Żegluga

Rok 2021 i obecny stoją zdecydowanie pod znakiem wzrostu rynkowej popularności LNG. W związku z wojną w Ukrainie i spowodowanym głównie przez Rosję kryzysem energetycznym, pojawiły się nowe państwa szykujące się do importu LNG (szczególnie w Europie, w miejsce rosyjskiego gazu z rurociągów) lub znacznie przyspieszające i intensyfikujące realizację takich, wcześniej już wykazywanych, planów czy zamiarów.

Światowy handel LNG

Wielkość i struktura światowego handlu LNG znacząco wpływa na popyt i podaż w sektorze LNG rynku żeglugowego. Globalny handel LNG wzrósł w latach 2020-2021 o 4,5 %, osiągając w minionym roku rekordowy poziom 372,3 mln ton. Stało się tak za sprawą silnego ożywienia po pandemii powodującego gwałtowny wzrost importu LNG.

Wzrost eksportu w latach 2020-2021 był, według IGU*, napędzany głównie przez Stany Zjednoczone (+22,3 mln ton, +49,8 %) dzięki dostawom, jak uściśla GIIGNL*, z pięciu dużych projektów skraplania oddanych do użytku w 2020 roku (Cameron LNG Trains 2 i 3, Corpus Christi LNG Train 3, Freeport LNG Trains 2 i 3), a także dzięki oddaniu do użytku Sabine Pass Train 6 (szósta linia technologiczna w zakładzie skraplania Sabine Pass) w 2021 roku. Wzrost zanotowały również: Egipt (+5,2 mln ton, +390,5 %) i Algieria (+1,2 mln ton, +11,3 %). Australia utrzymała w roku 2021 pozycję największego eksportera z 78,5 mln ton LNG w eksporcie wobec 77,8 mln ton w roku 2020.

Wzrost podaży LNG w USA wyprzedza wzrost netto podaży LNG na całym świecie. W 2021 roku przyrostowe dostawy LNG ze Stanów Zjednoczonych (+22,3 mln ton) stanowiły więcej, niż całkowite globalne wzrosty netto (+16,2 mln ton).

Największym regionem eksportowym pozostał region Azji i Pacyfiku, z całkowitym eksportem na poziomie 131,2 mln ton, czyli podobnym, jak w roku 2020. Jednocześnie Azja i Pacyfik był również nadal regionem największego importu, z wielkością netto wynoszącą 155,7 mln ton sprowadzonego LNG w 2021 roku, co oznacza wzrost o 8,6 mln ton w porównaniu z rokiem poprzednim.

Wśród krajów dostarczających LNG prym nadal wiodą Australia i Katar, które dostarczyły odpowiednio 78,5 mln i 77 mln ton – twierdzi GIIGNL. Trzecie w 2021 r. Stany Zjednoczone dostarczyły 67 mln ton LNG i mogą stać się wiodącym dostawcą LNG na świecie w roku bieżącym. Federacja Rosyjska zajęła w 2021 r. czwarte miejsce z 29,6 mln ton, a następne - Malezja z 25 mln ton LNG. Australia, Katar i Stany Zjednoczone odpowiadały łącznie za 59,8 % globalnych dostaw LNG.

Chiny wyprzedziły Japonię jako największy importer LNG, zwiększając swój import netto z 68,9 mln ton w 2020 r. do 79,3 mln ton w roku 2021. Azjatycki wzrost popytu przewyższa globalny wzrost podaży LNG. Azja pozostaje wiodącym regionem importowym z udziałem 73,2 % w globalnym imporcie LNG (wzrost z poziomu 71,4 % w 2020 roku). Azjatycki import LNG wzrósł o 7,1 % w 2021 roku, osiągając 272,5 mln ton.

Ożywienie gospodarcze było nierównomierne w różnych regionach, przy czym Azja odnotowała największy wzrost - na czele z Chinami (co wpłynęło na przejęcie pozycji lidera wśród największych importerów LNG), tymczasem Europa przez większość roku 2021 miała trudności z przyciągnięciem ładunków LNG. Podaż z Bliskiego Wschodu (a więc m.in. z Kataru) wzrosła z 92,6 mln ton do 93,2 mln ton, czyli zaledwie o 0,6 %.

Według stanu na kwiecień 2022 r., globalny handel LNG łączył 19 rynków (krajów) eksportujących z 40 rynkami posiadającymi zdolności importowe (tzn. krajami, w których znajdują się terminale przyjmujące LNG i regazyfikujące) - twierdzi IGU. Z kolei GIIGNL, omawiając rok 2021, wskazuje na 44 rynki, które zaimportowały wolumeny LNG, z 19 krajów eksportujących.

Globalny handel LNG wzrósł o 4,5 % w latach 2020-2021 (czyli o 16,2 mln ton), osiągając w roku minionym najwyższy w historii poziom 372,3 milionów ton - podkreśla IGU. Silne ożywienie po pandemii oraz kontynuacja przechodzenia z węgla na gaz spowodowało gwałtowny wzrost importu LNG, chociaż roczna stopa wzrostu w wysokości 4,5 % pozostaje daleka od poziomów sprzed pandemii COVID-19 wynoszących, przykładowo w 2019 r., 13,0 %.

(...)

Piotr B. Stareńczak

Cały artykuł można przeczytać w 47. numerze miesięcznika POLSKA NA MORZU dostępnym w punktach Empik i Salonikach Prasowych, w centrach handlowych i na dworcach. Wejdź na www.polskanamorzu.pl i zamów prenumeratę.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter