Żegluga

W ubiegłym tygodniu niemiecki armator promowy TT-Line poinformował część załogi promu Nils Dacke o zwolnieniach.

Do końca roku zredukowanych zostanie ok. 70 miejsc pracy, dotychczas połowa załogi była narodowości niemieckiej, a druga połowa szwedzkiej. Zwolenia będą dotyczyły raczej Szwedów. Jako powód redukcji armator podał spadającą ilość przewozów w sektorze pasażerskim. Obecnie prom Nils Dacke obsługuje połączenie Travemünde -Trelleborg. Być może prom ten zostanie skierowany od nowego roku do obsługi nowego połączenia TT-Line ze Świnoujścia do Trellebroga, a zwolniona załoga zostanie uzupełniona Polakami.

W lipcu tego roku armator dokonał próbnego zawinięcia promu Robin Hood do Terminalu Promowego Świnoujście, a w prasie ukazały się informacje, jakoby regularny serwis miał wystartować już we wrześniu. Mamy już październik, a nowe połączenie nadal nie wystartowało, stąd też nasze przypuszczenia dotyczące przesunięcia promu Nils Dacke do Polski. Prawdopodobnie TT-Line zniecierpliwiło się na skutek trwających od tygodni i przedłużających się negocjacji z Ministerstwem Skarbu, co do zakupu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej i postanowiło samodzielnie rozpocząć działalność w Polsce, choć, jak udało nam się dowiedzieć, formalnie negocjacje nadal trwają.

Wysyłając zapytanie w sprawie postępu w procesie prywatyzacji PŻB do służb prasowych MSP już drugi raz z rzędu otrzymaliśmy dokładnie taką samą odpowiedź:

„W odniesieniu do Pana pytań o proces prywatyzacji spółki, uprzejmie informuję, że negocjacje są w toku. Aktualnie, pomiędzy Ministerstwem Skarbu Państwa a Potencjalnym Inwestorem - Poland Sweden Line GmbH (spółki powiązanej z TT-Line – przy. Red), trwają prace dotyczące ustalenia szczegółowych zapisów projektu umowy sprzedaży akcji Spółki. Decyzja w sprawie podpisania umowy sprzedaży akcji uzależniona jest od ostatecznego zakończenia prac nad projektem umowy i akceptacji wynegocjowanych warunków umowy przez Ministra Skarbu Państwa.”
 

-6 Szykuje nam się druga Stocznia Gdańsk?
MSP zwleka z decyzjami, a na rynku trwa wojna cenowa z innymi armatorami. Ciekawy jestem, kiedy do wojny przystąpi Stena, bo wtedy szybko się ona skończy i z pewnością nie wygra jej PŻB.

Wydaje mi się, że PŻB działa obecnie tak, jakby nie miało długofalowej polityki utrzymania się na rynku, a jedynie myślało jak przetrwać zaledwie do jutra. W ten sposób szkodzą nie tylko samej firmie, ale także i innym armatorom.

R.I.P PŻB
03 październik 2013 : 11:06 Guest | Zgłoś
+6 Czy ktokolwiek szuka statku w PŻB?
Niestety PŻB przesypia najlepszy okres na odnowę tonażu a konkurencja nie śpi. Pytanie kto i dla kogo tak naprawdę wstrzymuje decyzję o istnieniu firmy? bo ze starymi promami długo nie pociągną.
04 październik 2013 : 05:52 Guest | Zgłoś
+3 Faktycznie
Masz tutaj rację, odnowienie tonażu powinno mieć miejsce już teraz. Trzy promy - a każdy ma już po 32-33 lata - a to wskazuje, że trzeba będzie je wymienić w jednym czasie. Niezbyt często się zdarza, że na Bałtyku ktokolwiek trzyma promy starsze niż 30 lat, po prostu nakłady inwestycyjne są już tak duże, że to jest mało opłacalne.

Dlatego myślę, że pewnie lada chwila będą starali się sprzedaż jeden prom i skupią się tylko na linii z Ystad, bo od 2015 roku linia z Gdańska nie będzie miała prawa bytu, cokol wiek by się nie stało to tak będzie.

Natomiast promy nie przedstawiają już sobą wartości - 3 jednostki każda powiedzmy po 4-6 mln Euro = max 20 mln Euro = max. 90 mln zl, a to za mało, żeby kupić coś sensownego na rynku. Z kredytowaniem też będzie problem raczej. Czarno to widzę...
04 październik 2013 : 06:53 Guest | Zgłoś
+6 Promy PŻB i inne sprawy związane z tą branżą
Nowoczesność promów w tej części Europy to sprawa oczywista. Nie chcę poniżać Bangladeszu, ale nasze promy nie mogą być na poziomie tego regionu. Same jednak promy to nie wszystko. Promy realizują tylko przejazdy i jak nie będzie celów tych przejazdów to żaden armator tu się nie utrzyma. Potrzebne są imprezy i to handlowe, bo tylko dzięki niemu żegluga wszelkiego rodzaju się rozwijała. Handel powinien organizować nie tylko imprezy uniwersalne ale i również specjalistyczne - tydzień sera żółtego (Holandia), konkursy przeróżnych potraw i napitków. Targi sprzętu specjalistycznego różnych klas sportowych i turystycznych itd. To powinno odbywać w różnych miastach wzdłuż polskiego Wybrzeża w ciągu całego roku. Jedna impreza nie powinna zabierać konkurencji drugiej a przeciwnie, rozwijać inne.
04 październik 2013 : 11:18 Guest | Zgłoś
+3 Nie tylko PŻB....
Polferries naprawdę musi coś ze sobą zrobić, powinni naprawdę zaopatrzyć się w jedną z nowszych jednostek a nie same z wiekiem ponad 30 lat. Myślę , że TT tez nie ma jednostek nie wiem jak nowoczesnych Polferries świadomie szkodzi sobie ale również innym armatorom jak Unity Line. Myślę, że Unity także powinno zaopatrzyć się w nowe promy, nie koniecznie zmienić bo żaden z ich promów nie potrzebuje zamiany (chodż Kopernik ma już 36 lat a jest w lepszym stanie niż np. Scandinavia)... Ale myślę że powinni pomyśleć o czymś w rodzaju Piasta i Patrii by uniemożliwić jakiekolwiek ruchy TT line na trasie z Świnoujścia do Trelleborga.
04 październik 2013 : 13:01 Guest | Zgłoś
+3 UL
Unity już planuje budowę 2-3 promów, to kwestia miesięcy kiedy będzie podpisany kontrakt. Prasa branżowa już od jakiegoś czas o tym trąbiła. Ale budowa promu pod konkretną linię to nie taka łatwa sprawa i z dnia na dzień tego nie zrobią, ale idzie to w dobrym kierunku.
04 październik 2013 : 13:13 Guest | Zgłoś
+1 Jw
Scandinavia wczoraj w Gdańsku z przeszło 2-godzinnym opoznieniem, znowu cos z paliwem w kotłach. Stały fragment gry. Jedynie Baltivia i wawel dają radę
04 październik 2013 : 16:18 Guest | Zgłoś
+3 miejsca chyba dla Polaków
Mówi się że szykowana jest załoga z części pracownikow PŻB.
03 grudzień 2013 : 19:00 Guest | Zgłoś
+1 miejsca
a dokładniej załoga Wolina.
03 luty 2014 : 21:14 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0052 4.0862
EUR 4.2719 4.3583
CHF 4.4093 4.4983
GBP 4.9894 5.0902

Newsletter