Stocznie, Statki

Hanwha Ocean, wiodący południowokoreański koncern stoczniowy, podpisał w czwartek memoranda z PGZ Stocznia Wojenna i Stocznią Remontową Nauta w zakresie budowy i konserwacji okrętów - podała agencja Yonhap. Dokumenty mają na celu wzmocnienie pozycji koncernu w programie "Orka".

Do podpisania memorandów doszło podczas Międzynarodowych Targów Przemysłu Obronnego Morskiego (MADEX 2025) w BEXCO w Busan, około 325 km na południe od Seulu - poinformował Hanwha Ocean w komunikacie prasowym.

Umowy z wiodącymi polskimi stoczniami to nie tylko partnerstwo technologiczne między firmami. Będą one również służyć jako pomost do dwustronnej współpracy między oboma krajami w sektorze stoczniowym – oświadczył przedstawiciel koncernu.

Zgodnie z memorandum z PGZ Stocznia Wojenna, Hanwha będzie współpracować przy wspólnym rozwoju okrętów patrolowych (OPV), jednostek nawodnych, okrętów wsparcia oraz bezzałogowych systemów podwodnych. Ze stocznią Nauta Hanwha zamierza wzmocnić swoje zdolności w zakresie napraw i remontów okrętów podwodnych - wyjaśniono.

Hanwha Ocean jest jednym z oferentów okrętów podwodnych nowego typu (OPNT) dla Marynarki Wojennej RP w ramach programu "Orka". Koncern proponuje okręty KSS-III o długości ok. 90 m i 3600 ton wyporności. Jako jego zalety przedstawiciele Hanwha wskazywali przede wszystkim zastosowanie układu napędowego AIP oraz akumulatorów litowo-jonowych, pozwalających okrętowi pozostawać w zanurzeniu ponad 20 dni.

Pierwotnie MON w ramach programu "Orka" planował zakup trzech lub czterech nowych okrętów podwodnych, a wartość programu szacowana była na 10 mld zł. Według wcześniejszych zapowiedzi, Polska zamierzała kupić nowe okręty podwodne uzbrojone w pociski manewrujące dalekiego zasięgu.

Krzysztof Pawliszak

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6434 3.717
EUR 4.2267 4.3121
CHF 4.4994 4.5902
GBP 4.9592 5.0594

Newsletter