Porty, logistyka

Położone w obszarze oddziaływania korytarza Bałtyk – Adriatyk województwo łódzkie to region o dużym potencjale inwestycyjnym. Aby ten potencjał podtrzymać, niezbędne są inwestycje, także kolejowe, realizowane z myślą o wzmocnieniu publicznego transportu zbiorowego.

W czerwcu 2021 roku PKP Polskie Linie Kolejowe SA przyjęły dokument pn. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2040 roku, w którym wśród priorytetów rozwoju sieci kolejowej na obszarze województwa łódzkiego wskazana została m.in. budowa linii łączącej Bełchatów z linią nr 131. Przyszła inwestycja spełnia wymogi sieci bazowej infrastruktury transportu kolejowego, określonej w Rozporządzeniu w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) oraz przyczynia się do stworzenia spójnej sieci połączeń wojewódzkich i międzywojewódzkich.

Prawie 2 mld z Unii Europejskiej na transport

W styczniu 2022 roku województwo łódzkie podpisało z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej Kontrakt Programowy dla województwa łódzkiego (stanowiący podstawę do negocjacji z Komisją Europejską Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027). W programie, który jest dokumentem wyznaczającym ogólne kierunki podziału środków unijnych, znalazły się też konkretne inwestycje o szczególnym znaczeniu dla rozwoju województwa, wśród wykazu przedsięwzięć priorytetowych ujęty został m.in. projekt budowy linii łączącej Bełchatów z linią nr 131.

Z zagwarantowanych dla województwa 2 mld 292 mln euro, 1,7 mld euro stanowiły środki na tzw. działania twarde, czyli inwestycje w infrastrukturę.

W grudniu Komisja Europejska poinformowała, że do województwa łódzkiego trafi rekordowa kwota 2 mld 745 mln euro funduszy unijnych. To prawie pół miliarda euro więcej, niż w poprzednim okresie programowania. Potwierdzono wówczas, że 1,7 mld euro ma być przeznaczone na tzw. działania twarde, m.in. na inwestycje kolejowe.

Współpraca z PKP Polskie Linie Kolejowe SA

24 sierpnia 2022 roku pomiędzy województwem łódzkim a PKP Polskie Linie Kolejowe SA zawarto umowę regulującą zasady współpracy przy opracowywaniu Studium Projektowo-Technicznego oraz realizacji robót budowlanych na potrzeby projektu pn.: „Budowa linii łączącej linię kolejową nr 131 (Chorzew Siemkowice) z linią kolejową nr 181 (Wieluń)” w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 roku. Celem tej inwestycji jest przede wszystkim przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu.

Dzięki budowie nowej, około 28-kilometrowej jednotorowej linii łączącej linię kolejową nr 131 (Chorzew Siemkowice) z linią kolejową nr 181 (Wieluń) mieszkańcy południowej części województwa łódzkiego zyskają szybkie i dogodne połączenie kolejowe z Łodzią. Szacowany czas przejazdu z Wielunia do stolicy województwa wyniesie około 1h 39 min. Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu w połączeniach przewoźnicy mogą wykorzystywać nowoczesne, ekologiczne pojazdy i tym samym przygotować lepszą ofertę dla podróżnych.

Inwestycja ma też wydźwięk historyczny, połączenie linii kolejowych 131 i 181 oznacza bowiem połączenie dwóch systemów kolejowych powstałych jeszcze w czasach zaborów: byłego systemu prusko – heskiego z dawnym systemem rosyjskim – powiedział Rafał Jóźwiak, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.

Szacowana wartość inwestycji to ponad 580 mln zł.

Kolejna umowa zawarta 15 grudnia 2022 roku pomiędzy województwem łódzkim a PKP Polskie Linie Kolejowe S.A (także w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 roku) dotyczy zasad współpracy przy opracowywaniu Studium Projektowo – Technicznego oraz realizacji robót budowlanych na potrzeby realizacji projektu pn.: „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa”.

W ramach projektu o szacowanej wartości 662 mln zł przebudowane zostaną ok. 34 km jednotorowej linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Zarzecze oraz wybudowany ok. 7 km odcinek między Zarzeczem a Bogumiłowem. Linia również zostanie zelektryfikowana.

Dzięki tej kolejowej inwestycji mieszkańcy Bełchatowa, piątego co do wielkości miasta województwa łódzkiego, zyskają szybkie i dogodne połączenie kolejowe z Łodzią. Szacuje się, że po modernizacji i elektryfikacji czas przejazdu wyniesie około 1h 26 min. Obecnie do Bełchatowa dojeżdżają jedynie pociągi towarowe, a kolej obsługuje największe w Polsce zagłębie paliwowo-energetyczne, Kopalnie Węgla Brunatnego „Bełchatów” oraz Elektrownie Bełchatów.

Obecnie trwają prace przygotowawcze dla projektu budowy nowej linii łączącej Bełchatów z linią kolejową 131 – Korytarzem Bałtyk-Adriatyk.

Te trzy wielkie projekty to ogromny krok w rozwoju regionu, bo w Łódzkiem powstanie nowy ciąg komunikacyjny łączący Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Wieluń – Wieruszów. Tym samym trzy ostatnie miasta zostaną włączone w międzynarodowy kolejowy korytarz transportowy Bałtyk-Adriatyk – mówi Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego. Jak dodaje marszałek, dla mieszkańców oznacza to przede wszystkim skrócony czas podróży czy przewozu towarów oraz bezpośrednie połączenie ze stolicą województwa. – Te kluczowe inwestycje oznaczają też nowe miejsca pracy, które powstaną przy realizacji samej budowy, jak i później, przy obsłudze nowych połączeń kolejowych. Z perspektywy samorządu to także bardzo ważna inwestycja w bezpieczeństwo naszych mieszkańców.

Rozbudowa transportu kolejowego – jak podkreślają władze województwa łódzkiego, to również realizacja postulatów ekologicznych, mających wpływ na poprawę zdrowia mieszkańców, ponieważ nastąpi obniżenie emisyjności szkodliwych gazów, likwidacja smogu oraz hałasu. Działania proekologiczne umożliwią odbudowę naturalnych walorów przyrodniczych, co będzie się przekładać na atrakcyjność turystyczną województwa łódzkiego.

Podkreślić należy, że działania samorządu województwa łódzkiego to efekt długoterminowej strategii rozwoju regionu, ukierunkowanego na wzmocnienie powiązań systemu publicznego transportu zbiorowego z transportem krajowym, który przyczyni się do efektywnego i zrównoważonego wykorzystywania infrastruktury oraz zapewnienia optymalnej integracji różnych rodzajów transportu.

OPR. LEW

+2 szlak
Nadmorskie miasta....Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Wieluń – Wieruszów. Tym samym trzy ostatnie miasta zostaną włączone w międzynarodowy kolejowy korytarz transportowy Bałtyk-Adriatyk
30 maj 2023 : 12:07 Maciej Grabkowski | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0211 4.1023
EUR 4.2758 4.3622
CHF 4.4105 4.4997
GBP 4.9503 5.0503

Newsletter