Stocznie, Statki

W Emden powstał pierwszy w Niemczech zakład recyklingu statków, który ma szansę zrewolucjonizować branżę. Dzięki zgodności z Konwencją z Hongkongu, EWD Benli Recycling stawia na zrównoważony demontaż, kończąc z wysyłaniem statków do Azji.

W porcie Emden, w Dolnej Saksonii, zakład EWD Benli Recycling, część stoczni Emden Werft und Dock (EWD), otrzymał pozwolenia od Państwowego Urzędu Nadzoru Handlu w Oldenburgu na demontaż statków pełnomorskich, śródlądowych, kabotażowych, a także promów, statków pasażerskich i morskich turbin wiatrowych.

Zakład otwiera nowy rozdział w niemieckim przemyśle morskim. Jak podkreśla minister środowiska Dolnej Saksonii, Christian Meyer, to odpowiedź na wieloletnie apele o krajowy, zrównoważony recykling statków.

Cieszę się, że Port Emden planuje przyszłość z myślą o środowisku. Koniec z wysyłaniem statków na drugi koniec świata – powiedział Meyer podczas wizyty w zakładzie 18 sierpnia 2025 roku.

Koniec z ekologicznymi katastrofami

Dotychczas wiele wycofanych z eksploatacji statków z Europy trafiało do Azji Południowo-Wschodniej, gdzie demontaż odbywał się w fatalnych warunkach, powodując katastrofy ekologiczne i społeczne. Przykłady takich praktyk, zwłaszcza w Indiach czy Bangladeszu, gdzie stosowana jest metoda „beaching” (osadzanie statków na plaży), budziły oburzenie ekologów. Brak regulacji i niskie standardy prowadziły do zanieczyszczenia mórz i wyzysku pracowników.

EWD Benli Recycling zmienia ten obraz. Zakład działa zgodnie z Międzynarodową Konwencją z Hongkongu (HKC), która weszła w życie 26 czerwca 2025 roku. HKC reguluje cały cykl życia statku – od projektowania po demontaż – i wymaga, by recykling odbywał się w autoryzowanych zakładach, spełniających rygorystyczne normy bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Dzięki temu Niemcy mogą nie tylko ograniczyć negatywny wpływ na środowisko, ale także odzyskać cenne surowce, wspierając gospodarkę obiegu zamkniętego.

Droga do uruchomienia zakładu nie była łatwa. Niemieckie firmy, jak zauważyło Stowarzyszenie Budowy Okrętów i Inżynierii Morskiej (VSM), napotykały bariery prawne, które utrudniały profesjonalny recykling statków. Utworzenie zakładu w Emden to krok w dobrą stronę, ale branża wciąż potrzebuje wsparcia, by sprostać unijnym i międzynarodowym standardom.

Mateusz Gibała

 

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter