Porty, logistyka

W sobotę, 20 października ostatnim zawinięciem w tym sezonie statku pasażerskiego zakończył się sezon wycieczkowy w Porcie Gdańsk. Tegoroczny, dłuższy niż rok temu, sezon otwarty został 18 kwietnia przez Astorię – najstarszą, wciąż funkcjonującą jednostkę pasażerską. Ostatnią jednostką był prom Marco Polo. Co ciekawe, obie te jednostki łączy osoba kapitana. Antonio Morais, dowodził bowiem Astorią podczas jej kwietniowej wizyty w gdańskim porcie. Obowiązki kapitana pełni aktualnie na Marco Polo.

– Należę do starej szkoły kapitańskiej, zdecydowanie preferuje klasyczne jednostki, takie jak Astoria czy Marco Polo. Nowe statki są pełne elektroniki, która pomimo swego zaawansowania, potrafi sprawić załodze także problemy. Stare jednostki są jej pozbawione, tutaj zawsze wszystko działa - mówił Antonio Morais, który przygodę z morzem rozpoczął w 1978 roku.

Podczas tegorocznego sezonu wycieczkowego przy nabrzeżach: Westerplatte, Ziółkowskiego i WOC II, Port Gdańsk gościł wycieczkowce z całego świata. Najdłuższym statkiem pasażerskim była prawie 240-metrowa Marina. Najkrótszym zaś 70-metrowy Variety Voyager. Do puli nowych wycieczkowców w gdańskim porcie dołączył zwodowany w ubiegłym roku Viking Sun, armatora Viking Cruises, regularnie obsługującego połączenia pasażerskie z Portem Gdańsk.

Liczba jednostek przełożyła się na pobicie zeszłorocznego rekordu – z 63 zawinięć liczba zwiększyła się do 67.

Na pokładzie wycieczkowców do Gdańska przybyło ponad 30 tysięcy turystów, głównie z Niemiec, USA, Wielkiej Brytanii, Włoch, Francji oraz Hiszpanii. Według danych Gdańskiej Organizacji Turystycznej od czerwca do sierpnia 2018 miasto Gdańsk odwiedziło łącznie około 320 tys. gości zza granicy.

– Za nami kolejny rekordowy rok, jeśli chodzi o zawinięcia jednostek. Jednak liczba pasażerów wciąż oscyluje na granicy 30 tys. Mamy więc ok. 10 procentowy udział w ogólnej liczbie odwiedzających Gdańsk turystów. Przed nami więc jeszcze sporo pracy, aby poprawić te statystyki – mówił Michał Stupak z Departamentu Handlowego w ZMPG.

Szansą na zwiększenie liczby turystów przybywających do Gdańska drogą morską jest m.in. budowa nowego terminalu promowego, który miałby powstać w ramach budowy Portu Centralnego.

– Port Gdańsk stale tworzy nowe możliwości dla wielu gałęzi, w tym również turystyki. Rozwijamy infrastrukturę pod kątem obsługi turystów oraz dbamy o jak najlepsze skomunikowanie portu. W kolejnej fazie prac jest obecnie projekt Portu Centralnego, który zakłada m.in. budowę nowego terminala pasażerskiego, gdzie przyjmowane będą jeszcze większe jednostki niż dotychczas – dodaje Michał Stupak.

Marco Polo (od 1991 roku) to jednostka zwodowana w 1965 roku pod nazwą Aleksander Pushkin. Długość całkowita wynosi 176 metrów, szerokość 24 metry.  

Dzień wcześniej, 19 października ostatni w tym sezonie prom wycieczkowy AIDAbella zawinął z kolei do Gdyni. 

Tekst i fot.: Sławomir Lewandowski

Poniżej zdjęcia z wnętrza statku Marco Polo, który udało nam się w sobotę zwiedzić. 

1