Porty, logistyka

MSC Gülsün - Kontenerowiec uważany za największy obecnie w świecie pod względem ładowności wyrażanej w TEU (ekwiwalent pojemnika 20-stopowego) wszedł już do Portu Północnego w Gdańsku i stanął przy nabrzeżu T2 terminalu DCT Gdańsk.  

Statek, o szerokości 24 rzędów ustawienia kontenerów na pokładzie, pojawił się w Gdańsku w ramach obsługi - z cotygodniowymi zawinięciami - serwisu 2M Silk/AE-10.
Podczas postoju Gdańsku, na / z MSC Gulsun zostanie przeładowanych 11 000 kontenerów (18 000 TEU). To największa regularna wymiana kontenerów w Europie - jak podaje DCT Gdańsk w oficjalnym komunikacie.

Jednostka, której wizytę w Gdańsku Portal Morski zapowiedział jako pierwszy w polskich mediach już na początku lipca, przypłynęła do nas z niemieckiego portu Bremerhaven.

Co ciekawe - już na wejściu do Bremerhaven pojemniki przeznaczone do rozładunku w DCT Gdańsk sięgały skrajnej możliwej pozycji - na krawędzi pokładu (pokryw lukowych). Te obsługiwane w Bremerhaven, z co drugiego szeregu (tzw. bay) kontenerów 40-stopowych - nie były ustawiane po skraj pokładu, a sięgały jedynie (po szerokości statku) do jednego rzędu bliżej płaszczyzny symetrii kontenerowca, i tylko kontenery z tych szeregów zostały w całości rozładowane w porcie niemieckim. Te szeregi, które były ustawione po ostatni, skrajny rząd (do krawędzi pokładu) pozostały na statku z przeznaczeniem do obsługi w Gdańsku.
Związane jest to z tym, że terminal w Bremerhaven nie ma jeszcze suwnic z tak dużym wysięgiem, które są w stanie obsłużyć skrajny (najdalszy od nabrzeża) rząd kontenerów na najnowszej generacji, rekordowej wielkości statku, który może przewozić 24 kontenerów po szerokości pokładu.

Więcej o MSC Gülsün, także dane techniczne statku - w naszych wcześniejszych materiałach.

Dzisiaj, przez pewien czas w rejonie Zatoki Gdańskiej znajdowały się jednocześnie aż trzy wielkie kontenerowce (ULCV). Były to COSCO Shipping Galaxy (po wyjściu z DCT Gdańsk zmierzający do Wilhelmshaven) mijający się na skraju Zatoki Gdańskiej z wchodzącym na nią MSC Gulsun (zmierzającym do DCT Gdańsk) i Mumbai Maersk (kotwiczący pod Bałtijskiem w celu przyjęcia paliwa) - każdy o ładowności przekraczającej 20 000 TEU. Może to stanowić sygnał, że Bałtyk nie jest tylko "dużym jeziorem" obok głównych światowych szlaków handlowych, a stanowi, wraz z portem w Gdańsku, ich początek i koniec.

Od 2013 największe statki kontenerowe na świecie regularnie zawijają do DCT Gdańsk, którego najnowocześniejsze suwnice STS o wysięgu ponad 25 rzędów kontenerów, głębokowodne nabrzeża i obrotnice do 670 m oznaczają, że DCT jest więcej niż gotowe do przeładunku nowej klasy kontenerowców klasy megamax-24, o ładowności 23 756 TEU - czytamy w informacji terminalu, w której stwierdzono także, że DCT Gdańsk jest jedynym terminalem na Morzu Bałtyckim zdolnym do obsługi statków o tej wielkości.

"W DCT Gdańsk nieustannie inwestujemy w przyszłość, więc kiedy ona nadejdzie - podobnie jak w przypadku nowej klasy statków - jesteśmy na to gotowi. Chcielibyśmy podziękować naszym klientom za korzystanie z DCT Gdańsk jako bramy do Europy Wschodniej oraz MSC za powierzenie nam ich nowej flagowej klasy statków, przy obsłudze których dążymy do zapewnienia najwyższego poziomu usług i niezawodności." - mówi Prezes Zarządu DCT Gdańsk, Cameron Thorpe.

DCT Gdańsk umożliwia Polsce połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego - między Europą a Azją. Zapewnia również sprawną wymianę handlową produktów naszego regionu z Chinami, przy jednoczesnej redukcji kosztów, bardziej konkurencyjnych terminach dostaw oraz niższej emisji dwutlenku węgla w przeliczeniu na jeden kontener w stosunku do innych portów.

DCT Gdańsk obsługuje nie tylko Polskę, ale także rynki Morza Bałtyckiego. Stanowi także najbardziej opłacalny sposób dotarcia do wewnątrzlądowych rynków zagranicznych Czech, Słowacji, Białorusi oraz Zachodniej Ukrainy - podano w komunikacie terminalu.
W 2018 r. terminal DCT Gdańsk przeładował prawie 1.9 mln TEU, regularnie obsługując zawinięcia największych kontenerowych statków na świecie. W 2019 roku, przeładunki w DCT Gdańsk przekroczą 2.0 mln TEU.

