Przełomowy system do wychwytywania dwutlenku węgla (Carbon Capture Solution, CCS) jest już dostępny dla przemysłu morskiego. – To kolejny, znaczący krok w kierunku dekarbonizacji żeglugi – informują specjaliści z fińskiego koncernu Wärtsilä.
Nowe rozwiązanie Wärtsilä "Carbon Capture Solution” pozwala zmniejszyć emisję CO2 przez statki nawet o 70 procent, zapewniając armatorom natychmiastowe rozwiązanie spełniające coraz bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące ochrony środowiska. Możliwość wychwytywania CO2 z układów wydechowych statków będzie miała ogromny wpływ na wysiłki branży na rzecz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, biorąc pod uwagę cel redukcji emisji wyznaczony przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) na 2050 rok.
CCS to rozwiązanie, które już teraz wzbudza ogromne zainteresowanie – powiedział Håkan Agnevall, prezes i dyrektor generalny Wärtsilä.
Przed wprowadzeniem na rynek system został zainstalowany na pokładzie gazowca LPG Clipper Eris, należącym do Solvang ASA.
Carbon Capture Solution działa od momentu wypłynięcia statku Clipper Eris z Singapuru w lutym 2025 r. i będzie wspierać zaangażowanie firmy Solvang ASA w redukcję emisji dwutlenku węgla – czytamy w komunikacie Wärtsilä.
Jak to działa, krok po kroku wyjaśniamy:
Rozwiązanie Wärtsilä w zakresie wychwytywania dwutlenku węgla składa się z pięciu głównych etapów: wstępnej obróbki, absorpcji, desorpcji, skraplania i magazynowania.
W etapie wstępnej obróbki - w zależności od rodzaju paliwa - spaliny są oczyszczane z NOx, SOx i cząstek stałych, a następnie schładzane.
W absorpcji spaliny są mieszane z ciekłym rozpuszczalnikiem, który wychwytuje CO2. Oczyszczone spaliny opuszczają system. W desorpcji rozpuszczalnik nasycony CO2 jest podgrzewany, co powoduje uwolnienie CO2. Zubożony rozpuszczalnik jest ponownie wykorzystywany w systemie.
Podczas skraplania CO2 jest sprężany, osuszany i schładany do postaci ciekłej celem magazynowania, czyli ostatniego etapu. Polega on na tym, że ciekły CO2 jest pompowany rurami do zbiorników pokładowych, gdzie jest przechowywany do momentu rozładunku.
{no-article-gallery}
Statek Clipper Eris był już wyposażony w szeroką gamę produktów Wärtsilä, w tym scrubbery, czyli płuczki spalin, co czyni go idealnym kandydatem do tego projektu.
Solvang jest liderem w promowaniu i dostosowywaniu nowych technologii, takich jak CCS, do naszej floty dalekomorskiej. Jako jedno z bardziej obiecujących rozwiązań w zakresie dekarbonizacji żeglugi morskiej, ważne było dla nas nawiązanie współpracy z doświadczonym i zaufanym partnerem, takim jak Wärtsilä. Jesteśmy podekscytowani potencjałem, jaki CCS wniesie do naszej działalności – powiedział Edvin Endresen, dyrektor generalny Solvang ASA.
Wärtsilä aktywnie rozwija tę technologię od 2019 roku i obecnie prowadzi centrum badawcze i ośrodek testowy w Moss w Norwegii, gdzie z silnika okrętowego Wärtsilä wychwytuje 10 ton CO2 dziennie. Testy te, obecnie wspierane przez instalację na pełną skalę na pokładzie statku Clipper Eris, dowiodły, że nowy system CCS jest w stanie zmniejszyć emisję CO2 statku o wspomniane 70 procent.
Wärtsilä oferuje różne rozmiary i konfiguracje CCS, które można dostosować do różnych typów statków i potrzeb operatorów, zarówno w przypadku nowych jednostek, jak i tych poddanych modernizacji. System CCS firmy Wärtsilä może być stosowany do spalin z każdego paliwa, jak paliwa ciężkiego (heavy fuel oil – HFO), metanolu, LNG i niskosiarkowego paliwa lekkiego (MGO). Został również zaprojektowany tak, aby działał we współpracy z innymi technologiami redukcji emisji, w tym wspomnianymi płuczkami spalin czy systemami redukcji tlenków azotu (NOx).
AL, rel (Wärtsilä)