W dniu 9 kwietnia 2025 roku, odbyło się Walne Zwyczajne Zgromadzenie Członków Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE. Miejscem Zgromadzenia była stocznia REMONTOWA Shipbuilding w Gdańsku, a jednym z tematów było zacieśnienie współpracy przez polski przemysł okrętowy i armatorów.
W spotkaniu uczestniczyli zaproszeni goście: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka, wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz, marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk, przewodniczący Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej Kacper Płażyński, rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni prof. Adam Weintrit oraz dyrektor Departamentu Morskiego w Ministerstwie Infrastruktury Paweł Krężel.
W trakcie spotkania przedstawiciele polskiego przemysłu okrętowego i armatorów podjęli decyzję o współdziałaniu nad tworzoną morską strategią przemysłową Unii Europejskiej, czego wyrazem była przyjęta „Deklaracja o Współpracy” podpisana przez Prezesów Związku Pracodawców FORUM OKRETOWE Adama Ruszkowskiego, Związku Armatorów Polskich Dariusza Doskocza i Polskiego Związku Przedsiębiorców Żeglugowych Dariusza Jellonnka.
Treść „Deklaracji o Współpracy” do pobrania poniżej:
Komentując podpisaną Deklarację, jej sygnatariusze powiedzieli:
- Nasze organizacje aktywnie uczestniczą w Brukseli w działaniach na rzecz swoich sektorów: FORUM OKRĘTOWE w SEA Europe i organizacje polskich armatorów w ECSA, a to stwarza pole do współpracy między nami, dlatego że wiele kompetencji w obszarze gospodarki morskiej delegowano do Unii Europejskiej. Koordynacja naszych działań w Brukseli leży więc w naszym wspólnym interesie. Planowane w przyszłości spotkania i dyskusje będę służyły lepszemu zrozumieniu własnych potrzeb i możliwości, a to powinno zaowocować pogłębioną współpracą. Naszym nadrzędnym wspólnym celem jest promowanie interesów i tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju polskich armatorów, przedsiębiorców żeglugowych i przemysłu okrętowego w Polsce – powiedział prezes Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE Adam Ruszkowski.
- W dzisiejszych czasach, gdy kwestie geopolityczne wpływają na losy światowego handlu, a jednocześnie w branży morskiej odbywa się prawdziwa rewolucja, jeśli chodzi o napędy statków, ścisła współpraca armatorów i stoczni wydaje się sprawą pierwszorzędną. Właściwy wybór stoczni budowlanej i remontowej może stanowić o przyszłości armatora na kolejne dziesięciolecia. Z kolei współpraca pomiędzy środowiskiem armatorskim, a okrętowym, dotycząca zastosowań nowych rozwiązań ekologicznych może przynosić korzyści rozwojowe obu stronom. Współpraca taka to jednocześnie sygnał, że środowisko morskie danego kraju jest skonsolidowane i jest w stanie wspólnie walczyć o swoje interesy na forum międzynarodowym. Udowadniamy to właśnie w kwestii pomysłu na unijne finansowanie nowych rozwiązań proekologicznych, gdzie polscy armatorzy i okrętowcy, poprzez ECSA European Shipowners i Sea Europe, skutecznie działają na rzecz skierowania środków z opłat klimatycznych właśnie na ten cel – powiedział prezes Związku Armatorów Polskich Dariusz Doskocz.
- Ponad roku temu Polski Związek Przedsiębiorców Żeglugowych połączył siły ze Związkiem Armatorów Polskich i razem został przyjęty do European Community Shipowners Assosiation, gdzie na rynku Europejskim reprezentuje Polskich Armatorów i Przedsiębiorców Żeglugowych. Był to pierwszy z kamieni milowych na drodze do odbudowy polskiej floty. Kolejnym wielkim krokiem jest właśnie podpisane porozumienie z FORUM OKRĘTOWYM, która mamy nadzieje przyniesie bliską współpracę pomiędzy armatorami, a przemysłem stoczniowym. Bez stoczni nie byłoby statków, bez statków nie będzie stoczni, dlatego tak ważne jest, aby te dwie gałęzie gospodarki morskiej działały wspólnie i razem się wspierały. Obecnie dynamiczne czasy w gospodarce światowej wymagają od nas ścisłej współpracy i działań podejmowanych wspólnymi siłami. Cieszę się bardzo, że doszło do tego porozumienia i mam nadzieję, że w bliskiej przyszłości będziemy widzieli owoce tejże współpracy - powiedział prezes Polskiego Związku Przedsiębiorców Żeglugowych Dariusz Jellonnek.
Komentując podpisanie „Deklaracji o Współpracy” dyrektor Biura FORUM OKRĘTOWEGO Ireneusz Karaśkiewicz powiedział:
- Podpisany dokument, to kolejny krok w naszej coraz bliższej współpracy. Wcześniej stworzyliśmy wspólne stoisko na Targach Baltexpo 2023, wspólny panel dyskusyjny w trakcie Forum Gospodarki Morskiej 2024 w Gdyni oraz uczestniczyliśmy w spotkaniach organizowanych przez nasze stowarzyszenia. Polscy armatorzy udzielili zdecydowanego poparcia w Brukseli dla pomysłu FORUM OKRĘTOWEGO zawartego w „Gdańskiej Inicjatywie Klimatycznej 2025” zmierzającego do przekierowania środków finansowych z tytułu opłat emisyjnych EU ETS na dekarbonizację floty, wykonaną w europejskich stoczniach. Podpisana „Deklaracja o Współpracy” to początek naszej bliższej współpracy.
- Stanowisko FORUM OKRĘTOWEGO jest jasne: nakładanie na armatorów obciążeń finansowych i karanie ich za emisję CO2 – czy to w postaci opłat z tytułu EU ETS, czy implikowanych przez regulacje FuelEU Maritime – w obecnej formie jest szkodliwe dla samego procesu dekarbonizacji, dlatego że drenuje kieszenie armatorów z funduszy, które mogliby przeznaczyć na ograniczenie emisyjności swojej floty. „Gdańska Inicjatywa Klimatyczna 2025” jest jednym z pomysłów na wyjście z tego impasu.
- Regulacje zawarte w pakiecie klimatycznym Fit for 55, zdaniem coraz większej grupy ekspertów, powinny zostać zweryfikowane w nowej strategii Komisji Europejskiej zwanej „Clean Industrial Deal”, mającej na celu zwiększenie konkurencyjności gospodarki UE, w tym armatorów i przemysłu stoczniowego. Będziemy nad w tym wspólnie pracować.
Zobacz także:
Gdańska Inicjatywa Klimatyczna 2025
Zdjęcia: Sławomir Lewandowski/PortalMorski.pl