Oprócz bezustannego rozwoju i inwestycji w infrastrukturę terminalową oraz nowoczesny sprzęt przeładunkowy, DCT Gdańsk jest również aktywnie zaangażowane w działania przejawiające dbałość o środowisko oraz społeczność lokalną, dostrzegając w nich fundament zrównoważonego rozwoju społeczno-ekonomicznego.
DCT jest członkiem Grupy PSA, która dzieli udziały z powołanym z ramienia Skarbu Państwa, Polskim Funduszem Rozwoju (PFR) oraz australijskim funduszem inwestycyjnym IFM.

PBS, rel (DCT Gdańsk)

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Marcin Koszałka 

Trzy ULCV jednocześnie w rejonie Zatoki Gdańskiej
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin Koszałka
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin Koszałka
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin Koszałka
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin Koszałka
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin Koszałka
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin Koszałka
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin Koszałka
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin Koszałka
MSC Gulsun w Bremerhaven

  

Trzy ULCV jednocześnie w rejonie Zatoki GdańskiejMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin KoszałkaMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin KoszałkaMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin KoszałkaMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin KoszałkaMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin KoszałkaMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin KoszałkaMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin KoszałkaMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin KoszałkaMSC Gulsun w Bremerhaven
-18 holowniki
Statek duży, ale czy trzeba czterech holowników, żeby go zacumować?
23 sierpień 2019 : 18:33 Ceper | Zgłoś
+11 chyba trzeba
Gościu popatrz na powierzchnie boczną tego "dużego statku" i na jego komin. Wiaterek może niezbyt silny ale ... odpychający.
23 sierpień 2019 : 20:03 maciek2 | Zgłoś
0 cd.
Popatrz lepiej jak to robią w Maasvlakte 2.
25 sierpień 2019 : 09:24 Ceper | Zgłoś
-4 Duży statek, dużo przywiózł
ciekawe co przywiózł i czy potrzebnie... nie od dziś wiadomo, że globalizacja powoduje absurdalne i szkodliwe dla środowiska przewozy
24 sierpień 2019 : 12:57 Barbarus | Zgłoś
-7 .
Pojemnikowiec serio? Głupszej nazwy przytoczyć się nie dało?
24 sierpień 2019 : 13:19 . | Zgłoś
+8 nazwa
Pojemnikowiec bo wozi standaryzowane pojemniki, jak Ci się nie podoba mów kontenerowiec bo wozi kontenery (pojemniki). Drobnicowiec bo wozi drobnicę (możesz mówić cargo), masowiec bo wozi ładunki luzem (masowe) możesz mówić bulk carrier jest jeszcze tankowiec, gazowiec, ciężarowiec, serwisowiec... i tak dalej. Pasuje ?
24 sierpień 2019 : 18:58 maciek2 | Zgłoś
+3 Dobre bo polskie
Cytuję .:
Pojemnikowiec serio? Głupszej nazwy przytoczyć się nie dało?


Głupia? To poprawna, polska nazwa, wprowadzona już w latach 70. Teraz chcemy być "światowi" i wolimy angielski kontenerowiec, ale Polak dba o swój język ojczysty i stara się mówić poprawnie po polsku. Sprawdź sobie jeszcze co to pojazdowiec- jak dla mnie nazwa świetna, bo alternatywą jest nie dający się nawet sensownie odmienić "ro-ro" ("rorowiec" jest niepoprawny i językowo i znaczeniowo).
26 sierpień 2019 : 04:59 Morza | Zgłoś
+1 Żeby było jeszcze śmieszniej
W anglojęzycznych branżowych serwisach można często spotkać określenie "boxship", czyli po naszemu "pudełkowiec" (statek, który wozi pudła, czyli kontenery). Synonim dla "container ship".
26 sierpień 2019 : 22:23 Pudłaki | Zgłoś
+4 myhym
Nie Cytuję Barbarus:
ciekawe co przywiózł i czy potrzebnie... nie od dziś wiadomo, że globalizacja powoduje absurdalne i szkodliwe dla środowiska przewozy

Nie od dziś wiadomo, że polak to i w dup!e drugą dziurę znajdzie
24 sierpień 2019 : 13:21 Tia | Zgłoś
+1 dlaczego?
Dlaczego na zdjęciu [58] jest TĘCZA?
Dlaczego ją nie wyretuszowano jak na zdjęcie [60]?
Dlaczego nie jest widoczna nazwa holownika robiącego TECZĘ?
24 sierpień 2019 : 19:44 x | Zgłoś
0 dlaczego nie
Bo DCT Gdańsk jest strefą wolną od ......
25 sierpień 2019 : 10:30 tęcza | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0211 4.1023
EUR 4.2758 4.3622
CHF 4.4105 4.4997
GBP 4.9503 5.0503

Newsletter