Porty, logistyka

Oferta złożona przez PORR SA Warszawa (polski oddział austriackiego koncernu budowlanego) została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na rozbudowę obrotnicy nr 2 w porcie w Gdyni – poinformował port na swojej stronie internetowej. Obrotnica ma być gotowa na początku 2018 roku.

Przedstawiciele portu w Gdyni od kilku lat podkreślają, że realizacja obrotnicy, która pozwala na obrócenie jednostki przed wejściem do portu, jest strategicznym przedsięwzięciem dla przyszłości firmy. Projekt zgłoszony został do dofinansowania unijnego z programu POIiŚ 2014-2020.

Oferta złożona przez PORR SA Warszawa otrzymała maksymalną ilość punktów, sto. Była oceniana pod względem ceny ofertowej brutto, terminu wykonania oraz doświadczenia zawodowego kierownika budowy. „Wykonawca PORR SA zobowiązał się wykonać przedmiot zamówienia za całkowitą cenę ryczałtową ponad 27,7 mln zł brutto, która była ceną najniższą spośród złożonych ofert” – poinformowano. Port planował wydać na realizację inwestycji ponad 41 mln zł brutto.

Wykonawca zaproponował rozbudowę obrotnicy w ciągu sześciu miesięcy oraz przedstawił doświadczenie zawodowe kierownika budowy pozwalające na przyznanie maksymalnej liczby punktów w tym kryterium.

Zamówienie dotyczące pierwszej fazy realizacji obrotnicy obejmuje przede wszystkim zburzenie pirsu nr 3 o długości 240 metrów (Nabrzeże Gościnne), które port kupił od stoczni Marynarki Wojennej w styczniu 2014 roku.

W przetargu nieograniczonym na wykonanie I fazy obrotnicy nr 2 swoje oferty, oprócz PORR SA złożyły cztery firmy (Strabag sp. z o.o., Energopol Szczecin SA, NDI SA Sopot, Korporacja Budowlana Doraco sp. z o.o.) oraz konsorcjum spółek Budimex i Mostostal Kraków.

Dyrektor ds. Infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) SA, Leszek Jurczyk na początku czerwca powiedział PAP, że liczy na podpisanie umowy z wykonawcą i rozpoczęcie budowy w najbliższych miesiącach.

Zakłada się, że dzięki nowej obrotnicy do portu w Gdyni będą mogły wpływać statki o dł. do 400 m. Aktualnie mogą wpływać statki o maksymalnej długości ok. 320-330 metrów (masowce) i ok. 240 m (kontenerowce).

W latach 2018-2020 w porcie planowane jest poszerzenie do 280 m i pogłębienie do 17 m zewnętrznego toru podejściowego (realizowane przez Urząd Morski w Gdyni) oraz pogłębienie akwenów wewnątrz portu do 16 m, poszerzenie wejścia wewnętrznego portu do ok. 140 m i przebudowę nabrzeży przyległych do Kanału Portowego (realizowane przez ZMPG S.A.).

Aktualna Strategia rozwoju Portu Gdynia zakłada, że w roku 2027 zdolność przeładunkowa portu wyniesie ok. 44,5 mln ton, a przeładunki 32 mln ton, w tym 2/3 będą stanowiły przeładunki drobnicy skonteneryzowanej i ro-ro, a 1/3 ładunki masowe. W 2016 r. port przeładował 19,5 mln ton, o 7,4 proc. więcej niż w 2015 r.

bls/ dym/

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter