Turecka stocznia Gölcük Naval Shipyard (GNSY) przekazała przyszły okręt TCG HizirReis, drugi z sześciu planowanych okrętów podwodnych klasy Reis z napędem dieslowsko-elektrycznym zamówionych przez turecką marynarkę wojenną.
W ceremonii podpisania umowy uczestniczyli przedstawiciele zamawiającego – Savunma Sanayii Başkanlığı (Prezydium ds. Przemysłu Obronnego), GNSY, tureckiej marynarki wojennej oraz ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS).
- Wszystkie zaangażowane strony wykazały się dużym zaangażowaniem i chęcią współpracy od samego początku projektu – tylko w ten sposób można zrealizować projekty tej skali w wyznaczonym terminie i ramach budżetowych. Przekazanie okrętu podkreśla dobre partnerstwo między TKMS, GNSY i turecką marynarką wojenną – powiedział w trakcie uroczystości Christian Rogge, wiceprezes ds. okrętów podwodnych w TKMS.
Podobnie jak wcześniejszy okręt siostrzany TCG PiriReis, przyszły HizirReis ma długość 68,35 metra, średnicę kadłuba 6,3 metra, wyporność 1850 ton i załogę składającą się z 40 oficerów i marynarzy.
Okręt podwodny jest wyposażony w niezależny od powietrza system napędowy AIP (Air Independent Propulsion), który składa się z ogniwa paliwowego i akumulatorów. System AIP pozwala okrętowi podwodnemu na pokonywanie dużych odległości bez konieczności wynurzania się.
Uzbrojenie okrętu podwodnego obejmuje torpedy Mark 48, miny i pociski przeciwokrętowe Harpoon. W przyszłości do uzbrojenia dołączą torpedy ciężkie Akya produkcji tureckiej oraz pociski Atmaca.
Przyszła HizirReis i jej siostrzane okręty są wariantami okrętów podwodnych typu 214 opracowanych pierwotnie przez niemiecką stocznię Howaldtswerke-Deutsche Werft.
Niemiecka stocznia wojskowa TKMS jest odpowiedzialna za projekt, dostawę wszystkich materiałów oraz nadzór nad budową i próbami zdawczo-odbiorczymi okrętów klasy Reis. Umowa z TKMS obejmuje także 18-miesięczny okres gwarancji.
LEW (Źródło: TKMS)

