Stocznie, Statki

3 lutego 2025 roku w gościnnej siedzibie Polskiego Rejestru Statków w Gdańsku odbyło się kolejne spotkanie firm zrzeszonych w Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE poświęcone tym razem wdrażaniu Sztucznej Inteligencji (AI) w przemyśle okrętowym.

Część firm zrzeszonych w FORUM OKRĘTOWYM już ją stopniowo wprowadza do codziennego zastosowania. Przedstawicieli trzech firm poprosiliśmy o podzielenie się w trakcie spotkania dotąd zdobytą wiedzą i doświadczeniem. Były to: Kongsberg Maritime Poland, Gdańska Stocznia REMONTOWA i DNV Polska.

Do przedstawienia w trakcie spotkania aspektów prawnych związanych z wdrażaniem Sztucznej Inteligencji zaprosiliśmy należącą do naszej organizacji firmę PwC Polska.

{no-article-gallery}

prezes PRS S.A. Grzegorz Pettke

Zebranych przywitał gospodarz spotkania prezes PRS S.A. Grzegorz Pettke, który podkreślił duże znaczenie zainicjowanej przez FORUM OKRĘTOWE dyskusji na temat Sztucznej Inteligencji wdrażanej w przemyśle okrętowym, działającym w Polsce.

Otwierając spotkanie dyrektor Biura FORUM OKĘTOWEGO Ireneusz Karaśkiewicz powiedział:

- Sztuczna Inteligencja to systemy i maszyny, które wykonują zadania do niedawna wymagające ludzkiej inteligencji. AI ma duży potencjał iteracyjnego samoulepszania się w oparciu o gromadzone informacje. Może usprawnić procesy i zwiększyć produktywność firm - szczególnie w branżach intensywnie korzystających z ogromnej ilości danych, a taką jest przemysł okrętowy. Może poprawić konkurencyjność naszej branży.

- Ale niesie ze sobą również zagrożenia. Może na przykład generować przekonujące oszustwa i manipulacje, niemożliwe do odróżnienia od rzeczywistości. Również nie jest wolna od błędów, które mogą być niezwykle kosztowne. Znaków zapytania na tym etapie jest bardzo dużo i w tym kontekście kluczowa jest wymiana doświadczeń i informacji. I temu będzie służyło nasze dzisiejsze spotkanie.

{no-article-gallery}

Rober Sikora i Wojciech Napiórkowski, Kongsberg Maritime Poland

Jako pierwsi Robert Sikora i Wojciech Napiórkowski z Kongsberg Maritime Poland w swojej prezentacji przybliżyli zebranym czym faktycznie jest Sztuczna Inteligencja. Liczba danych niemal w każdej dziedzinie jest obecnie ogromna i rośnie z każdym dniem, a to zrodziło naturalną potrzebę skonstruowania narzędzia potrafiącego dokonać szybkiej ich analizy i równie szybkiej odpowiedzi na stawiane pytanie. Takie narzędzie może być przydatne w wielu obszarach m.in. przy podejmowaniu decyzji w oparciu o zebrane przez nią dane.

Również znajduje ona zastosowanie w sterowaniu procesami – na przykład sterowanie głosem na mostku jednostki pływającej, którego zasadę opisali. Sztuczna Inteligencja jest więc niezwykle pomocnym instrumentem do interpretacji dostępnych danych. Słowo „Inteligencja” w tym przypadku jest używane nieco na wyrost. Pojęciem takim określamy analizy dokonane w sposób podobny do ludzkiego mózgu, a póki co takich możliwości narzędzie to jeszcze nie posiada. Nie jest jednak wykluczone, że kiedyś je posiądzie, dlatego że wkroczyliśmy w erę globalnego wyścigu technologicznego w obszarze AI, a to napędza innowacje.

{no-article-gallery}

Jacek Mądrala Gdańska Stocznia REMONTOWA

Następnie Jacek Mądrala z Gdańskiej Stoczni REMONTOWA przedstawił całościową koncepcję zastosowania Sztucznej Inteligencji w procesach stoczniowych. Zrobił to w oryginalny sposób poprzez zadawanie pytań i uzyskiwania na nie odpowiedzi od stworzonego przy pomocy Sztucznej Inteligencji bota o imieniu „Kazimierz”.

W trakcie konwersacji analizowano różne procesy stoczniowe: od przygotowania oferty, poprzez projektowanie i wycenę różnych prac, procesy produkcyjne, wykonanie i kontrolę obiegu dokumentacji, bieżącą identyfikację obciążenia poszczególnych działów stoczniowych i inne.

Sztuczna Inteligencja pozwala wydatnie pomóc w żmudnym procesie gromadzenia danych, potrzebnych do podejmowanie trafnych decyzji zarządczych. Ma pomagać usprawniać procesy stoczniowe. Kończąc „Kazimierz” podkreślił, że może znacznie pomóc człowiekowi w podejmowaniu decyzji. Ale jaka ta decyzja, będzie powinno zależeć wyłącznie od człowieka, który ostatecznie ponosi za nią całkowitą odpowiedzialność.

