Żegluga

Sejm uchwalił w piątek nowelizację ustawy o żegludze śródlądowej, która zakłada m.in. zmniejszenie liczby centralnych urzędów żeglugi śródlądowej z ośmiu do trzech. Posłowie odrzucili poprawki zgłoszone m.in. przez PO.

Za ustawą głosowało 417 posłów, przeciw było 11, a jeden wstrzymał się od głosu. Chwilę wcześniej posłowie odrzucili 13 zgłoszonych m.in. przez PO poprawek.

Nowelizacja zakłada, że liczba centralnych urzędów żeglugi śródlądowej zmniejszy się z ośmiu do trzech. Te będą miały siedziby w Bydgoszczy, Wrocławiu i Szczecinie. Pozostałe dotychczas działające urzędy (w Giżycku, Gdańsku, Kędzierzynie-Koźlu, Krakowie i Warszawie) mają zostać przekształcone w delegatury. Zmiana ma też objąć kwestie finansowo-księgowe urzędów.

Nowe przepisy mają na celu dostosowanie terenowej struktury administracji żeglugi śródlądowej do wykonywania nowych zadań nałożonych ustawą Prawo wodne.

Posłowie opozycji pytali w piątek, czy eliminacja dyrekcji żeglugi śródlądowej w Gdańsku, Warszawie i Krakowie oznacza, że Wisła nie będzie modernizowana.

Ta ustawa jest jedynie ustawą dokonującą drobnej zmiany administracyjnej - mówiła wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Anna Moskwa. Jak podkreślała, "Nie zmieniają się w żaden sposób nasze plany dotyczące żeglugi śródlądowej ani w zakresie Odry, ani w zakresie Wisły".

"To jest drobne przesuniecie administracyjne, przesuwające kompetencje z resortu na dyrektorów, z dyrektorów na delegatury. Delegatura ma duże kompetencje niezmniejszone w stosunku do aktualnych" - dodała Moskwa.

Dla urzędu w Bydgoszczy mają zostać ustanowione delegatury w Gdańsku, Giżycku i Warszawie, a dla urzędu we Wrocławiu – w Kędzierzynie-Koźlu i Krakowie. Delegatur nie będzie mieć urząd w Szczecinie. Jak wyjaśniono, organ ten zostanie wyodrębniony "z uwagi na specyfikę obecnie funkcjonującej administracji żeglugi śródlądowej w Polsce w zakresie podziału kompetencji i wykonywania niektórych zadań o charakterze centralnym wyłącznie przez Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie". Chodzi m.in. o obsługę systemu usług informacji rzecznej (RIS) oraz prowadzenie bazy informacji o statkach, członkach załóg statków oraz o stanie śródlądowych dróg wodnych.

autor: Kacper Reszczyński

Źródło: