Porty, logistyka

W przypadku portu w Gdańsku projektujemy budowę Portu Centralnego na Zatoce Gdańskiej, w Gdyni – budowę portu zewnętrznego, a w przypadku Portu Szczecin-Świnoujście – budowę terminalu kontenerowego – powiedział „Naszemu Dziennikowi” minister Marek Gróbarczyk.

Gróbarczyk mówił m.in. o przyczynach wzrostu przeładunków, jaki w zeszłym roku odnotowały największe polskie porty. – Z jednej strony to rezultat tego, że zleceniodawcy, armatorzy, poszukują tańszych szlaków, z bezpośrednim dostępem do poszczególnych krajów. A z drugiej – poprawy infrastruktury portów, w związku z czym jesteśmy w stanie przyjmować więcej statków i do tego większych, w tym tych wyspecjalizowanych – powiedział. 

Według niego na lepsze wyniki portów wpływ ma też „wysoka dynamika wzrostu gospodarczego” w państwach Europy Środkowo-Wschodniej, która spowodowała popyt na większe ilości ładunków. 

Pytany, czy Polska ma plan, jak poprawić konkurencyjność portów, Gróbarczyk odparł, że „plan rozwoju polskich portów obejmuje strategię dla wszystkich naszych portów”. – W przypadku portu w Gdańsku, który ma największy potencjał, projektujemy budowę Portu Centralnego na Zatoce Gdańskiej, w Gdyni – budowę portu zewnętrznego, czyli wysunięcie terminalu w stronę morza. A w przypadku Portu Szczecin-Świnoujście – budowę terminalu kontenerowego w Świnoujściu i pogłębienie do 12,5 m toru żeglugowego tak, aby umożliwić wejście do Szczecina większym jednostkom – powiedział minister.

Zapewnił, że przedsięwzięcia te już są realizowane. 

Jak dodał, rząd chce wspierać rozwój gospodarki morskiej za pośrednictwem przygotowywanego Morskiego Funduszu Inwestycyjnego, który ma umożliwić zasilenie tanimi kredytami czy subwencjami małe porty tak, „aby mogły rozwijać się w zakresie przeładunków, wykorzystując przede wszystkim swój potencjał portowy, a nie deweloperski”. 

Dopytywany o to, na jakim etapie jest realizacja planu odbudowy polskiego przemysłu stoczniowego, Gróbarczyk poinformował, że w polskich stoczniach „jesteśmy na poziomie przerobu 25-30 tys. ton” stali, a docelowo ma to być wielkość sprzed 2008 r., czyli 500 tys. ton. 

Komentarze   

-23 Za co?
Kolejny przyklad megalomani i gigantomani kaczyzmu. Porty swieca pustakami i popadaja w ruine i nie ma kasy an odbudowe infrastruktury, ale bedziemy budowac cos wielkiego jak to marionetki kremla. Vso u nas balszoje! ;)
28 luty 2019 : 13:45 Zdzislawa Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+14 Kacapstwo i typowy sabotaż dezinformacji w akcji
rachunek jest prosty Port Gdański przeładowuje już 49 mln ton a w2027 przeładunki przekroczą 100 mln ton to jest fakt i to jest odpowiedzialna odpowiedz rządu na rozwój gospodarki dlatego potrzebny jest nowy port stary nie da rady tego przeładować po prostu kraj się rozwija a nie zwija tak jak za ekipy krętaczy i nierobów z PO gdzie większość premierów była z wybrzeża i tak działali dla gospodarki morskiej ,że zawsze byli odwróceni dupą do morza .
28 luty 2019 : 14:06 Elblązanin Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Zdzisława, pogięło Cię?
Nie masz pojęcia na temat portów. Nie wiem, czy widziałaś jakiś port z bliska. Jeśli porty świecą pustkami, to jedź do gdańskiego terminalu kontenerowego DCT. Stoi tam kontenerowiec (Zdzisławo, to taki statek do przewozu kontenerów) OOCL UNITED KINGDOM. Obejrzyj go sobie i nie wypisuj głupot. Albo pisz dla SPUTNIKA.
28 luty 2019 : 19:20 Stefan Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 wyrazam zgode
dokladnie przyjdzie inwestor prywatny i terminal za terminalem bedzie powstawal a sa firmy zainteresowane
28 luty 2019 : 17:00 piotr 7179 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Inżynier hydrotechnik czy artysta z ASP
To, że trzeba budować to oczywista oczywistość.Wszyscy budują, wystarczy popatrzeć na zdjęcia satelitarne portów w Hamburgu czy Rotterdamie-tam jest dopiero rozmach.Gnębi mnie tylko jedno pytanie-po co ten wąski paski drzew w dolnym lewym rogu?Przecież cały teren będzie musiał być najsampierw "zagrodzony" stalowymi słupami, potem zasypany kruszywem, zazbrojony stalą, zalany betonem.Koszt wykonania metra kwadratowego terminalu będzie ogromy, więc każdy 1m2 powinien być dobrze przemyślany-magazyny, suwnice, place, tory, drogi, rurociągi etc.jak ktoś chce mieć drzewa to niech idzie do parku w Oliwie, a nie do terminalu. Nie znam się, ale jakoś nie zauważyłem "wysp zieleni" w innych terminalach. Może jest taka moda teraz..........
01 marzec 2019 : 05:37 Krzych Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Porty
Jeśli ktoś pisze, że porty są puste i w ruinie, to są dwa wyjścia: a-idiota, b-napisał to tylko w ramach niby dowcipnej prowokacji.
Wszystkie te inwestycje muszą powstać koniecznie i to jak najszybciej!
A dla wszystkich krytyków bez wyobraźni mam tylko jedną prostą radę - otwórzcie sobie program Google Earth i pooglądajcie jak wyglądają porty w rozwiniętych krajach. Jeśli macie jeszcze trochę mózgu, to zrozumiecie już po chwili oglądania w czym rzecz.
02 marzec 2019 : 18:04 imię Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1

Źródło: