Porozumienie Paryskie (Paris MoU) opublikowało najnowszy ranking bander oparty na inspekcjach Port State Control w obszarze objętym Porozumieniem.
„Czarna lista” „najgorszych” bander obejmuje obecnie 21 bander, o dwie więcej niż przed rokiem. Dół „czarnej listy” od lat okupują uznawane za najgorsze, bandery Korei Północnej, Boliwii i Albanii, obecnie do „czarnej listy” dołączyły bandery Libii, Dominiki i Mołdowy.
Natomiast „białą listę” skupiającą najlepsze rejestry tworzy obecnie 41 bander, a trzy pierwsze miejsce należą do bander Bermudów, Francji i Wielkiej Brytanii. W minionym roku z „szarej” na „białą” listę awansowały Litwa, Turcja i Japonia, natomiast spadły z niej, do listy szarej bandery Iranu i USA.
Polska bandera już od lat znajduje się na „szarej” liście, w obecnym rankingu zajmując na niej pierwsze miejsce. Jest to głównie „zasługa” statków należących do armatorów traktujących naszą banderę jako „tanią banderę” i „nabijających” liczbę zatrzymań statków (np. niesławny samochodowiec Kebbi), co przy niedużej ilości statków pływających pod biało – czerwoną daje niekorzystny procent zatrzymań, będący podstawą rankingu.
{jathumbnail off}
„Czarna lista” „najgorszych” bander obejmuje obecnie 21 bander, o dwie więcej niż przed rokiem. Dół „czarnej listy” od lat okupują uznawane za najgorsze, bandery Korei Północnej, Boliwii i Albanii, obecnie do „czarnej listy” dołączyły bandery Libii, Dominiki i Mołdowy.
Natomiast „białą listę” skupiającą najlepsze rejestry tworzy obecnie 41 bander, a trzy pierwsze miejsce należą do bander Bermudów, Francji i Wielkiej Brytanii. W minionym roku z „szarej” na „białą” listę awansowały Litwa, Turcja i Japonia, natomiast spadły z niej, do listy szarej bandery Iranu i USA.
Polska bandera już od lat znajduje się na „szarej” liście, w obecnym rankingu zajmując na niej pierwsze miejsce. Jest to głównie „zasługa” statków należących do armatorów traktujących naszą banderę jako „tanią banderę” i „nabijających” liczbę zatrzymań statków (np. niesławny samochodowiec Kebbi), co przy niedużej ilości statków pływających pod biało – czerwoną daje niekorzystny procent zatrzymań, będący podstawą rankingu.
