Żegluga

We wtorek 4 listopada, Zarząd Kanału Sueskiego (SCA) spotkał się z przedstawicielami głównych linii żeglugowych, aby przekonać ich do powrotu i do korzystania z kluczowej drogi wodnej łączącej Europę z Azją przez Morze Czerwone.

W ciągu ostatnich dwóch lat główne linie kontenerowe i wiele innych przedsiębiorstw żeglugowych przekierowało swoje statki z Morza Czerwonego na Przylądek Dobrej Nadziei, aby uniknąć ataków Huti u wybrzeży Jemenu. To przełożyło się na spadek zainteresowania żeglugą przez Kanał Sueski.

Admirał Ossama Rabiee, prezes SCA, podczas spotkania z przedstawicielami 20 linii żeglugowych i agencji żeglugowych, przedstawił rozwój sytuacji w regionie Morza Czerwonego i cieśniny Bab el-Mandeb, pomiędzy Afryką a Półwyspem Arabskim.

Zdaniem SCA, dzięki utrzymującemu się pokojowi między Izraelem a Hamasem w Strefie Gazy, Huti zaprzestali ataków na statki handlowe w regionie Morza Czerwonego.

Prezes SCA zaprosił wszystkie linie żeglugowe do przeprowadzenia próbnych rejsów swoich kontenerowców przez Kanał Sueski i pochwalił francuską linię CMA CGM za skierowanie w osttanim czasie swoich statków na Kanał Sueski. Dwa kontenerowce CMA CGM w ramach usługi FAL1 przepłynęły Kanał Sueski podczas rejsu na wschód do Azji.

CMA CGM, podobnie jak większość innych linii przez ostatnie dwa lata korzystała ze szlaku wokół Przylądka Dobrej Nadziei.

W międzyczasie firma Hapag-Lloyd poinformowała, że monitoruje rozwój sytuacji na Morzu Czerwonym, a Maersk potwierdziła swoje zaangażowanie w inwestycje w Egipcie.

Według SCA w październiku odnotowano najwyższą liczbę statków powracających na szlak wodny przez Kanał Sueski – 229.

LEW (Źródło: SCA)

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter