Pierwszy prom Ro-Pax (NB101) budowany przez Gdańską Stocznię Remontową z grupy kapitałowej Remontowa Holding dla polskiego armatora został pomalowany w barwy spółki POLSCA Baltic Ferries. Przy stoczniowym nabrzeży trwają aktualnie przygotowania do wyjścia jednostki w próby morskie.
Budowane w Gdańsku promy Ro-Pax (NB102 jest w fazie zaawansowanej budowy) to jedne z najnowocześniejszych tego typu jednostek na Bałtyku, napędzane czterema silnikami na skroplony gaz ziemny (LNG) ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach.
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, a załoga będzie liczyła 50 osób.
Według początkowych założeń dwa promy miały pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden w barwach Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Ostatecznie, zamawiający zdecydował się, że pierwszy z promów o przyszłej nazwie Jantar Unity będzie wymalowany w barwy POLSCA Baltic Ferries.
List intencyjny w sprawie powołania nowej spółki podpisano 16 maja br. w Szczecinie, podczas konferencji prasowej z udziałem przedstawicieli Unity Line (Grupa Polska Żegluga Morska i Euroafrica Linie Żeglugowe) oraz Polferries (Polska Żegluga Bałtycka).
Jak podkreślali inicjatorzy przedsięwzięcia, wspólna marka POLSCA, to korzyści nie tylko dla pasażerów i partnerów biznesowych, ale również wzmocnienie pozycji i udziału w rynku promowych przewozów pasażerskich i towarowych w relacjach transportu na Morzu Bałtyckim.
LEW, Fot. Sławomir Lewandowski, Robert Rozmus / PortalMorski.pl
