Żegluga

Pod koniec września br. linia promowa Stena Line z Gdyni do Karlskrony wzbogaci się o czwarty prom pasażersko-frachtowy. Nowa jednostka, Stena Nordica, będzie kursować pięć razy w tygodniu w każdą stronę i zabierać nie tylko ładunki, ale również pasażerów i samochody osobowe.

Połączenie promowe Stena Line między Gdynią, a Karlskroną w południowej Szwecji ma już ponad 20-letnią historię i zakorzeniło się w świadomości mieszkańców Trójmiasta oraz pasażerów z całej Polski. Również spedytorzy po obu stronach Bałtyku wysyłają swoje ładunki korzystając z tego połączenia. Linia promowa z Gdyni do Karlskrony uzyskała też prestiżowy status Autostrady Morskiej, łączącej południe Europy z krajami skandynawskimi.

Stena Line posiada aż cztery jednostki obsługujące to połączenie z Gdyni. Są to promy pasażersko-samochodowe Stena Spirit, Stena Vision, Stena Baltica oraz m/v Gute, statek typu ro-ro, który wkrótce zakończy kursowanie.

Już we wrześniu zastąpi go Stena Nordica - jednostka ro-pax, o dwukrotnie większej pojemności frachtowej, dotychczas pływająca na trasie Travemünde (Niemcy) – Liepaja (Łotwa). Stena Nordica, w przeciwieństwie do m/v Gute, przeznaczona jest zarówno do przewozów frachtowych, jak i pasażerskich. Statek zabierze na pokład 450 osób i nawet 300 samochodów osobowych. Dodatkowo, dzięki niemal dwukrotnie większej powierzchni ładunkowej, nowa jednostka może również zabrać znaczną liczbę samochodów ciężarowych.

Dzięki wprowadzeniu Stena Nordica pasażerowie będą mogli wybierać spośród nawet 4 rejsów dziennie z Gdyni do Karlskrony. Łączna liczba kursów na tej trasie zwiększy się do rekordowej liczby 46 rejsów w obie strony tygodniowo.

Stena Nordica to statek zbudowany w roku 2000, oraz kilkakrotnie modernizowany. To wyjątkowa jednostka, która łączy wygodę podróżowania tak ważną dla pasażerów z dużą pojemnością frachtową. Pływała już na trasie Gdynia-Karlskrona do roku 2008, a także zimą 2018. W ostatnich latach przestrzenie publiczne statku zostały przebudowane, a ich styl zmodernizowany. Na pokładzie pasażerowie mogą korzystać z wygodnych kabin, restauracji i baru, lub spędzić czas na pokładzie słonecznym.

- Wprowadzenie Stena Nordica na linię Gdynia-Karlskrona jest odpowiedzią na stale rosnące zapotrzebowanie na transport ładunków i przewozy pasażerskie na Morzu Bałtyckim. To jednostka o dwukrotnie większej pojemości frachtowej od jej poprzednika, m/v Gute i zabierająca ponad 400 pasażerów. Oznacza to, że będziemy mogli zaoferować klientom frachtowym i pasażerom znacznie więcej miejsc na naszych statkach - mówi Marek Kiersnowski, dyrektor linii promowych na Bałtyku Południowym w Stena Line.

- Stena Nordica gwarantuje ponadto krótsze i bardziej komfortowe przepłynięcie. Co ważne, nowy statek jest przystosowany do wykorzystywania dwóch poziomów ramp najazdowych, co znacznie skróci czas załadunku. Ze względu na podobną funkcjonalność do pozostałych trzech statków, Stena Nordica będzie dobrym uzupełnieniem naszej floty. Cieszymy się, że możemy zaoferować klientom Stena Line spójny koncept promów typu ro-pax - dodaje Marek Kiersnowski.

Wprowadzenie nowej jednostki na trasę między Gdynią, a Karlskroną jest częścią strategii wymiany tonażu, w ramach której Stena Line rozwija aż 3 trasy promowe jednocześnie. Stena Line wzmacnia także połączenie pomiędzy Göteborgiem (Szwecja) a Frederikshavn (Dania), gdzie również wprowadzi nowy statek - zakupioną wcześniej jednostkę typu ro-pax Hammerodde. Prom Stena Gothica wróci natomiast na macierzystą trasę Travemünde (Niemcy) – Liepaja (Łotwa), gdzie będzie kursować razem z siostrzaną jednostką, m/v Urd.

Operator promowy Stena Line obecnie obsługuje dwie linie promowe z Polski: z Gdyni do Karlskrony oraz z Gdyni do Nynäshamn. Linia do Karlskrony w południowej Szwecji funkcjonuje już od ponad 20 lat. Natomiast linia promowa z Gdyni do Nynäshamn (port w okolicach Sztokholmu) wystartowała pod koniec 2017 roku. Łącznie z 6 rejsami na nowej trasie promowej do Nynäshamn oraz 46 do Karlskrony (razem z rejsami nowego promu Stena Nordica), Stena Line od września oferuje rekordową liczbę aż 52 rejsów tygodniowo między Gdynią, a Szwecją, pięcioma promami.

Prom Stena Nordica:

  • Liczba pasażerów: 450
  • Czas rejsu: 10,5 godziny
  • Długość: 170 metrów
  • Szerokość: 26 metrów
  • Pojemność ładunkowa: 1950 m

rel (Stena Line)

0 Promy
Stena line to dobry armator ma chyba najładniejsze promy co znam w europie i żadna konkurencja jej nie dorówna bo to co dobre to tylko na Stena Line
26 wrzesień 2018 : 06:34 Darek Fierka | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter