Żegluga

Specjalistyczny statek przeznaczony do transportu materiałów promieniotwórczych Oceanic Pintail, który został wycofany z eksploatacji w listopadzie 2020 r. po 33 latach służby, został w pełni poddany recyklingowi - poinformowała firma Nuclear Transport Solutions (NTS). Jego wykonawca - Dales Marine Services - postawił sobie za cel, aby 98% statku zostało poddane recyklingowi.

Zbudowany w Japonii długi na ok. 104 m statek o nośności 3865 ton i tonażu pojemnościowym brutto 5271 uzyskał najwyższy certyfikat Międzynarodowej Organizacji Morskiej (INF3 według International Code for the Safe Carriage of Packaged Irradiated Nuclear Fuel, Plutonium and High-Level Radioactive Wastes on Board Ships - INF Code), pozwalający na przewożenie zużytego paliwa jądrowego, odpadów wysokoaktywnych i plutonu bez ograniczeń dotyczących maksymalnej łącznej radioaktywności przewożonych materiałów.

Przekazany do eksploatacji przez stocznię grupy Mitsubishi Heavy Industries Ltd. z Kobe w 1987 r. Oceanic Pintail służył klientom z całego świata, oferując rozwiązania dostosowane do potrzeb wszystkich specjalistycznych wyzwań związanych z transportem materiałów promieniotwórczych i był pierwszym statkiem, który w 1999 r. przewoził paliwo o mieszanej zawartości tlenków z Europy do Japonii.

W październiku 2020 r. firma Dales Marine została poinformowana o wygraniu przetargu na złomowanie statku. W następnym miesiącu Oceanic Pintail odbył (nie o własnych siłach, lecz na holu) swoją ostatnią podróż z Barrow-in-Furness w Kumbrii w Anglii (gdzie stał wyłączony z eksploatacji od maja 2020 r.) do stoczni Dales Marine w Leith w Szkocji, gdzie trafił do jej suchego doku.

"Stosując szereg innowacyjnych technik, szkocka firma przekroczyła oczekiwania i poddała recyklingowi każdą część należącego do NDA statku Oceanic Pintail" - poinformowała NTS, część Nuclear Decommissioning Authority (NDA).

Dales Marine osiągnęła ten cel m.in. poprzez: oddzielenie różnych olejów od wody i wykorzystanie ich jako paliwa czy kruszenie betonu i płytek ceramicznych w celu uzyskania materiału wykorzystywanego w przemyśle budowlanym.

Ponowne wykorzystanie 100 procent statku przeznaczonego do transportu materiałów promieniotwórczych jest pierwszym tego typu przedsięwzięciem w Wielkiej Brytanii i wspiera zarówno grupę NDA, jak i rządowe ambicje zerowej emisji dwutlenku węgla, zauważa NTS - stwierdzono w oficjalnym komunikacie.

"NTS poważnie traktuje swoje obowiązki związane z ochroną środowiska, dlatego cieszymy się, że 100% statku Oceanic Pintail zostało poddane recyklingowi" - powiedział Peter Buchan, dyrektor ds. żeglugi w NTS. "Wyznaczyliśmy naszym kontrahentom, Dales Marine, niezwykle ambitny cel dotyczący recyklingu. Podjęli oni to wyzwanie i wyznaczyli standardy dla innych, jeśli chodzi o wycofywanie statków z eksploatacji. [...] Oceanic Pintail służył Wielkiej Brytanii wzorcowo i jest to odpowiedni koniec jego życia" - dodał Buchan.

Z kolei prezes NDA, David Peattie, powiedział: "Grupa NDA jest zaangażowana we wspieranie celów rządowych, aby do 2050 roku osiągnąć zerową emisyjność netto. To fantastyczne osiągnięcie w postaci recyklingu 100 procent Oceanic Pintail wspiera nasze ambicje, aby zmniejszyć nasz wpływ na emisję dwutlenku węgla."

NTS posiada flotę ponad 100 lokomotyw kolejowych, trzy specjalistyczne statki do transportu materiałów promieniotwórczych - Pacific Grebe, Pacific Egret i Pacific Heron - oraz 700-osobową załogę.

z mediów (World Nuclear News / gov.pl); rel (NDA); PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: NTS, Dales Marine 

Oceanic Pintail poddany został 100-procentowemu recyklingowi
Oceanic Pintail poddany został 100-procentowemu recyklingowi
Oceanic Pintail poddany został 100-procentowemu recyklingowi
Oceanic Pintail poddany został 100-procentowemu recyklingowiOceanic Pintail poddany został 100-procentowemu recyklingowiOceanic Pintail poddany został 100-procentowemu recyklingowi

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter