Stocznie, Statki

To prywatna gdańska stocznia – Remontowa Shipbuilding w konsorcjum – zbuduje trzy niszczyciele min za 1,6 mld zł – dowiedziała się „Rzeczpospolita". Będą to pierwsze od lat nowe okręty zamówione przez MON w polskich stoczniach. Powinny wejść do służby w 2016 roku.

Wiceminister obrony narodowej ds. modernizacji Waldemar Skrzypczak potwierdza, że konstruktorzy sięgną  po niemiecką technologię budowania kadłubów ze stali niskomagnetycznej, ale projekt pierwszego trałowca powstanie w kraju. Zajmą się tym, jeszcze w tym roku, w ramach prac badawczo-rozwojowych gdyńskie Centrum Techniki Morskiej i Centrum Techniki Okrętowej. To one mają integrować również  wyposażenie przeciwminowych jednostek.  Praktycznie wykona go pozostająca  w upadłości likwidacyjnej gdyńska Stocznia Marynarki Wojennej. Ona też znalazła się w konsorcjum z Shipbuilding. Planując miliardowe inwestycje MON stawia na  gdańską Grupę Remontowa, bo to jedna z największych obecnie stoczni w Europie, z dużym biurem konstrukcyjnym i licznymi spółkami produkującymi okrętowe wyposażenie, do tego z pełnym portfelem zamówień.  Stoi za nią potencjał dawnej Stoczni Północnej, w której przez dekady projektowano i kontraktowano desantowce, okręty pomocnicze, logistyczne  (m.in. ORP Xawery Czernicki) i patrolowe (również dla sojuszników z NATO).  Obecnie Shipbuilding koncentruje się na budowie jednostek obsługujących platformy wiertnicze  i specjalistycznych, niestandardowych przebudowach statków. Widoczna gołym okiem militarna mobilizacja stoczniowych spółek nie dziwi: to efekt zapowiedzi MON, które zamierza wydawać rocznie 900 mln zł na modernizację floty wojennej i budowę nowych okrętów. Tylko w tym roku nakłady na remonty mają sięgnąć 200 mln zł. (...)

