Żegluga

Morska Trasa Północna (skrót rosyjski: SMP) stanie się komercyjnie atrakcyjna dopiero za około 10-20 lat. "To wcale nie jest daleka perspektywa. My na razie obserwujemy, jakie są realne warunki dla żeglugi pojedynczymi statkami na morzach arktycznych, ale ze względu na uwarunkowania oceniamy, że jest zbyt wcześnie, by mówić o budowie specjalnych statków na te trasy" - powiedział Nils Andersen, CEO największego na świecie armatora kontenerowców Moller-Maersk, dla "Financial Times".

W ten sposób odpowiedział na pytanie o perspektywy znalezienia alternatywny SMP dla Kanału Sueskiego.

Andersen podkreślił, że trasa ta jest wolna od lodu w ciągu zaledwie kilku miesięcy w roku i nawet w tej chwili wymaga okresowego wsparcia lodołamaczy, co wpływa na koszty transportu.

"Problem polega też na tym, że trzeba dysponować lodołamaczami i ściśle wybierać 'okna pływowe' w roku, aby statek nie zderzył się z górą lodową lub nie natknął się na inne podobne problemy" - dodał szef kontenerowców Moller-Maersk.

W minionym roku na testowanie SMP zdecydował się pierwszy kontenerowiec chiński Yong Sheng (Wieczne Życie).

Natomiast pływają tam od lat w okresie wolnym od lodów statki, zaopatrujące ludność regionów Północnej Syberii. W ub.r. dołączyły do nich tankowce i gazowce, testujące warunki transportu surowców do Europy Zachodniej.

Np. tankowiec korporacji Prisco (spółka córka Primorsk Shipping Corporation), wypływając 18 września z Morza Arktycznego, 22 października dotarł do Antwerpii. Inny tankowiec tej grupy wypłynął 30 października i 12 listopada dotarł do portu Yosu w Korei Płd. Prisco dysponuje jednak m.in. holownikami klasy lodołamaczy.

Natomiast według informacji grupy transportowej Fesco, jej sezon operowania na SMP rozpoczął się w 2013 roku w połowie lipca i trwał do końca października, czyli łącznie 111 dni - o sześć dłużej, niż w 2012 roku. Statki tej spółki przewoziły m.in. na Półwysep Czukocki paliwo, węgiel, żywność i wyroby przemysłowe. Łączenie w ub.r. jej fracht w tym regionie przekroczył 198 tys. ton.

W rejsach 23 statków towarzyszył na stałe lodołamacz, będący własnością grupy - Admirał Makarow. Ale w nawigacji uczestniczyły także inne lodołamacze.

Jak wynika z innych informacji agencji prasowej Prime.ru, Rosja zapowiedziała, że do 2021 roku większość ruchu przez MSP będą stanowiły statki z ropą naftową i gazem, płynące do Europy i Azji. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter