Porty, logistyka

Jak już wczoraj informowaliśmy - jest ZRID dla tunelu pod Świną. Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla tunelu pod Świną podpisał w poniedziałek, 7 października, wojewoda Zachodniopomorski Tomasz Hinc w obecności ministrów: infrastruktury Andrzeja Adamczyka, gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka, wiceministra spraw wewnętrznych i administracji Krzysztofa Kozłowskiego, posłów: Artura Szałabawki, Leszka Dobrzyńskiego, Krzysztofa Zaremby, Rafała Muchy.  

Inwestycja realizowana jest w ramach podpisanej we wrześniu 2018 r. umowy z konsorcjum firm PORR, Gulermak i Energopol Szczecin. Kontrakt o wartości 793 mln zł realizowany jest w formule projektuj i buduj. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest we wrześniu 2022 r. Inwestorem jest Miasto Świnoujście, które finansuje inwestycję, a GDDKiA pełni rolę inwestora zastępczego wspierając samorząd w prowadzeniu inwestycji. Projekt jest dofinansowany ze środków UE w ramach POIiŚ 2014-2020, kwota dofinansowania to 775,6 mln zł.

Nowy odcinek drogi będzie miał łączną długość 3,4 km, z czego niemal połowa pobiegnie przez jednorurowy tunel, z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu.

– Bardzo się cieszę, że mogę dziś uczestniczyć w przekazaniu przez wojewodę zachodniopomorskiego zgody na realizację inwestycji drogowej, polegającej na budowie tunelu pod Świną. Przez kilkadziesiąt lat nie udawało się połączyć Świnoujścia z lądem połączeniem drogowym. Obecny rząd tę niemoc przełamuje - powiedział 7 października 2019 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

ZRID posiada rygor natychmiastowej wykonalności, co daje wykonawcy możliwość niezwłocznego przystąpienia do prac budowlanych. Tym samym, po wielu latach oczekiwania, tunel w Świnoujściu przechodzi z fazy analiz, planów i projektów do realizacji robót budowlanych.

– Wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej - budowę tunelu pod Świną - wpłynął do ZUW 17 lipca. Zgodnie z ustawą na wydanie decyzji mieliśmy 90 dni, do tego - 49 dni na ponowną ocenę oddziaływania na środowisko, którą prowadziła Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Udało nam się zakończyć postępowanie administracyjne w 33 dni. Pokazaliśmy, że można procedować sprawy szybko, bez szkody dla procedur i utraty dokładności prowadzonego postępowania - powiedział wojewoda Tomasz Hinc.

Pierwsze roboty budowlane

W ciągu najbliższego tygodnia wykonawcy zostanie przekazany plac budowy. W pierwszym etapie rozpocznie się sprawdzanie saperskie terenu inwestycji. Ruszą również wycinki drzew, a teren inwestycji zostanie wytyczony geodezyjnie. Z początkiem 2020 r. ruszą zasadnicze roboty związane z wykonywaniem szybu startowego tunelu po stronie wyspy Uznam. Tunel będzie składał się z trzech części: wykonanej w murach oporowych o długości 475 m, metodą odkrywkową o długości 295 m oraz zasadniczej części drążonej o długości 1,48 km.

Drążenie tunelu z komory startowej położonej po stronie wyspy Uznam będzie wykonywała maszyna drążąca (TBM) o długości 100 metrów, której tarcza będzie miała średnicę 13,5 metra.
Urządzenie zostało już przez wykonawcę zamówione w Chinach i będzie gotowe w maju przyszłego roku, a do Polski przypłynie w sierpniu. Następnie będzie trwał montaż w komorze startowej.
Maszyna TBM będzie zostawiała za sobą gotowy tunel złożony z prefabrykowanych elementów.

Samo drążenie powinno rozpocząć się na początku 2021 roku. Maszyna TBM będzie zostawiała za sobą gotowy tunel złożony z prefabrykowanych elementów. Drążenie będzie trwało kilka miesięcy, w sierpniu 2021 roku maszyna TBM powinna przebić się do szybu końcowego położonego na wyspie Wolin. Następnie zostanie zdemontowana.

Droga w tunelu

W wydrążonym tunelu niezbędne będzie wykonanie drogi wraz ze wszystkimi elementami potrzebnymi do jej funkcjonowania. Powstanie jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu. Bardzo ważne będą również urządzenia wentylacyjne i systemy bezpieczeństwa.

Do funkcjonowania tunelu konieczny jest układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie budynek, z którego tunel będzie zarządzany. Zgodnie z kontraktem, we wrześniu 2022 r. wszystkie roboty powinny zostać zakończone i kierowcy powinni zacząć korzystać z tunelu łączącego Świnoujście z resztą Polski.

rel (Ministerstwo Infrastruktury)

Maszyna do budowy tunelu
Projekt tunelu - schemat
Maszyna do budowy tuneluProjekt tunelu - schemat

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter