W ostatnim tygodniu lutego stawki transportu morskiego z portu Szanghaj do portów Północnej Europy spadły do 120 USD/TEU.
Obecny ich poziom jest najniższy od początku grudnia 2013 r., informuje Journal of Commerce. Zarazem w ciągu ostatnich trzech tygodni indeks SCFI (Shanghai Containerized Freight Index) na trasach Azja – Europa zmalał o 30 pkt. W efekcie, 28 lutego fracht podstawowy na linii Szanghaj – Morze Północne wynosił 1110 USD/TEU (kontener 20. stopowy), a Szanghaj – Morze Śródziemne - 1147 USD/TEU.
Z indeksu SCFI wynika, że porównywalnie duże spadki frachtu w ciągu 3 tygodni wystąpiły w transporcie towarów z Szanghaju do portów USWC (zachodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych: Los Angeles/Long Beach/Oakland – San Francisco) i wynosiły w końcu lutego 1852 USD/FEU (kontener 40. stopowy).
Zdaniem JoC, większość głównych przewoźników oceanicznych przełożyła decyzję o podwyżce stawki podstawowej na linii Azja-Europa do połowy marca lub na początek kwietnia.
„Na przykład, Maersk, CMA CGM i MOL ogłosiły, że od 1 kwietnia podwyższą całkowite stawki frachtu średnio 500 dolarów za TEU” - powiedział Michael Rainsford, pośrednik handlowy grupy Morgan Stanley.
