Stocznie, Statki

Już za kilka dni rozpoczyna się największe spotkanie w gospodarce morskiej w tym roku w Polsce – 23 Międzynarodowe Targi Morskie i Militarne BALTEXPO 2025, które odbędą się w dniach 7-9 października na terenie AMBEREXPO w Gdańsku.

Integralną częścią Targów będą panele dyskusyjne i konferencje, a jednym z tematów, który zostanie poruszony w ich trakcie jest wdrażanie Sztucznej Inteligencji w przemyśle okrętowym.

Temu tematowi poświęcony zostanie panel dyskusyjny, który odbędzie się drugiego dnia wydarzenia – 8 października 2023, początek o godz. 10:00 na Scenie w Hali A. Partnerem Merytorycznym panelu jest Związek Pracodawców FORUM OKRĘTOWE.

Moderatorem panelu będzie Radosław Kubiszewski, Prezes DNV Poland Sp. z o.o., a uczestnikami:

  • Robert Sikora, Lead Software Developer w Kongsberg Maritime Poland Sp. z o.o.
  • Adam Ślipy, Prezes Seatech Engineering Sp. z o.o.
  • Ireneusz Czarnkowski, Profesor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni
  • Jacek Mądrala, Szef Planowania i Przygotowania Produkcji, Gdańska Stocznia Remontowa S.A.
  • Grzegorz Pettke, Prezes Polskiego Rejestru Statków S.A.

Jego uczestnicy postarają się odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Jaki jest stan wdrażania AI w firmach poszczególnych uczestników debaty?
  • W jakich obszarach w firmie jest ona już wdrożona/jest wdrażana/będzie wdrażana?
  • Jak kontrolowane jest ryzyko związane z wdrażaniem AI?
  • Jak chronione są dane wrażliwe firmy w kontekście AI?
  • Jak uczestnicy debaty widzą przyszłość AI w swoich firmach?
  • W jakim zakresie AI będzie miało wpływ na obecnie zatrudnionych pracowników – kogo zwolni, a komu stworzy nowe miejsce pracy?

Moderator Panelu Radosław Kubiszewski powiedział:

Proces wdrażania Sztucznej Inteligencji, ogłoszonej nową falą tsunami w technologii, nabiera tempa również w przemyśle okrętowym i będzie przedmiotem transformacji branży w ciągu następnych już nie dekad, ale lat i miesięcy. Wiele firm jest aktywnie zaangażowanych lub zaczyna się poważnie zastanawiać nad wykorzystaniem możliwości oferowanych przez AI – do tego stopnia, że wyzwaniem było wyselekcjonowanie reprezentatywnych panelistów z tak szerokiego grona pomorskich firm. Na rynku pojawiły się już - i będą pojawiały – coraz nowsze zastosowania AI, wykraczające poza kanony znanych rozwiązań. Jak w przypadku każdej rewolucji przemysłowej, pojawia się pytanie, czy jesteśmy na nią gotowi? Jestem pewien że dyskusja będzie bardzo ciekawa, dlatego serdecznie na nią zapraszam.

Prezes DNV POLAND Radosław Kubiszewski


Sztuczna Inteligencja to pojęcie, które jeszcze do niedawna wydawało się być domeną wyłącznie literatury science fiction. Dziś jednak błyskawicznie staje się rzeczywistością, która może fundamentalnie zmienić świat, w tym branżę morską. Te zmiany już się dzieją.

Usprawnia ona procesy i zwiększa produktywność, szczególnie w branżach intensywnie korzystających z ogromnej ilości danych, a taką właśnie branżą jest przemysł okrętowy. Może ona również jednak generować przekonujące oszustwa i manipulacje niemożliwe do odróżnienia od rzeczywistości. Również nie jest wolna od błędów, które mogą być niezwykle kosztowne.

Sztuczna Inteligencja i jej wdrażanie w naszej branży to ogromne wyzwanie i stawić jemu będą musiały czoła wszystkie nasze firmy.

Branża stoczniowa, w której dominuje czynnik bezpieczeństwa - a więc takie zaprojektowanie, zbudowanie czy przebudowanie jednostek pływających by zapewniały one bezpieczny transport ludzi, towarów i eksploatację zasobów morskich - z dużą ostrożnością podchodzi do wszelkiego rodzaju nowinek. Znaków zapytania jest bardzo dużo i w tym kontekście kluczowa jest wymiana doświadczeń i informacji już na wstępnym etapie procesu wdrażania.

Sztuczna Inteligencja odzwierciedla to, czego nauczą ją ludzie - jakie dane jej udostępnimy i jakie priorytety komunikacyjne narzucimy w postaci algorytmów. Nie ma ona świadomości, ani emocji, które są fundamentalne dla człowieka. To co nam daje, to odpowiedź na nasze pytanie, wygenerowana przez algorytm na podstawie danych, które jej udostępnimy.

Czy tak niedoskonałemu narzędziu możemy zaufać i powierzyć podejmowanie za nas decyzji? Jeżeli tak, to w jakim zakresie?

Sztuczna Inteligencja jest narzędziem, które może być użyteczne, ale żeby takim było musimy je poznać i zrozumieć. Właściwe korzystanie z niej, to po prostu kolejna umiejętność, której musimy się wszyscy nauczyć.

Temu poświęcona będzie dyskusja panelowa, w której wezmą udział eksperci zajmujący się wdrażaniem Sztucznej Inteligencji w przemyśle okrętowym, mający już praktyczne doświadczenie i przemyślenia, którymi się podzielą.

Zapowiada się ciekawa debata. Serdecznie na nią zapraszam.

Ireneusz Karaśkiewicz
Dyrektor Biura Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE
EU Transparency Registration Number - REG 0133338100106-19

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter