Stocznie, Statki

Na początku lutego głośna się stała, rozlewając szeroką falą w komunikatach globalnych agencji informacyjnych i mediów, sprawa planowanej częściowej i tymczasowej rozbiórki zabytkowego mostu De Hef w Rotterdamie, specjalnie dla umożliwienia wyjścia ze stoczni na morze nowo zbudowanego superjachtu znanego miliardera ze Stanów Zjednoczonych.

Liczne nasze media nie zauważyły jednak ciekawego dla polskich odbiorców faktu: otóż do budowy superjachtu Jeffa Bezosa przyłożyli rękę także inżynierowie i stoczniowcy z Polski.

W superjachcie dla Bezosa jest przynajmniej jeden komponent z Polski. Wagowo czy kubaturowo nie stanowi wielkiej części konstrukcji całego jachtu, ale jest elementem bardzo ważnym, stanowiącym także o architektonicznym charakterze i wyglądzie luksusowego prywatnego statku.

Działające w Gdańsku przedsiębiorstwo Aluship Technology zbudowało i przekazało (w zeszłym roku) holenderskiej stoczni aluminiową nadbudówkę, łącznie ze sterówką (mostkiem), superjachtu o symbolu budowy Y721, dla której firma ta opracowała także szczegółowy projekt konstrukcyjny i wykonawczy.

Warto podkreślić, że nic nikogo nie zaskoczyło i nikt o niczym nie zapomniał - bez przewidzenia konieczności tymczasowego, częściowego demontażu mostu i uwzględnienia tego w kosztach budowy superjachtu zaakceptowanych przez klienta, w ogóle nie doszłoby do pozyskania zamówienia przez stocznię Oceanco.

Chodzi o nieczynny most, którego przęsło jest zawsze podniesione, to znaczy jest stale otwarty dla ruchu wodnego. Istnieje inna droga ze stoczni do morza, innym kanałem, ale na tej alternatywnej drodze wodnej znajdują się dwa czynne mosty o podobnej konstrukcji i zasadzie działania (w tym jeden na autostradzie).

Raczej zdemontują most, ale...

Być może informacja o planowanym "rozebraniu" mostu (w przekazach medialnych nie precyzowano, że chodzi o chwilowe usunięcie tylko jednego jego elementu - podnoszonego przęsła) wypłynęła gdzieś nieco wcześniej, ale szeroką falą zaczęła przechodzić przez światowe media od 2 lutego. Tymczasem, jak podały liczne media na świecie za agencją AFP, a lokalne, holenderskie, dzień wcześniej, już 4 lutego miasto - wbrew wcześniejszym doniesiemiom - nie podjęło jeszcze decyzji w sprawie zgody na demontaż mostu.

Jak podały w czwartek lokalne media niderlandzkie - miasto Rotterdam nie otrzymało formalnego wniosku o pozwolenie na tymczasowy demontaż historycznego mostu, aby umożliwić przepłynięcie superjachtu zbudowanego dla założyciela firmy Amazon, Jeffa Bezosa.

Burmistrz miasta zaprzeczył, że podjęto jakąkolwiek decyzję dzień po tym, jak rzecznik gminy powiedział agencji Agence France-Presse, że urzędnicy przychylili się do prośby stoczni o usunięcie środkowej części (przęsła) kultowego mostu w Koningshaven, co wywołało powszechną krytykę m.in. w mediach społecznościowych.

Materiał video, w którym pokazano m.in. maszty superjachtu Bezosa:

Wielki - jak na żaglowy - superjacht dla Bezosa, o wartości 430 mln euro (485 mln USD), zbudowany przez stocznię Oceanco z siedzibą główną w Alblasserdam koło Rotterdamu, jest ze swoimi trzema masztami o wysokości do 90 m zbyt duży, by przejść pod pochodzącym z 1878 r. mostem, odbudowanym po zbombardowaniu go przez nazistów w 1940 roku podczas II wojny światowej.

"Uważam zamieszanie za dość osobliwe. Nie podjęto jeszcze żadnej decyzji, nie złożono nawet wniosku o pozwolenie" - powiedział cytowany w czwartek przez holenderską gazetę "Algemeen Dagblad" burmistrz Ahmed Aboutaleb. "Gmina podejmie decyzję po złożeniu wniosku o pozwolenie i po ocenie skutków, w tym - czy można to zrobić bez uszkodzenia mostu i czy Bezos pokryje koszty" - stwierdził burmistrz. "Ważne są fakty. Chcę je najpierw poznać" - powiedział niderlandzkiemu dziennikowi.

