Stocznie, Statki

W trakcie ubiegłorocznego Walnego Zgromadzenie SEA Europe, europejscy producenci okrętowi zrzeszeni w tej organizacji opracowali plan działań, zmierzających do stworzenia ram prawnych na szczeblu Unii Europejskiej, mających chronić naszą branżę przed nieuczciwymi praktykami naszych globalnych konkurentów z Dalekiego Wschodu, w tym w szczególności Chin.

Europejski przemysł okrętowy, który jest nadal liderem w produkcji i przebudowach zaawansowanych technicznie jednostek pływających, okrętów wojennych oraz wyposażenia okrętowego, potrzebuje sektorowego potraktowania. To właśnie niezwykle naiwne i w rzeczywistości zgubne dla wielu obszarów gospodarki horyzontalne podejście do niej, które dominowało do niedawna, doprowadziło do utraty przez Europę całych sektorów produkcji, kluczowych dla naszego bezpieczeństwa na rzecz Chin, w tym również dużej części przemysłu stoczniowego, czyniąc nas uzależnionymi od produkcji zlokalizowanej na Dalekim Wschodzie. W perspektywie zbliżającego się globalnego konfliktu, sytuacja ta rodzi wiele zagrożeń dla naszego bezpieczeństwa.

Handel morski stoi w centrum światowej gospodarki od tysięcy lat. Pomimo postępu technologicznego, jest to nadal najtańszy, najskuteczniejszy i – co ostatnio nabrało szczególnego znaczenia - najbardziej ekologiczny sposób transportu towarów i surowców. I pozostaje kluczowy dla naszego bezpieczeństwa. Do jego utrzymania potrzebny jest jednak nowoczesny i konkurencyjny przemysł okrętowy.

Nawet Adam Smith, ojciec nowoczesnego kapitalizmu uważał, że - ze względu na swoje fundamentalne znaczenie - przemysł okrętowy jest jedną z niewielu gałęzi przemysłu, która nie powinna być pozostawiona wyłącznie grze sił rynkowych. Paradoksalnie, Komunistyczna Partia Chin bardzo dobrze zrozumiała te nauki. Natomiast kraje z naszego kręgu gospodarczego, w ślepej pogoni za krótkoterminowym zyskiem, niestety o tym zapomniały.

Związek Pracodawców FORUM OKRĘTOWE, który jest członkiem SEA Europe, aktywnie uczestniczy w przedsięwzięciach SEA Europe, zmierzających do stworzenia strategii dla przemysłu okrętowego w Unii Europejskiej.

Na początku doszło do prezentacji stanowiska europejskiego przemysłu okrętowego w Radzie ds. Konkurencyjności Unii Europejskiej, gdzie 7 marca br. głos krajów przemawiających za stworzeniem strategii dla naszej branży został silnie wsparty przez Komisarza ds. Rynku Wewnętrznego, Thierry Bretona i spotkał się z dużą przychylnością Prezydencji belgijskiej w Radzie Unii Europejskiej. Niebawem rozpoczną się kolejne inicjatywy na szczeblu Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego, o czym będziemy informować.

O konieczności stworzenia tej strategii i kluczowym znaczeniu sektora komercyjnego przemysłu okrętowego mówił Christophe Tytgat, sekretarz generalny SEA Europe w trakcie konferencji „Europe’s Naval Sector” odbywającej się w Cherbourgu w dniach 22-23 lutego 2024 roku.

Ireneusz Karaśkiewicz - dyrektor Biura FORUM OKRĘTOWEGO

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter