Porty, logistyka

Kosztem około 235 mln zł w Gdyni powstanie nowy publiczny terminal promowy, gotowy do przyjmowania i szybkiej obsługi promów pasażerskich o długości do ok. 240 m. Inwestycja prowadzona z pomocą środków unijnych ma zostać zrealizowana do końca 2021 r.

W Gdyni odbyła się w czwartek konferencja prasowa, w czasie której podpisano umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą inwestycji - Korporacją Budowlaną Doraco. W imieniu Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA podpisy złożyli: prezes Adam Meller oraz wiceprezes Grzegorz Dyrmo, a firmę Doraco sp. z o.o. reprezentował m.in. prezes Karol Zduńczyk.

W konferencji udział wziął minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. "To jest niezwykle ważny dzień dla Portu Gdynia, generalnie dla wszystkich naszych portów, ale szczególnie dla Gdyni, która po raz pierwszy od 50 lat realizuje tego typu inwestycję na taką skalę i z takim rozmachem. Nowy terminal promowy to otwarcie nowej inwestycji, które mają nastąpić w Gdyni, to dalsza część, która będzie kontynuowana poprzez budowę portu zewnętrznego, który - mam nadzieję, nastąpi w najbliższych latach" - mówił minister.

Wreszcie realnych kształtów zaczyna nabierać od dawna planowana inwestycja. Warto przypomnieć, że według informacji ZMPG z początku 2008 roku, budowa ta miała się rozpocząć w połowie 2009 i być ukończona do roku 2011. Wygląda więc na to, że będzie gotowa 10 lat po pierwotnie planowanym terminie.

Przedstawiciele zarządu portu poinformowali w czasie konferencji, że nowy terminal ma być gotowy w 2021 r. Nowa infrastruktura powstanie na nabrzeżach: Fińskim i Polskim.

Inwestycja zakłada budowę w centralnym punkcie Portu Wschodniego nowoczesnego terminalu promowego. Powstanie on przy skrzyżowaniu głównych arterii tej części portu - ulic Polskiej i Chrzanowskiego, które łączą się na Rondzie Karlskrona. Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.

Projekt przewiduje budowę nowego terminalu wraz z infrastrukturą konieczną do jego obsługi. Powstaną m.in.: budynek dworca o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazyny z funkcjami składu celnego o kubaturze 7 tys. m sześc. Przebudowane mają zostać nabrzeża o długości ok. 600 metrów, powstaną też place postojowe (w tym plac check-in dla samochodów ciężarowych i osobowych oraz system do obsługi naczep intermodalnych) i parkingi o łącznej wielkości 65 tys. m kw.

W ramach inwestycji powstanie też połączenie kolejowe między nabrzeżami. Inwestycja będzie się również wiązała z przebudową układu komunikacyjnego w rejonie Węzła Ofiar Grudnia 70. Powstaną nowe drogi, a istniejące zostaną wydłużone i rozbudowane o dodatkowe pasy ruchu zwiększające przepustowość.

Z myślą o obsłudze pasażerów na terenie terminalna powstanie tzw. galeria pasażerska z ruchomym łącznikiem, który ma zapewnić sprawne przemieszczanie się pomiędzy promem a galerią.

Wykonane prace umożliwią promom zawijającym do terminala łatwiejsze manewrowanie. Inwestycja sprawi, że można będzie w krótszym czasie obsłużyć większą liczbę jednostek. Port będzie też w stanie przyjąć jednostki o większym tonażu i wielkości. Obecny terminal obsługuje promy o długości do ok. 175 m, a nowy będzie w stanie przyjąć promy pasażerskie o długości do ok. 240 m.

Szacowany koszt inwestycji to ok. 235 mln zł, z czego ok. 117 mln zł pokryje dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Anna Kisicka

0 A polskie?
Inwestycja Steny dla Steny za pieniądze polskie
28 luty 2019 : 23:08 Zbyszek S | Zgłoś
0 Zmora
PYŁ Z WĘGLA BĘDZIE ZMORĄ DLA TEGO TERMINALU.
01 marzec 2019 : 08:50 Doświadczony. | Zgłoś
+4 Układ drogowy
Jeśli Chrzanowskiego to arteria, to mamy do czynienia ze stanem zawałowym.

Zmorą terminalu będzie ogromny zator drogowy. Którędy samochody mają wyjechać? Chrzanowskiego przez miasto (Świętojańską? 3 Maja?) ? Już teraz zakorkowaną Janka Wiśniewskiego do Estakady?

Bardzo dobrze, że port ma pomysły na zwiększenie przeładunków (terminal, obrotnica, dolina logistyczna) ale prosi się, żeby znajpierw zapewnić adekwatny rozwój sieci komunikacyjnej. Bez układu Drogi Czerwonej port się zadusi a miasto razem z nim.
01 marzec 2019 : 10:30 Misiek L | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter