być zachowana. (...) Odpowiemy w rozważny, ale zdecydowany sposób. Zajmujemy bardzo jasne stanowisko: jeśli ta sytuacja nie będzie szybko rozwiązana, to wyciągniemy poważne konsekwencje" - powiedział.
"Iran będzie największym przegranym, jeśli swoboda żeglugi zostanie ograniczona" - podwiedział Hunt, dodając, że w interesie Teheranu jest "jak najszybsze znalezienie wyjścia z tej sytuacji".

Szef brytyjskiego MSZ zastrzegł jednocześnie, że rząd w Londynie nie bierze pod uwagę opcji militarnej interwencji mającej na celu odbicie tankowca i liczy na rozwiązanie kryzysu na drodze dyplomatycznej.

Dopytywany przez dziennikarza o to, czy planuje wyznaczyć reżimowi w Teheranie termin na uwolnienie Steny Impero, polityk zaznaczył jedynie, że "wszystkie tego typu kwestie będą poruszone" podczas posiedzenia sztabu kryzysowego.

Więcej o okolicznościach przejęcia statku Stena Impero we wcześniejszym materiale:  Szwedzki tankowiec pod brytyjską banderą przejęty przez Iran  

Szwedzki Stena Impero jest produkto-chemikaliowcem o nośności 49 683 t. Media i agencje prasowe określają zbiornikowiec Stena Impero, jako "brytyjski". Owszem, jest on zarejestrowany pod brytyjską banderą (i z tego formalnego powodu Wielka Brytania poczuwa się do interwencji w sprawie statku), ale należy do podmiotu szwedzkiego.
O przynależności państwowej statku nie decyduje bandera, tylko państwo siedziby i kapitał ostatecznego armatora (ultimate owner, beneficiary owner lub group owner).

Ostatecznym, czyli faktycznym właścicielem zbiornikowca jest szwedzka grupa Stena Bulk AB. Pełni ona w jego przypadku także rolę armatora zarządzającego oraz operatora. Zarząd techniczny i załogowy nad statkiem sprawuje Northern Marine Management Ltd z Wielkiej Brytanii - spółka zależna Stena AB ze Szwecji. Armatorem zarejestrowanym produktowca jest spółka Stena Bulk XIII Cyprus Ltd z Cypru, należąca do Stena Bulk AB.Według najnowszych danych, do jakich mogliśmy dotrzeć - z marca tego roku - załogę statku stanowiło dziesięciu Hindusów, pięciu Rosjan i jeden Łotysz.

W piątek informowano także o przejęciu innego statku, jednak później właściciel pływającego pod liberyjską banderą tankowca Mesdar potwierdził w piątek, że odzyskał kontakt z jego załogą po wcześniejszym przejęciu jednostki przez uzbrojonych strażników Irańskiej Gwardii Rewolucyjnej.

Szkocka firma Norbulk Shipping UK, która na zlecenie właściciela zarządza statkiem, podkreśliła w wydanym późnym wieczorem oświadczeniu, że po kilku godzinach przerwy udało się jej odzyskać kontakt z załogą tankowca Mesdar i że strażnicy Irańskiej Gwardii Rewolucyjnej opuścili jego pokład, pozwalając na powrót tankowca na początkowy kurs. Jak zaznaczono, załoga statku jest bezpieczna.

Mesdar, to statek należący bezpośrednio do podmiotu brytyjskiego, jednak jego ostatecznym właścicielem jest firma z Algierii.
Mesdar jest bardzo dużym zbiornikowcem naftowym - VLCC (o nośności 315 802 t), należącym do mającego siedzibę w Londynie armatora Sonatrach Petroleum Corp. Firma ta jest także operatorem statku. Armatorem zarządzającym Mesdara jest Norbulk Shipping UK Ltd z Wielkiej Brytanii, z kolei armatorem zarejestrowanym tankowca jest spółka New Ocean Shipping Venture Ltd, także zarejestrowana w Wielkiej Brytanii i będąca własnością Sonatrach Petroleum Corp.
Należy ona w 100 % do Sonatrach International Holding Corporation, a ta z kolei - do Sonatrach Group. Sonatrach (Société Nationale pour la Recherche, la Production, le Transport, la Transformation, et la Commercialisation des Hydrocarbures) to państwowy, algierski koncern naftowy i energetyczny.

Mesdar jest największym statkiem w algierskiej grupie Sonatrach i zarazem jej jedynym zbiornikowcem naftowym klasy wielkościowej VLCC.

Według najnowszych dostępnych nam danych, ze stycznia tego roku, załogę statku stanowiło sześciu Filipińczyków, czterech Rosjan, dwóćh Łotyszy i jeden Ukrainiec.

Uaktualnienie: Właściciel prodykto-chemikaliowca Stena Impero przejętego w piątek przez Gwardię Rewolucyjną Iranu potwierdził w nocy z piątku na sobotę (komunikatem opublikowanym na witrynie firmowej w sobotę o 23:45 (w którym notabene potwierdzono, że statek jest "szwedzki"), iż jednostka ta nie znajduje się pod kontrolą załogi, z którą armator "nie ma żadnego kontaktu".
Przeprawa przez cieśninę Ormuz była legalna - stwierdzono w oficjalnym komunikacie Stena Bulk.
Stena Impero przemierzała cieśninę "ściśle przestrzegając zasad nawigacji i międzynarodowych regulacji" - podkreślił Erik Hanell, prezes firmy Stena Bulk.
Hanell ujawnił jednocześnie, że na pokładzie jednostki znajdowało się 23 członków załogi, którzy są obywatelami Indii, Rosji, Łotwy oraz Filipin.
"Pozostajemy w bliskim kontakcie z brytyjskimi i szwedzkimi władzami, aby rozwiązać tę sytuację, a także utrzymujemy łączność z rodzinami marynarzy" - zapewnił. Jak zaznaczył, nie ma informacji o tym, by ktokolwiek z członków załogi odniósł obrażenia.

Z Londynu Jakub Krupa (PAP), PBS (PortalMorski.pl)

Zbiornikowiec naftowy VLCC Mesdar należący do ostatecznego właściciela z Algierii
Zbiornikowiec naftowy VLCC Mesdar należący do ostatecznego właściciela z Algierii
1 1 1

Źródło: