Władze sojuszu G6, skupiającego sześciu armatorów kontenerowców, poinformowały, że w drugim kwartale przyszłego roku rozszerzą swoją ofertę transportu między Azją i zachodnim wybrzeżem Ameryki Północnej oraz na liniach transatlantyckich (Ameryka Północna - Europa).
Co, jak stwierdzono, zapewni klientom większy wybór usług, a także spowoduje zwiększenie się częstotliwości rejsów.
Np. na linii Azja - Ameryka Północna ich liczba niemal podwoi się, z 7 do 12 serwisów łączących 27 portów, do czego będzie używanych 76 kontenerowców.
Z kolei 5 serwisów transatlantyckich, obsługiwanych przez 42 jednostki, skomunikuje 25 porty. W Ameryce Północnej będą to porty zachodniego i wschodniego wybrzeża USA (przez Kanał Panamski; korzystają z niego także serwisy z Azji do wschodniego wybrzeża), Kanady, Meksyku i Panamy, a w Europie: Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii i Niemiec.
Już w marcu br. sojusz G6 wprowadził do oferty sześć nowych pętli. Cześć była modyfikacją dotychczasowych indywidualnych serwisów członków sojuszu, jedno zaś – zupełnie nową inicjatywą.
Łącznie grupa G6 stworzy w przyszłym roku sieć łączącą 66 portów w Azji, Ameryce i Europie, które będzie obsługiwać flota 240 statków.
W zgodnej opinii komentatorów, ostatnia decyzja G6 jest odpowiedzią na podobnego typu inicjatywy sojuszu P3.
Do zawarcia sojuszów konkurujących ze sobą armatorów zmusiły w ostatnich latach: spadek popytu na przewozy oceaniczne, spadek cen frachtu oraz wzrost kosztów paliw. Sojusze nie są zabronione, jako forma „zmowy cenowej”, natomiast służą do lepszego wykorzystywania przestrzeni ładunkowej na statkach, obsługujących te same relacje.
Waga tego czynnika rośnie, ponieważ rosną także pojemności kontenerowców, które muszą być w co najmniej 80 proc. wypełnione, aby były rentowne.
Sojusz G6 utworzyło w grudniu 2011 roku (a działalność rozpoczęto w marcu 2012 r.) sześciu armatorów: APL, Hapag-Lloyd AG, Hyundai Merchant Marine, Mitsui OSK Lines, Nippon Yusen Kaisha oraz Orient Overseas Container Line.
Alians P3 zrzesza z kolei trzech największych armatorów: Maersk Line, Mediterranean Shipping Co. i CMA CGM.