W ub. roku armatorzy zmniejszyli emisję CO2 przypadającą na 1 przewożony kontener 20-stopowy (TEU) na odległość 1 km średnio o 7,7 proc.
Dane takie, obejmujące członków grupy, opublikowała The Clean Cargo Working Group (CCWG). Skupia ona 40 armatorów, mających ok. 85 proc. udziału w globalnym transporcie oceanicznym ładunków w kontenerach.
CCWG jest to forum na rzecz poprawy zrównoważonego rozwoju w branży żeglugi morskiej, współpracujące z głównymi klientami, takimi jak: Nike, Walmart, Heineken, IKEA, znaki & Spencer, Electrolux i DHL.
CCWG zbiera dane i opracowuje raporty emisji CO2 nie tylko w skali globalnej, ale także na poziomie standardowych tras żeglugowych. To daje klientom armatorów większą przejrzystość zachodzących zmian w połączeniach i możliwość wyboru oferty, uwzględniającej czystszy transport.
Pod tym względem pozostałych armatorów przewyższa największy przewoźnik, Maersk Line – wynika z danych CCWG. W ub.roku obniżył aż o 13 proc. poziom emisji CO2/1 TEE/1 km, choć zwiększyła wolumen przewozów o 4,1 proc. Łącznie od 2007 roku ML obniżył ten wskaźnik o ponad 34 proc.
CCWG nie informuje, jak Maersk Line osiągnął te wyniki i wyznacza benchmark w branży. Można zakładać, że głównymi czynnikami było wprowadzanie do użytku statków o coraz większej pojemności oraz o bardziej nowoczesnej technologii napędu.