Inne

Ceremonialnie, dźwiękiem dzwonu w Oslo Børs (norweskiej giełdzie papierów wartościowych) założyciel australijskiej firmy wydobywczej Fortescue Metals Group dokonał otwarcia jubileuszowej edycji międzynarodowych targów Nor-Shipping. Wezwał jednocześnie do podjęcia zdecydowanych działań na rzecz dekarbonizacji transportu morskiego.

Andrew Forrest podkreślił pilną potrzebę przejścia przemysłu żeglugowego na zieloną energię i odejścia od paliw węglowodorowych do 2030 r. Jego firma opowiada się za wykorzystaniem amoniaku jako paliwa, dlatego też w kwietniu podpisała umowę z Bocimar, częścią CMB.Tech, na czarterowanie od przyszłego roku nowego statku typu newcastlemax napędzanego tym ekologicznym paliwem.

Wydarzenie Nor-Shipping w Oslo, jak powiedział Forrest, jest ważnym punktem wyjścia dla zmian w branży żeglugowej, ale także „dla oceanów, z których czerpiemy nasze źródło utrzymania”. Forrest, który posiada tytuł doktora z obszaru ekologii morskiej, przyspieszył globalne działania na rzecz ochrony życia morskiego. Wezwał do podjęcia skoordynowanych działań celem zachowania 30 procent oceanów jako stref z zakazem połowów komercyjnych, co jego zdaniem zapewni długoterminową kondycję zasobów rybnych w pozostałych 70 procentach. Jak dodał, film dokumentalny Sir Davida Attenborough „Ocean”, który będzie wyświetlany podczas targów Nor-Shipping we wtorek, środę i czwartek, jest potężnym bodźcem do działania.

Targi Nor-Shipping odbywające się w Lillestrøm niedaleko Oslo przyciągają przedstawicieli międzynarodowego przemysłu morskiego: armatorów, stoczni i towarzystw klasyfikacyjnych, a także przedstawicieli biznesu zainteresowanych współpracą. Stwarzają niepowtarzalną okazję do zaprezentowania koncepcji i nowych technologii, a bogata oferta wystawiennicza pozwala nawiązywać kontakty z partnerami z całego świata.

Nor-Shipping obchodzą w tym roku jubileusz 60-lecia, a skoro o jubileuszu mowa, to warto wspomnieć o początkach tego wydarzenia.

Poprzednikiem Nor-Shipping były targi „Deck and Engine Room”, które po raz pierwszy zorganizowano na początku lat 60. przez Norwegian Industrial Fairs (obecnie NOVA Spektrum) we współpracy z magazynem Skip. Pierwsze dwie imprezy miały charakter krajowy i skupiały się na norweskich marynarzach i ich dobrobycie. Potencjał międzynarodowych targów żeglugowych w Norwegii dostrzegł i zainicjował norweski armator i wydawca magazynu, Per Selvig. Skontaktował się z Edvardem Mowinckel-Larsenem, który kierował Norwegian Industrial Fairs, i zaproponował szerszy i bardziej międzynarodowy charakter kolejnej edycji.

Dzięki wsparciu czasopisma pierwsze targi o charakterze międzynarodowym zorganizowano w Oslo, w maju 1965 roku. Kryzys w przemyśle morskim pod koniec lat 60. spowodował jednak opóźnienie organizacji kolejnych targów do 1968 roku.

Nazwa Nor-Shipping, która dziś jest bardzo dobrze znaną marką, została po raz pierwszy użyta podczas trzeciej międzynarodowej imprezy, która odbyła się w 1971 roku. Od tego czasu Nor-Shipping organizowane są co dwa lata.

Udział w tegorocznym wydarzeniu weźmie ponad 900 wystawców (w tym także firmy z Polski: m.in. Remontowa Holding SA, Remontowa Shipbuilding SA, Stocznia Remontowa „Nauta” SA i MSR „Gryfia” SA) ze stoiskami rozlokowanymi w pięciu głównych halach wystawowych o powierzchni około 22 000 m2.

Targi Nor-Shipping potrwają do piątku, 6 czerwca.

PortalMorski.pl jest partnerem medialnym wydarzenia.

AL, z mediów

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter