Polski Rejestr Statków S.A. poinformował o zawarciu umowy z Zarządem Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” sp z o.o., w sprawie nadzoru nad budową nowoczesnej jednostki specjalistycznej – stawiacza pław, który powstaje na zlecenie Urzędu Morskiego w Szczecinie.
W ramach podpisanej umowy, PRS odpowiada za kompleksową obsługę klasyfikacyjną budowanej jednostki, w tym m.in. za:
- analizę dokumentacji technicznej;
- nadzór nad budową oraz udział w próbach przechyłów i próbach morskich;
- przegląd i klasyfikację materiałów oraz urządzeń;
- wystawienie świadectw klasy, urządzeń maszynowych oraz świadectwa wolnej burty;
- ocenę zgodności z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska;
- przegląd wyposażenia radiowego, nawigacyjnego i sygnałowego;
- pomiary jednostki oraz wystawienie dokumentacji pomiarowej i rejestracyjnej.
Umowa na budowę jednostki podpisana została 22 kwietnia br. z wykonawcą – Stocznią Szczecińską „Wulkan” sp. z o.o.
Czytaj także:
Nowy stawiacz pław (Buoy Laying Vessel) ma kosztować ponad 30 mln złotych. Posłuży do obsługi oznakowania nawigacyjnego w portach i na torach wodnych w jurysdykcji Urzędu Morskiego w Szczecinie, czyli obiektów i budowli, znajdujących się na wodzie, których funkcją jest wskazywanie bezpiecznej drogi wszystkim uczestnikom ruchu morskiego.
Do jego zadań będzie należało m.in. wystawianie i zdejmowanie pław na torach wodnych oraz konserwacja stałych znaków nawigacyjnych na wodzie (np. staw czy dalb). Prócz tego jednostka będzie także mogła brać udział w akcjach lodołamania.
Charakterystyka nowej jednostki
Nowy stawiacz pław będzie specjalistyczną jednostką zaprojektowaną zgodnie z „Przepisami Klasyfikacji i Budowy Statków Morskich”, przeznaczoną do eksploatacji w rejonie III z klasą lodową L1, co umożliwi mu pracę również w trudnych warunkach pogodowych (do 6°B i stanu morza 4).
Jednostka będzie wyposażona w nowoczesny żuraw pokładowy, kabestan oraz powiększony pokład roboczy, co znacząco zwiększy jej możliwości operacyjne podczas prac związanych z oznakowaniem nawigacyjnym.
Wodowanie jednostki przewidziano pod koniec 2026 roku.
Podstawowe parametry techniczne:
- Długość całkowita: 29.00 m
- Szerokość całkowita: 8.30 m
- Wysokość do pokładu głównego: 2.70 m
- Zanurzenie projektowe: 1.80 m
- Zanurzenie konstrukcyjne: 2.20 m
- Prędkość: 10 w
- Udźwig obsługiwanych boi: do 4 500 kg
- Udźwig obsługiwanych kotwic: do 1 500 kg
LEW (Źródło: PRS)
