7 października br. rozpoczyna się największe spotkanie w gospodarce morskiej w tym roku w Polsce – Międzynarodowe Targi Morskie i Militarne BALTEXPO 2025
Integralną częścią Targów będą liczne panele dyskusyjne i konferencje, których jednym z głównych tematów będą sprawy związane z bezpieczeństwem naszego kraju we wszystkich aspektach.
Czytaj także:
Rusza BALTEXPO 2025 – rekordowe zainteresowanie!
BALTEXPO 2025: Sztuczna Inteligencja w przemyśle okrętowym – czego musimy się nauczyć?
Jedną z najważniejszych debat będzie rozpoczynająca się punktualnie o 13:15 pierwszego dnia Targów - Debata Strategiczna, poświęcona tworzonej w Brukseli morskiej strategii przemysłowej Unii Europejskiej.
Unia Europejska po raz pierwszy od momentu jej powstania, zdecydowała się na stworzenie strategii przemysłowej dla całej szeroko rozumianej branży morskiej, obejmującej wszystkie jej sektory, tj.: stocznie, producentów wyposażenia okrętowego, porty i ich operatorów, armatorów i przedsiębiorców żeglugowych. I temu właśnie tematowi poświęcona zostanie Debata Strategiczna, w której wezmą udział eksperci zaproszeni przez organizatorów Targów.
Moderatorem panelu będzie Krzysztof Wojtowicz, Partner Associate w Deloitte, a jego uczestnikami:
- Christophe Tytgat, Sekretarz Generalny SEA Europe i CESA
- Bjarke Wiehe Bøtcher, Dyrektor do Spraw Międzynarodowych Danish Maritime
- Dariusz Jellonnek, Prezes Polskiego Związku Przedsiębiorców Żeglugowych
- Dorota Pyć, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk
Jego uczestnicy postarają się odpowiedzieć między innymi na następujące pytania:
- Jakie rozwiązania powinna zawierać morska strategia przemysłowa Unii Europejskiej w odniesieniu do stoczni, producentów wyposażenia okrętowego i armatorów?
- Jaki jest stan prac nad jej przygotowaniem?
- Dlaczego europejskie porty potrzebują strategii na poziomie Unii Europejskiej i jak ona może im pomóc?
- Jak zachęcić europejskich armatorów – którzy kontrolują ok. 30% tonażu światowej floty - do zamawiania statków w stoczniach europejskich?
Polska została członkiem Unii Europejskiej na mocy Traktatu Akcesyjnego, w którym przekazaliśmy dużą część kompetencji na jej rzecz, w tym w sferze gospodarki morskiej. Podobnie uczyniły inne kraje UE. Dlatego czynnikiem kluczowym dla stworzenia strategii rozwoju przemysłu okrętowego, armatorów i portów w Polsce i innych krajach członkowskich UE, są rozwiązania, które będą przyjęte na poziomie unijnym w Brukseli.
O tych właśnie rozwiązaniach będzie debata, która rozpocznie się o godz. 13:15 pierwszego dnia Targów, tj. 7.10.2025, na Scenie w Hali D.

Ireneusz Karaśkiewicz
Dyrektor Biura Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE
EU Transparency Registration Number - REG 0133338100106-19
