Żegluga

Przeładunki kontenerów dla nowego terminala kontenerowego DCT Gdańsk są (zgodnie z jego nazwą) główną funkcją. Jednak już od rozpoczęcia działalności w 2007 roku było kilka okazji do zademonstrowania jego uniwersalności – szczególnie przy przeładunkach i tranzycie samochodów osobowych, jak również i przy obsłudze statków pasażerskich. Na DCT Gdańsk obsłużono też kilka statków typu heavylift, oczywiście łącznie z tymi, które dostarczyły na terminal jego własne nowe suwnice typu STS czy RTG.

W ostatnim okresie terminal przeładował kilka sztuk bardzo ciężkich reaktorów przeznaczonych dla pobliskiej rafinerii gdańskiej, operowanej przez Grupę Lotos, a następna dostawa planowana jest w drugiej połowie roku. Spedytorem organizującym ostatnią operację przeładunkową była gdyńska firma Hermes.
Jak czytamy na stronach internetowych Grupy Lotos: "Program 10+ jest jednym ze strategicznych założeń realizowanych w ramach przyjętej przez Grupę Kapitałową LOTOS strategii rozwoju rafinerii w Gdańsku. W ramach Programu 10+ w rafinerii w Gdańsku powstanie szereg nowych zaawansowanych technologicznie instalacji, które pozwolą efektywniej wytwarzać poszukiwane na rynku krajowym i zagranicznym produkty naftowe najwyższej jakości. Jego realizacja zapewni wzrost bezpieczeństwa energetycznego kraju, do którego przyczyni się również dywersyfikacja źródeł zaopatrzenia oraz rosnące własne wydobycie ropy".

 Dostawa pierwszych trzech reaktorów nastąpiła na początku maja. Specjalistyczny statek Fairplayer, którego operatorem jest Jumbo Shipping wyładował dwa reaktory o wadze około 805 ton każdy i jeden ważący 1,170 ton. Długość każdej ze sztuk przekraczała 28 metrów.
Zastosowano metodę wyładunku na wieloosiową platformę samojezdną, która wcześniej została wtoczona na ponton poprzez rampę ro-ro na terminalu DCT Gdańsk.
Pierwszego dnia (4 maja) odbyła się operacja przeładunku pierwszego z reaktorów przy użyciu 900 tonowego dźwigu statkowego. Przeładowano go na platformę samojezdną umieszczoną na pontonie zacumowanym bezpośrednio przy burcie statku Fairplayer. Tak załadowany ponton przeholowano następnie do rampy ro-ro, gdzie platforma z reaktorem mogła wyjechać na nabrzeże o własnych siłach. Następnego dnia cała operacja została powtórzona przy przeładunku drugiego z reaktorów.
W trzecim dniu ostatni z dostarczonych reaktorów został wyładowany ze statku Fairplayer przy użyciu dwóch jego dźwigów pracujących w tandemie. Ta najcięższa z wyładowanych sekcji została również przeładowana na ponton, który już po właściwym zamocowaniu ładunku został odholowany bezpośrednio do nabrzeża rafinerii. Pierwsze dwa reaktory wyładowane na nabrzeże DCT Gdańsk będą kolejno transportowane pontonem do rafinerii w dniach następnych.
Za około dwa miesiące planowany jest kolejny przeładunek ciężkiego reaktora na terminalu DCT Gdańsk. Ważąca ponad 1,300 ton i mierząca ponad 34 metry sztuka ciężka zostanie dostarczona do nabrzeża rafinerii w analogiczny sposób, poprzez nasz terminal.
DCT Gdańsk ma już doświadczenie w obsłudze tego typu ładunków. W sierpniu 2008 roku przeładowano tu ze statku mv „Anette” na barkę-ponton 700 tonowy reaktor, który następnie popłynął Martwą Wisłą bezpośrednio do nabrzeża rafinerii.

 

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7372 3.8128
EUR 4.1931 4.2779
CHF 4.4594 4.5494
GBP 4.9767 5.0773