{no-article-gallery}

prezes DNV Polska Radosław Kubiszewski

Następnie prezes DNV Polska Radosław Kubiszewski omówił zastosowanie Sztucznej Inteligencji w DNV Maritime. Podkreślił, że organizacja stosuje ją już od roku 2018, a serwisy z nią związane wdrożone są w procesy i usługi wspomagające klientów i pracowników. DNV Maritime posiada dedykowany, 20-osobowy zespół do inteligentnego wykorzystania danych w dziale Rozwoju Klasy.

W dalszej części wystąpienia – na kilku konkretnych przykładach – omówił wykorzystanie Sztucznej Inteligencji: w komunikacji z klientem, przeglądach klasowych i zatwierdzaniu dokumentacji. Kończąc podkreślił, że budowanie procesów związanych z zastosowaniem AI w DNV jest ściśle związane z zarządzaniem ryzykiem.

{no-article-gallery}

Prezentacja on-line PwC Legal

Aspekty prawne związane z regulacją Sztucznej Inteligencji omówili: mec. Paulina Komorowska-Mrozik, mec. Aleksander Zieliński oraz mec. Dominika Chodkowska z kancelarii PwC Legal w formule on-line. Na przykładzie postanowień „AI Act” oraz projektu polskiej ustawy, dotyczącej systemów Sztucznej Inteligencji ukazali uczestnikom, że wraz z jej coraz większym potencjałem i wykorzystaniem, związane są szczególne obowiązki. Prelegenci wskazali również, że brak zgodności z „AI Act” może wiązać się z ryzykiem nałożenia wysokich kar finansowych. To oznacza, że firmy, które używają Sztucznej Inteligencji, powinny być świadome, jakie te ramy niosą dla nich implikacje.

1 sierpnia 2024 r. „AI Act” wszedł w życie, a kolejne ważne obowiązki z niego wynikające zaczynają obowiązywać w 2025, 2026 oraz 2027 roku. Ten kluczowy dokument określa ramy regulacyjne dla rozwoju, wdrażania i użytkowania Sztucznej Inteligencji na terenie Unii Europejskiej. Polskie Ministerstwo Cyfryzacji pracuje już nad projektem ustawy, która pozwoli na stosowanie „AI Act” w naszym kraju. Obecnie przekazany on został do konsultacji społecznych.

{no-article-gallery}

dyrektor Biura FORUM OKĘTOWEGO Ireneusz Karaśkiewicz

Podsumowując po spotkaniu wszystkie poruszone w jego trakcie wątki dyrektor Biura FORUM OKRĘTOWEGO Ireneusz Karaśkiewicz powiedział:

- Po wysłuchaniu wszystkich, niezwykle ciekawych wystąpień wszyscy jesteśmy bogatsi o zdobytą dzisiaj wiedzę. Przejawiał się w nich jeden wspólny mianownik, a mianowicie, że celem Sztucznej Inteligencji powinno być wsparcie ludzi w pracy, a nie ich zastąpienie. Może ona w znacznym stopniu pomóc zwiększyć wydajność i sprawność zarządzania firm z przemysłu okrętowego, a przez to poprawić konkurencyjność naszego sektora. Może również przyspieszyć badania i rozwój - na przykład w obszarze technologii bez-emisyjnych.

- Może wreszcie odciążyć nas od wielu czasochłonnych czynności. Dlatego najpierw trzeba te czynności u siebie w firmie zidentyfikować, a potem w przemyślany sposób zastosować do ich realizacji Sztuczną Inteligencję. Ale przy jej wdrażaniu trzeba zachować ostrożność i dużo zdrowego rozsądku.

- Sztuczna Inteligencja to tylko narzędzie i – jak podkreślali wszyscy prelegenci - zawsze trzeba je kontrolować. Może ona znacznie pomóc człowiekowi w podejmowaniu decyzji. Ale to jaka to będzie decyzja, powinno zawsze zależeć wyłącznie od człowieka, gdyż to on ponosi za nią pełną odpowiedzialność i będzie mierzył się z jej konsekwencjami. Ma to szczególne znaczenie w przemyśle okrętowym, w którym czynnik bezpieczeństwa jest dominujący.

- Bardzo ważny jest również aspekt prawny związany ze Sztuczną Inteligencją, przedstawiony przez nasze koleżanki i kolegów z PwC Legal. Regulacje Unii Europejskiej, które niebawem zostaną implementowane do polskiego prawodawstwa, przewidują drakońskie kary finansowe za ich nieprzestrzeganie. Niektóre kraje – np. Włochy – poszły dalej i przewidują nawet kary pozbawienia wolności.

Część przepisów „AI Act” – między innymi dotyczące zakazanych praktyk - właśnie zaczęła obowiązywać od 2 lutego 2025 roku. Niemal wszyscy uczestnicy spotkania byli tym faktem zaskoczeni. Następne przepisy będą sukcesywnie wchodzić w życie w nadchodzących miesiącach i latach, i dlatego warto się z nimi dokładnie zapoznać – zakończył dyrektor Biura FORUM OKRĘTOWEGO.

{no-article-gallery}

{no-article-gallery}{no-article-gallery}

{no-article-gallery}

{no-article-gallery}

{no-article-gallery}

{no-article-gallery}

{no-article-gallery}

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7374 3.813
EUR 4.2029 4.2879
CHF 4.4824 4.573
GBP 4.9922 5.093