Jego uwagi przekazane w Kolumbii, gdzie przebywa z wizytą, zostały potwierdzone przez jego rzecznika w oświadczeniu dla holenderskiej agencji prasowej ANP.

Zaplanowano atak bronią biologiczną na "zabawkę" Bezosa

Ci Rotterdamczycy, którzy nie znajdują zrozumienia dla planów częściowego demontażu mostu Hef (Koningshavenbrug "De Hef") w Koningshaven dla umożliwienia przejścia jachtu Bezosa, nie poprzestają na wyrażaniu dezaprobaty, np. w sondach ulicznych przeprowadzanych przez media. Organizują się "zbrojnie".

Już 1700 osób zadeklarowało udział, a kolejnych 6500 zgłosiło wstępne zainteresowanie wydarzeniem, zaplanowanym na 1 czerwca, które ustanowił na platformie Facebook Pablo Strörmann.

Nawołuje on: "Apel do wszystkich Rotterdamczyków: weźcie pudełko (zgniłych) jaj i obrzućmy nimi masowo superjacht Jeffa, kiedy będzie przepływał przez most Hef w Rotterdamie. Rotterdam został odbudowany z gruzów przez Rotterdamczyków i nie zamierzamy go burzyć tylko dla fallicznego symbolu megalomańskiego miliardera. Nie bez walki!"

Jaki to jacht?

Z chwilą przekazania do eksploatacji, spodziewanego w tym roku, superjacht Bezosa - trójmasztowy szkuner, ma się stać, według niektórych źródeł, największym jachtem świata, a także "największym" (najdłuższym) jachtem zbudowanym dotąd w Niderlandach. Będzie o ok. 20 m dłuższy od dotyczas największego żaglowego superjachtu zbudoanego Oceanco - Black Pearl. Będzie też jednym z trzech żaglowych superjachtów o długości 100 m lub większej.

Według niektórych obserwatorów rynku, superjacht Bezosa ma być podobny w stylistyce do 93-metrowej jednostki Eos, której właścicielem jest Barry Diller.

Drugi statek w zestawie

Wydatki Bezosa związane z wielkim żaglowym superjachtem, nie kończą się na nim samym. Zamówił także tzw. support vessel (o stoczniowym numerze budowy YS7512, w stoczni Damen Yachting), 75-metrowy statek pomocniczy (wsparcia) o pojemności 1900 ton, z 45 miejscami dla załogi, obsługi i gości, który ma towarzyszyć "głównej" jednostce na wypadek konieczności udzielenia pomocy technicznej i zgodnie z modnym w ostatnich latach trendem przenoszenia tendrów (motorówek) oraz wszelkich "zabawek" do uprawiania sportów wodnych z superjachtów na towarzyszące jednostki pomocnicze. Na statku wsparcia superjachtu Bezosa ma stacjonować (mając do dyspozycji hangar) także relatywnie duży śmigłowiec do obsługi superjachtu.

Jachtowy armator - nowicjusz

57-letni Bezos jest jednym z najbogatszych ludzi na świecie, po przekształceniu księgarni internetowej Amazon w globalnego giganta handlowego i sprzedaży wysyłkowej. Bogactwo Bezosa (łącznie z wartością jego firm) oceniane jest na ok. 190 mld USD. Niektóre źródła podawały, że jego własnością jest także superjacht Flying Fox, ale informacja ta została zdementowana przez przedstawicieli Amazon.

Piotr B. Stareńczak 

Superjacht Oceanco Y721 - charakterystyka podstawowa
armator - Jeff Bezos
stocznia - Oceanco, Niderlandy
długość całkowita - 127 m
tonaż pojemnościowy brutto (szacowana) - 4000
szacowana liczba gości - 18 osób
szacowana liczba członków załogi - 40 osób
prędkość - 20 węzłów
dostawca silników napędu głównego - MTU
szacowany roczny koszt utrzymania - 20-25 mln USD

Fot.: Guy Fleury Photography (YouTube video still); GraphyArchy (Wikimedia Commons) - CC; Facebook event Eieren gooien naar superjacht Jeff Bezos 

Most De Hef
Zdjęcie nagłówkowe eventu na Facebooku, na którym Rotterdamczycy umawiają się na obrzucenie superjachtu Jeffa Bezosa zgniłymi jajami
Most De HefZdjęcie nagłówkowe eventu na Facebooku, na którym Rotterdamczycy umawiają się na obrzucenie superjachtu Jeffa Bezosa zgniłymi jajami

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.4915 4.5823
EUR 4.6362 4.7298
CHF 4.7704 4.8668
GBP 5.4911 5.6021

Newsletter