Stocznie, Statki

Fiński koncern Wärtsilä zmodernizuje napęd Siem Pride, 89-metrowego statku zaopatrzeniowego (Platform Supply Vessel - PSV), norweskiego armatora Siem Offshore Rederi, na hybrydowy o zasilaniu bateryjnym. Dzięki temu jednostka ta zmniejszy liczbę silników używanych podczas normalnej eksploatacji, a tym samym znacznie obniży zużycie energii i paliwa.

Siem Pride, zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego z napędem dwupaliwowym (diesel i LNG), to statek zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding SA i przekazany norweskiemu armatorowi Siem Offshore w 2015 roku. To także pierwszy statek tego typu, zbudowany w tej stoczni i w ogóle w Polsce, dostarczony jako w pełni wyposażony z napędem wykorzystującym LNG jako paliwo.

Głównym elementem obecnej modernizacji będzie moduł Wärtsilä HY Module, umieszczony w kontenerze na pokładzie statku, który pomieści system zarządzania energią najnowszej generacji, współpracujący z innymi systemami pokładowymi. Będzie on podłączony do istniejącej na Siem Pride rozdzielnicy głównej o napięciu 690 V. Dzięki temu rozwiązaniu silniki statku będą mogły pracować z maksymalną ciągłą mocą znamionową (MCR) do 95 procent, bez ryzyka przeciążenia lub blackoutu.

Dekarbonizacja jest kluczowym elementem naszej strategii na przyszłość. Przekształcenie napędu Siem Pride na hybrydowy jest na tej drodze ważnym krokiem. Wärtsilä ma unikatowe w branży doświadczenie i wiedzę w tej dziedzinie. Nasze rozwiązanie modernizacyjne oznacza wartość dodaną, która znacząco podniesie efektywność energetyczną statku - mówi Jon August Houge, dyrektor operacyjny Siem Offshore.

Wärtsilä dostarczy napęd hybrydowy, system zarządzania energią, transformator, akumulatory oraz zmodyfikuje tablicę rozdzielczą. Modernizację przejdzie także system dynamicznego pozycjonowania. Zainstalowana zostanie również pokładówka, mieszcząca wszystkie te urządzenia. Zakończenie projektu przewidywane jest na kwiecień 2022 r., wtedy też statek otrzyma notację klasy DNV Battery Power.

Kontrakt z Wärtsilä, dotyczący modernizacji Siem Pride podpisano w drugim kwartale 2021 roku.

W obecnej konfiguracji statek wyposażony jest w dwa silniki typu Wärtsilä 34DF (Dual Fuel) i dwa Wärtsilä 20DF, jak również w kompletny pakiet elektryczny Wärtsilä ze zintegrowanymi systemami automatyki i zarządzania energią oraz firmowym systemem dystrybucji energii Low Loss Concept, charakteryzującym się wyższą wydajnością, niższą wagą i objętością oraz wysoką redundancją (nadmiarowością).

Warto dodać, że podobny upgrade innej jednostki offshore wykonała ostatnio Gdańska Stocznia Remontowa SA. Mowa o Deep Arctic, statku wsparcia (bazowcu) prac podwodnych (DSV - Diving Support Vessel), który 23 marca br. opuścił stocznię po przebudowie jako pierwsza na świecie jednostka tego typu o napędzie hybrydowym z zasilaniem bateryjnym.

AL, rel (Wärtsilä)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter