Pod koniec stycznia i na początku marca francuskie siły powietrzne, przy wsparciu Kanady i Danii, przeprowadziły ćwiczenia arktyczne. Piloci i załogi szkolili się w ekstremalnych warunkach, w temperaturze od -30 do -40°C na zamarzniętych pasach startowych w odległych lokalizacjach. Okazało się, że od słów polityków o „obronie Grenlandii”, do czynów daleka droga…
W nawiązaniu do tekstu poświęconego Grenlandii, a zamieszczonego w numerze 1/2025 miesięcznika POLSKA NA MORZU i kolejnego, traktującego o Przejściu Północno-Zachodnim (wydanie nr 2/2025) warto wspomnieć o udziale Francuzów w rozgrywce na szczycie globu.
Od 13 do 20 stycznia 2025 roku lotnicy ze 123. Bazy Lotniczej (Orléans-Bricy), eksperci Centrum badań lotnictwa wojskowego oraz saperzy 25. Pułku Inżynieryjnego operowali w arktycznych obszarach Kanady. Personel przybył na pokładzie samolotu transportowego Airbus A400 Atlas. Przeprowadzono szereg prób eksploatacyjnych transportowca w ekstremalnych warunkach pogodowych (temperatura -45 stopni Celsjusza).
Korzystając z rad Kanadyjczyków, eksploatujących w Arktyce amerykańskie samoloty McDonnell Douglas/Boeing C-17 Globemaster III (Królewskie Kanadyjskie Wojska Lotnicze posiadają pięć takich maszyn), Francuzi tworzyli własne procedury ogrzewania samolotów w trakcie postoju (między innymi w celu zapobieżenia porowaceniu elementów gumowych, powodującemu nieszczelności w układach hydraulicznych i systemach ochrony awioniki).
Piloci znad Sekwany ćwiczyli ponadto manewrowanie, w tym techniki unikania poślizgu i utraty sterowności podczas kołowania. Jak napisano w mediach społecznościowych: „A400M w ekstremalnych warunkach. Lądowanie na ubitym śniegu z żołnierzami 25 Pułku Inżynieryjnego. Transport komandosów Wysokogórskiej Grupy Wojskowej na ćwiczenia”.
L’#A400M en conditions extrêmes ❄️
— Armée de l'Air et de l'Espace (@Armee_de_lair) March 10, 2025
Après une 1ère phase d’expérimentation menée au 🇨🇦, l’A400M prend la direction de l’arc polaire.
🎯 Posés sur pistes de neige compactée, avec le 25e RGA
🎯 Transport des commandos du groupe militaire de haute montagne pour l’exercice #Uppick25 pic.twitter.com/7ndOBHt8xw
Z kolei od 4 do 9 marca br. Francuzi ćwiczyli na Grenlandii w oparciu o duńską bazę wojskową Nord. Do zespołu dołączono wówczas pododdział 11 żołnierzy ze składu Wysokogórskiej Grupy Wojskowej (ze składu 27. Brygady Piechoty Górskiej). Alpejczycy w ciągu trzech tygodni wykonali rajd na dystansie 140 km, szkoląc się w biegu na nartach, wspinaczce lodowcowej i arktycznym biwakowaniu.
Placówka ta położona jest w północno-wschodniej części wyspy (81°35′57″N, 016°38′12″W, około 924 km od Bieguna Północnego) na Półwyspie Księżniczki Ingeborg, w północnej części Chrześcijańskiej Ziemi Kronprins. Jest to druga, najdalej wysunięta na północ stała osada (po kanadyjskiej bazie Alert, dwie stacje na Ziemi Peary'ego, znajdujące się dalej na północ, Brønlundhus i Kap Harald Moltke, nie są na stałe zamieszkane).
Baza Nord zimą obsadzona jest przez pięciu duńskich podoficerów. Jest tam zaplecze socjalne dla dwudziestu naukowców i innego personelu, wykorzystywane latem. Stacja składa się z 35 budynków. Nie można się do niej dostać morzem. Warunki lodowe umożliwiają to raz na 5-10 lat. Zimowa ciemność trwa od 15 października do 28 lutego.
Francuskie Siły Powietrzne ćwiczyły lądowanie na pasach lodowych na Grenlandii. Po dokładnych przygotowaniach załoga Airbusa A400M wylądowała na stacji Nord. Celem była certyfikacja typu samolotu do lądowania na oblodzonych pasach startowych.
Airbus A400 Atlas wykonał w sumie pięć lotów z Nord do Mestersvig (duńska baza na wschodnim wybrzeżu - 72°14′0″N, 023°55′0″W). Wracając do Nord Francuzi, współdziałając z duńskim Dowództwem Arktycznym, przewozili zaopatrzenie, stopniowo zwiększając masę ładunku. Samolot operował z kiepsko utrzymanych pasów startowych, z pryzmami śniegu, przy obfitych opadach śniegu.
Det franske flyvevåben har trænet landing på isbaner i Grønland. Besætningen på en Airbus A400M landede efter grundig forberedelse i sidste uge på Station Nord i Grønland. Formålet var at certificere flytypen til landing på isbaner. Læs mere: https://t.co/yaqXKQe22K #dkforsvar
— Forsvaret (@forsvaretdk) March 13, 2025
Dodatkowe zagrożenie stwarzały pojawiające się wokół baz niedźwiedzie polarne. Tamtejsza temperatura wynosi -35 stopni C. Jednym z najbardziej wymiernych rezultatów ćwiczeń w Arktyce było określenie najniższej regulaminowej temperatury, w której może operować samolot Airbus A400M. Określono ją na minus 74 stopnie Celsjusza.
W kontekście opisanych wyżej przedsięwzięć, niedawne deklaracje prezydenta Emmanuela Macrona o francuskiej „gotowości obrony Grenlandii” (oczywiście przed Amerykanami) nabierają nieco innego znaczenia.
Czytaj także:
Potwierdza się prawda, że Republika Francuska nadal usiłuje grać na bardzo wielu fortepianach. Pozostaje pytanie - czy ma ona wystarczająco dużo wiedzy, umiejętności i siły, by wszystkimi tymi instrumentami posługiwać się równie wprawnie?
KK



