Żegluga
Francuski koncern Total uzyskał niezbędne pozwolenia na dołączenie do projektu Jamał LNG. Według doniesień, posiadający obecnie 12 proc. udziałów w tym przedsięwzięciu koncern, chce zwiększyć ten pakiet do ponad 20 proc.

Pomysł budowy instalacji do skraplania gazu i portu do jego załadunku na statki na półwyspie Jamał wyszedł od spółki Novatek, drugiego po Gazpromie, producenta gazu w Rosji i największej prywatnej spółki gazowej w tym kraju. Do realizacji projektu ma dołożyć się także rosyjski rząd, który sfinansuje budowę instalacji portowych.

Całość projektu szacowana jest jednak na 300 mld dolarów, stąd Novatek poszukiwał zagranicznych partnerów do realizacji projektu. Oprócz Totala udziałowcami przedsięwzięcia mają zostać także GDF Suez, Shell, ExxonMobil, ConocoPhilips, japońskie Mitsui i Mitsubishi, a także Repsol oraz Quatar Petroleum. W sumie zagraniczni inwestorzy będą mogli objąć do 49 proc. udziałów.

LNG miałoby być dostarczane do Europy drogą wokół północnych wybrzeży Rosji i Skandynawii. Do tego celu planowana jest budowa floty specjalnie zaprojektowanych gazowców, zdolnych do poruszania się w strefie arktycznej.

Pierwsze transporty LNG z nowego terminala mają zostać zrealizowane w 2018 roku.{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter