Żegluga

W siedzibie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku 14 bm. podpisano umowę o dofinansowanie dla projektu budowy nowych lodołamaczy.

Pod dokumentami podpisy złożyli Roman Wójcik, zastępca prezesa Narodowego Funduszu Ochrona Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Stanisław Otremba, dyrektor RZGW w Gdańsku. Podczas uroczystości obecni byli również Mariusz Gajda, wiceminister środowiska oraz Iwona Koza, prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.

Projekt „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk”, realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 (działanie 2.1 Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska, oś priorytetowa II Ochrona środowiska). Pozwoli to na zakup czterech lodołamaczy (jeden lodołamacz czołowy i trzy liniowe), które dołączą do pełniących już służbę w barwach RZGW jednostek. Przedsięwzięcie finansowane jest z funduszy Unii Europejskiej, która pokryje 85 procent ogólnej kwoty zakupu.

Podpisanie umowy o dofinansowanie dla projektu budowy nowych lodołamaczy. Fot.: LEW – Będą to statki wzorowane na dwóch zwodowanych w ub. roku w Szczecinie jednostkach, jednak przystosowane do warunków panujących na Dolnej Wiśle mówi dyrektor Stanisław Otremba. – Nowe lodołamacze, jeden czołowy, trzy liniowe, zostaną wyposażone w najnowocześniejsze systemy sterowania i niemal dwa razy mocniejsze silniki. Jednostki będą istotnym wsparciem dla naszej obecnej floty, której wiek waha się do 24 do 31 lat.

Od lewej: Roman Wójcik, Stanisław Otremba, Mariusz Gajda i Iwona Koza. Fot.: LEWBudowa lodołamaczy ma duże znaczenie dla ochrony przeciwpowodziowej Żuław i całego regionu Dolnej Wisły, a flota, którą obecnie dysponuje RZGW wymaga odnowienia. Zdaniem dyrektora Stanisława Otremby, przetarg na budowę nowych lodołamaczy nastąpił w ostatnim możliwym czasie.

– W tej chwili dysponujemy pięcioma lodołamaczami. W tych zasobach mamy jeden lodołamacz czołowy, trzy lodołamacze liniowe i jeden pomocniczy. W RZGW w Gdańsku dla skutecznego zabezpieczenia akcji lodowej potrzebnych jest 6 lodołamaczy. Jednak optymalnie powinno być 8-9 jednostekdodaje dyrektor Otremba.

Do ogłoszonego przez RZWG przetargu wpłynęły dwie oferty: z Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” SA w Szczecinie oraz ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku. Komisja konkursowa w dalszym postępowaniu przetargowym weźmie pod uwagę różne kryteria. Oprócz ceny (60 procent) decydować będzie również długość gwarancji, dostawa serwisu oraz doświadczenie wykonawcy/inżyniera projektu. Termin dostarczenia wszystkich lodołamaczy to listopad 2021. W pierwszej kolejności oddany do użytku ma być lodołamacz czołowy.

W granicach działań RZGW znajduje się odcinek Wisły o długości 257,5 km (od ujścia do okolic Włocławka). Najważniejszym i newralgicznym punktem dla pracy lodołamaczy jest ujście Wisły. Zatory w tym miejscu nie tylko zagrażają bezpieczeństwu Żuław, ale i terenów położnych znacznie dalej od morza. Ujście musi umożliwić swobodny spływ lodu do Zatoki Gdańskiej przez całą zimę, dlatego łamanie lodu zawsze zaczyna się od ujścia i podąża w górę rzeki. Taki sposób prowadzenia akcji lodołamania gwarantuje swobodny spływ do zatoki kry, zapobiega jednocześnie powstawaniu zatorów i zapewnia bezpieczeństwo pracy jednostek uczestniczących w akcji.

Planowany jest jednocześnie remont portu w Gdańsku-Przegalinie, gdzie stacjonują lodołamacze. Działania te mają być realizowane w ramach II etapu pn. „Kompleksowego zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław”. Koszt inwestycji planowanej na lata 2017-2019 wyniesie ok. 31 mln zł.

LEW

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6063 3.6791
EUR 4.2154 4.3006
CHF 4.5291 4.6205
GBP 4.8671 4.9655