Stocznie, Statki

Słynny, 77-letni wycieczkowiec Astoria (zbudowany w Goteborgu jako Stockholm) kupiła belgijska firma zajmująca się recyklingiem przemysłowym. Był to jedyny oferent na aukcji, która odbyła się w Sądzie Rejonowym przy Wilhelminaplein w Rotterdamie.

Statek, który zapisał się w historii z powodu zderzenia z włoskim liniowcem Andrea Doria w 1956 roku, ma opuścić port w Rotterdamie już w przyszłym miesiącu.

Jedyny oferentem na aukcji, która odbyła się 17 czerwca była firma Galloo. Według doniesień zaoferowała minimalną cenę wywoławczą w wysokości 200 000 euro. Firma musi uregulować zaległe opłaty portowe.

Przypomnijmy, że Astorię odholowano do portu w Rotterdamie w grudniu 2020 roku, kilka miesięcy po tym, jak statek został wycofany z eksploatacji podczas pandemii Covid-19. Statek był czarterowany przez brytyjską firmę Cruise & Maritime Voyages (CMV), która ogłosiła upadłość podczas pandemii. Ostatecznie został sprzedany inwestorom, którzy chcieli przywrócić słynny statek do dawnej świetności. Nie opracowano jednak planu dalszego wykorzystania statku i ponownie wystawiono go na sprzedaż.

W 2021 roku cena wywoławcza wynosiła 10 mln euro, nikt jednak nie złożył oferty minimalnej. Dwa lata później, w 2023 roku pojawiły się pogłoski, że statek został sprzedany na złom, ale właściciele zaprzeczyli tym doniesieniom, twierdząc, że wciąż pracują nad planami dotyczącymi jego przyszłości.

Statek zapadł w pamięć jako szwedzki liniowiec Stockholm, który był uczestnikiem jednej z najsłynniejszych katastrof morskich w historii. W 1956 r. na północnym Atlantyku jednostka w gęstej mgle zderzyła się z włoskim transatlantykiem Andrea Doria. Chociaż statki były wyposażone w radary, technologia ta była w początkowej fazie rozwoju i znacznie mniej zaawansowana, niż obecne systemy. W kolizji zginęły 52 osoby. Wszystkich pozostałych 1662 pasażerów i członków załogi zdołano uratować, zanim po kilku godzinach Andrea Doria poszła na dno.

Jednostka o bogatej historii była również wielokrotnie w polskich portach. W źródle sięgającym lata 2009 roku odnotowano 16 zawinięć sędziwego wycieczkowca w polskich portach. Ostatnie miało miejsce w kwietniu 2019 roku. Statek zawijał do naszych portów przynajmniej pod dwiema nazwami - Athena i Astoria.

Przedstawiciele redakcji serwisu PortalMorski.pl byli na pokładzie statku, który już od dawna nosił miano najstarszego we flocie aktywnych wycieczkowców. Relacja z tej wizyty, wypowiedzi kapitana i zdjęcia z wnętrz byłego transatlantyka oraz materiały video opowiadające o jego historii można znaleźć w jednym z naszych wcześniejszych artykułów na temat tego statku.

Galloo informuje, że planuje przenieść statek już w lipcu do stoczni recyklingowej w Gandawie. Podaje, że statek o długości 160 metrów i mogący pomieścić ponad 500 pasażerów to ponad 12 000 ton materiału, w tym metale drewno, szkło i tworzywa sztuczne. Oczekuje się, że 97 procent zostanie poddane recyklingowi.

AL, z mediów

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6063 3.6791
EUR 4.2154 4.3006
CHF 4.5291 4.6205
GBP 4.8671 4.9655

Newsletter