+5 Chwała Bogu
że chociaż JEDEN minister ma po kolei w głowie i do tego ma jaja, żeby nie ulegać podpowiadaczom do wywalania kolejnych ciężkich milionów w ratowanie państwowych stoczni, które i tak by tych okrętów nie zbudowały (vide: Gawron).
12 marzec 2013 : 09:41 Guest | Zgłoś
-1 Trudna technologia. Remontowa da radę?
Życzę SR aby nie wyłożyła się na tym kontrakcie, bo jest jedyną polską grupą stoczniową, którą można się chwalić za granicą. Technologia budowy kadłubów ze stali niskomagnetycznej jest znaczniej bardziej skomplikowana niż się może wydawać fachowcom z Remontówki.
12 marzec 2013 : 11:04 Guest | Zgłoś
+1 Fajnie ale warto pamiętać że
Problem likwidacji stoczni był problemem czysto politycznym Donalda Tuska. Wiemy, że firmy związane z Platformą zyskały chociażby na szkoleniach dla zwolnionych stoczniowców i były to olbrzymie pieniądze
Warto to zapamiętać chociaż by dlatego aby oszołomy powyższy przykład w sprawie budowy okrętów nie okrzykneły jako sukces PO.
Bo przemysłu stoczniowego mamy juz niewiele
12 marzec 2013 : 11:25 Guest | Zgłoś
0 konkluzja
I znowu musi się odezwać wiecznie niezadowolony i nieszczęśliwy. A tak coś w temacie to już nie łaska? No tak...coś trzeba by było wiedzieć, a tak to zawsze można napisać że wszystko źle i upadamy i nic już nie i ciemność tylko widzę i nic więcej...
12 marzec 2013 : 13:51 Guest | Zgłoś
0 masz krótką pamięć
Powiem Ci jedno. Jeżeli idziesz do szpitala i tam dają ci kroplówke , to ty zakladasz, że do końca świata tak będzie ??? Bo Presio i Dyr. Finansowy Stoczni Gdynia tak mysleli
13 marzec 2013 : 14:05 Guest | Zgłoś
-4 tere fere kuku
Bzdury i jeszcze raz bzdury. Jak się komuś wydaje że Remontówka/Północna wybudują współczesny NM to się mu tylko wydaje . W Polsce już wybito fachowców od tych spraw a tych kilku ludzi którzy wiedzą jak się do tego zabrać akurat jest poza tym układem. Kadłub trudny bo z nierdzewki to tylko opakowanie a przy naszym systemie aby szkłem d.. obetrzeć to nic nie można zrobić. Już teraz szukają winnych i interesownych decydentów którzy na tym mogliby zarobić. Za te pieniądze w tej firmie i z takim zapleczem nie rokuję powodzenia .
12 marzec 2013 : 14:43 Guest | Zgłoś
+5 O, ho...
konkurencja sie odezwala. A kto w ogóle poza Remo jest w stanie ogarnąć ten temat? temat trudny jak cholera, ale akurat oni to dadzą sobie radę. Poza tym zaplecze, to mają najlepsze. I zrozumiałe, że innych to wkurza
12 marzec 2013 : 15:45 Guest | Zgłoś
0 Czy byl przetarg???
I kto w nim startowal??? Ciekawe???
12 marzec 2013 : 16:51 Guest | Zgłoś
+4 Jaki przetarg
Chłopie, to jest zamówienie wojskowe. Nigdzie na świecie nie ma przetargów na takie projekty. MON na pewno zrobił wywiad na ten temat i wyszło mu, że tylko tu i tylko tak ten projekt ma szanse powodzenia. I ja się nie dziwię, że powstało to konsorcjum. Nikt inny nie miałby szans, żeby podejść do tego tematu. Wielu się to nie podoba (jak zwykle w tym kraju), ale tak po prostu jest.
12 marzec 2013 : 17:31 Guest | Zgłoś
0 Sdd
Za 1,6 mld zł 3 niszczyciele lecą ostro po kosztach. Ciekawe co dalej?
12 marzec 2013 : 20:05 Guest | Zgłoś
0 MIN
niszczyciele min a to różnica
01 czerwiec 2013 : 17:13 Guest | Zgłoś
+2 remontowa
Stocznie polskie załatwił Tusk chociaż rzadził Kaczyński. Stocznia w Gdyni, jedyna z państwowych stoczni na którą był wiarygodny kupiec Ungar, została rozwalona bo Jarek nie miał koncepcji, a do tego Ungar był żydem. Nie ważne, że był najważniejszym odbiorcą statków z tej stoczni, nieważne że nie było innych chętnych. Jarek postanowił, ale pisowcy jak widać mają krótką pamięć, albo uważają że Tusk steruje Kaczyńskim. PORAŻAJĄce.
13 marzec 2013 : 09:31 Guest | Zgłoś
+3 Racja
dodajmy, że to PiS sprzedał Stocznię Gdańsk Ukraińcowi i teraz stocznia pada, a Donbas chce się zmyć. Ale za chwilę będą krzyczeć, że to też wina Tuska, chociaż to przecież pisowiec Jaworski był wcześniej prezesem tej stoczni, jak została sprzedana.
13 marzec 2013 : 12:48 Guest | Zgłoś
0 kapitan rezerwy
Silniki niech wykona Cegielski Poznań ./Zgoda Sulzer?
21 marzec 2013 : 11:22 Guest | Zgłoś
0 silniki
nie robią takich małych; zresztą ledwo zipią a zgoda już zaorana. kierunek włochy, szwecja albo niemcy
21 marzec 2013 : 20:00 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0052 4.0862
EUR 4.2719 4.3583
CHF 4.4093 4.4983
GBP 4.9894 5.0902

Newsletter