Żegluga

Astoria, najstarszy wycieczkowiec świata, zbudowany w 1946 r. w stoczni w Goteborgu jako Stockholm, zostanie wystawiony na aukcji w Rotterdamie. Statek z 77-letnią historią, pod niejedną nazwą i w barwach więcej niż jednego operatora bywał także w Polsce.

Licytacja, nadzorowana przez kancelarię prawną specjalizującą się w prawie handlowym i morskim, odbędzie się 17 czerwca br. w Sądzie Rejonowym przy Wilhelminaplein w Rotterdamie. Zyski z transakcji zostaną przeznaczone m.in. na pokrycie kosztów pięcioletniego postoju statku w holenderskim porcie.

Przypomnijmy, że wycieczkowiec był już wystawiony na sprzedaż w 2021 roku za cenę wywoławczą 10 mln euro, ale nikt nie złożył minimalnej oferty. Dwa lata później, w 2023 roku pojawiły się pogłoski, że statek został sprzedany na złom, ale właściciele zaprzeczyli tym doniesieniom, twierdząc, że wciąż pracują nad planami dotyczącymi jego przyszłości.

Znany jako Astoria zapadł w pamięć jako szwedzki liniowiec Stockholm, który był uczestnikiem jednej z najsłynniejszych katastrof morskich w historii. W 1956 r. na północnym Atlantyku jednostka w gęstej mgle zderzyła się z włoskim transatlantykiem Andrea Doria. Chociaż statki były wyposażone w radary, technologia ta była w początkowej fazie rozwoju i znacznie mniej zaawansowana, niż obecne systemy. W kolizji zginęły 52 osoby. Wszystkich pozostałych 1662 pasażerów i członków załogi zdołano uratować, zanim po kilku godzinach Andrea Doria poszła na dno.

Statek o bogatej historii był również wielokrotnie w polskich portach. W źródle sięgającym lata 2009 roku odnotowano 16 zawinięć sędziwego wycieczkowca w polskich portach. Ostatnie miało miejsce w kwietniu 2019 roku. Statek zawijał do naszych portów przynajmniej pod dwiema nazwami - Athena i Astoria.

Przedstawiciele redakcji serwisu PortalMorski.pl byli na pokładzie statku, który już od dawna nosił miano najstarszego we flocie aktywnych wycieczkowców. Relacja z tej wizyty, wypowiedzi kapitana i zdjęcia z wnętrz byłego transatlantyka oraz materiały video opowiadające o jego historii można znaleźć w jednym z naszych wcześniejszych artykułów na temat tego statku.

Ze względu na wiek i doniesienia o złym stanie wnętrz statku po latach postoju, jest mało prawdopodobne, aby wznowił rejsy komercyjne. Zostanie sprzedany klientowi, który złoży najwyższą ofertę.

AL, z mediów

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.5691 3.6413
EUR 4.202 4.2868
CHF 4.4912 4.582
GBP 4.875 4.9734