LNG dostępny dla żeglugi od najpóźniej 2015 roku- taki cel wytyczyły sobie prywatne firmy współpracujące z portem w Göteborgu i portem w Rotterdamie. Projekt otrzyma dofinansowanie z UE w wysokości 305 mln SEK.
- Wsparcie ze strony EU to wyraźny sygnał informujący o istocie żeglugi w zrównoważonym transporcie w Europie- powiedział dyrektor portu Göteborg- Magnus Kårestedt.
Formalna decyzja Unii ma zapaść w najbliższych kilku miesiącach, ale już dziś widać, że powyższy projekt stanowi kluczową pozycję w działaniach komisji.
Holenderska firma Vopak i szwedzka Swedgegas inwestują miliony, gdyż terminal zasilić ma zarówno żeglugę jak i przemysł.
Współpraca z portem w Rotterdamie obejmie budowę niezbędnej infrastruktury w porcie, jak również ustalenie zasad i stworzenie regulacji handlingu LNG. Ponadto, kluczowe będzie również poszerzenie powszechnej wiedzy o LNG jako paliwie dla statków.
- Podstawowa korzyść z naszej współpracy ma pozwolić na wysłanie do rynku jasnego przekazu o dostępności LNG w największym porcie w Europie oraz równocześnie w największym porcie w rejonie północnym. Firmy żeglugowe muszą być w tym fakcie utwierdzone przed podjęciem decyzji o zainwestowaniu w nowe jednostki pływające zasilane przez LNG- mówi Lars Gustafsson, dyrektor Swedegas.
Należy wspomnieć jeszcze o znacznych korzyściach środowiskowych wynikających z potencjalnego zastosowania LNG w żegludze i przemyśle. Tym działaniem moglibyśmy ograniczyć emisję siarki do atmosfery niemalże do zera, emisję tlenku azotu o 85-90% i dwutlenku węgla o ok. 25%.